Annons:
Etikettprathörnan
Läst 1921 ggr
[RMSLiners]
2012-12-03 21:44

Tiggeri inför julen

Hur ser ni på tiggeri inför juletid?

Var in till centrum idag för mer julklappsköp och blev först stoppad av en kvinna som dela ut blommor med storyn om ett handikappat barn som behövde pengar till jul och försökte trycka på mig att ge pengar. Jag hade dammkorn i plånboken så jag tacka nej och då börja hon dra i min hand till bankomaten och jag sa fortfarande nej. Tror jag stod där i 10 min och tjafsa med henne tills hon gav upp. 

Hon var inte ensam nere på stan, lite senare blir jag stoppad av en kille med blommor som hade en helt annan story än kvinnan jag mötte först. Tacka nej direkt och han gick iväg.

En annan person blev stoppad av en tredje med blommor i min närhet när jag stod på busshållplatsen och den personen hade en tredje story om sin pappa som han påstod håller på att bli utvisad och han behövde pengar för att hjälpa honom innan jul etc etc.

Normalt är jag generös, till organisationer, men det där kändes inte särskilt seriöst och var riktigt obehagligt.

Annons:
[stblues35]
2012-12-03 21:57
#1

Det är inte seriöst..då skulle dom inte dyka på alla.Dom kan ju också komma och ringa på dörren hemma..ger aldrig något för tyvärr är det ju så att det går inte till nån fattig. Går ju oftast till någon kriminell person som satt det där i system..

Bättre då att skänka till någon organisation som man känner funkar…

Bruden-Mbuti
2012-12-04 01:17
#2

det dräller av sånt folk ute på stan, i tunnelbanan, på pendeltågen,på stationerna ja överallt.

nu är jag så van att jag knappt ser dom.

jag kan inga pengar ge då jag inte har kontanter på mej. betalar ju med kortet när jag handlar.

om de nu är så fattiga hur kan de då ha råd med mobil?

har sett några gånger å hört deras samtal tex i vår gångtunnel. de ringer varandra å begär att bli utbytta. så fort nästa kommer då åker den första iväg en el två stationer.

de tigger numera orginiserat.

nä numera får ingen pengar av mej. istället har jag gett dom en fika eller smörgås. vantar har jag också gett dom.

till föreningar är det enklare att ge. det kan man fixa samtidigt som man betalar räkningarna.

[WickedAlly]
2012-12-04 02:06
#3

#2 OT men på tal om att de som tigger har råd med mobil så var det en man här som ville sälja tavlor som han hade målat själv (jo men tjena), de kostade 150 kronor och pengar skulle gå till hans "hjärtsjuka dotter".

Problemet?
Efter att jag tackat nej gick jag ut med hunden jag passade då och vad ser jag? Jo, samma man som precis försök sälja på mig tavlor sätter sig i en skapligt dyr bmw vägen bortanför. Rätt glad att jag inte gick på hans snack.

Och för att hålla mig till trådens ämne:
Jag köper aldrig sånt där, brukar istället skänka pengar till Barncancerfonden och Läkare utan gränser, och det gör jag i samband med att vanliga räkningar betalas. Finner också de som försöker sälja en allsköns ting ute ganska obehagliga.
På stan har jag ibland givit lite pengar till uteliggare men jag är lite ambivalent inställd till det egentligen för tyvärr går ju pengar sällan till mat. Brukar dock resonera att de åtminstone håller sig någorlunda varma om de får något starkare innanför :)

[RMSLiners]
2012-12-04 08:42
#4

Ja sjukt var det och tyckte det var riktigt stressande att ha de efter sig på stan. Min första tanke var att om de nu behövde pengar varför hade de då köpt blommor för ändamålet att tigga pengar, lite fel tänkt. Julhandlande är nog så stressigt också i folkmassa och då vill man ju inte ha sådana efter sig. Jag skänker enbart till Unicef och WWF varje år innan jul, eller ja WWF skänker jag till året om i och med mitt bankkort.

[Pandette]
2012-12-04 10:25
#5

Det har ju stått i tidningarna om det här. Det är organiserad tiggeri, vilket är ett problem.

LinaN
2012-12-04 10:50
#6

När det kommer folk och ringer på dörren här, så dels får de en kunglig utskällning av hunden. Men när det då gäller de som säljer tavlor så har jag en rätt schysst kontring.

jag brukar säga "vänta lite!" stänga dörren (med tanke på hunden) sen går jag och samlar ihopa en del av mina tavlor och öppnar igen och säger "Köpa tavla, mycket fina! Jag har målat!" (beroende på hur pass bra personen pratar svenska, de flesta är väldigt dålig som knackat på, och det har vart allt från serber, till somalier till polacker och svenskar) då brukar de ge med sig rätt snabbt ^^

Eller så har jag sparade nummer av vakttornet och Vakna! som jag får av Jehovas, det har också fungerat bra, att räcka fram dem när folk ringer på dörren och så frågar man "Har du hittat Gud?" då brukar de rätt snabbt pinna iväg. Jag känner ju igen "våra" vittnen som går på mitt område så jag har aldrig fått kommentaren att jo, det har jag ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
[RMSLiners]
2012-12-04 11:04
#7

#6 Hahaha. Här kommer ingen och knackar på dörren för försäljning på sin höjd barn med jultidningar och kakor men inte annars. Nere i centrum kryllar det dock av sådana personer. En kompis till mig som har rätt hård attityd brukar alltid, när han ser de närma sig honom skrika "dra åt helvete". Ofta skrattar folk runtomkring då eller apploderar vilket gör att personen som försöker sälja inte syns på den gatan mer sen. :D

LinaN
2012-12-04 11:20
#8

#7 annars kan jag tycka SoS barnbyar och rädda barnen och sådana kan vara rätt påflugna. Jag har en rätt låg ersättning av försäkringskassan nu när jag är sjukskriven och då tycker de att jag kan avvara en 150kr/månad och när man då säger att det kan jag inte så blir det ju oftast "jo men 150kr är ju en bio eller att man käkar ute en kväll"

För det första, var fanken käkar du nånstans om du kommer undan med 150kr på en utekväll?!

Och för det andra, jag har inte vart på bio sen 2010 när jag fick biocheckar i julklapp, samt att 150kr är mat för mig i 3-4 dagar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Pandette]
2012-12-04 11:24
#9

Fast det är lite onödigt att bli vansinnig på de som tigger, ofta har de inget val. Det är de som sköter det hela som man borde bli vansinnig på.

[RMSLiners]
2012-12-04 12:04
#10

#8 Sådant som sos barnbyar osv har jag inget emot. Det är mer när det är privatpersoner som sliter i en som igår och dessutom försöker dra en till bankomaten jag inte gillar. Kvinnan som först kom upp till mig kom bara fram och slängde armarna runt min hals utan vidare och börja sedan dra i mig. #9 Jodå de har ett val, att inte beblanda sig i sådant överhuvudtaget.

LinaN
2012-12-04 12:05
#11

#9 inget val när man sen sitter i en  BMW med sina tavlor man inte fick sålt?

Eller står och fipplar med sin nya mobil tillsammans med sina rosor? Njah….

Däremot alkisarna, uteliggarna och de andra som tigger DEM kan jag ge nån peng eller annat när de kommer.

Hade en väninna för många år sedan som stannade till vid en alkis/uteliggare i stockholm. Han bad om en 20 så det skulle räcka till den billigaste whiskeyn på systemet för det vart 20 som saknades"så jag slipper frysa när jag fryser ihjäl" sa han. Han fick 20kr och gick till systemet, dagen efter så vart han död och han hade frusit ihjäl. låter som en hörsägen och det hade jag trott om inte det var väninnan själv som vart med om det.

Ett ex till mig, hans mor vägrade ge uteliggarna pengar när de tiggde om det "till mat". Däremot så gick hon och köpte mat på McDonalds eller liknande och tog med ut till personen ifråga. För henne vart det en princip, hon ville veta att de pengar hon gav verkligen gick till mat och inte till sprit.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Pandette]
2012-12-04 12:40
#12

#11 Jag menar snarare att det är organiserat tiggeri, där man tar hit fattigt folk från andra länder och tvingar dem att tigga. I många fall är det så, och då används även barn.

[RMSLiners]
2012-12-04 13:44
#13

#12 nja, dessa var knappast fattiga. De hade själva mobilar, guldsmycken, märkeskläder så som nike skor och en hade adidas jacka osv.

Annons:
[RMSLiners]
2012-12-04 13:48
#14

Ps, hade det varit organiserat hade inte varje person haft olika storyn om varför de tiggde pengar med tanke på att de alla befann sig på torget och ibland även gick två personer på en människa och försökte pressa den på pengar. Desperata att de även befann sig i butiker pch tiggde och kunde förfölja en.

fotoninja
2012-12-11 10:15
#15

jag stödjer cancerforskningen och insamlingar för handikappade.

alkisar kan få en cigg om de ber snällt. oftast är det väldigt snälla människor som hamnat snett i livet och inte fått hjälp i tid.

har arbetat på ett secondhandställe som fick hjälparbetare från soc och kriminalvården. tar man de på rätt sätt så är de hur goa som helst.

minns en stor "buse" som kom fram på stan och bad sååå mycket om ursäkt för att han var drängfull. han ville tala om för min fru vilken trevlig och godhjärtad man hon har. det värmde lite i hjärtat Glad

LinaN
2012-12-11 14:56
#16

#15 det beror ju alltid på hur, hellre en alkis som frågar snällt än en drängfull tonåring som svinar kring…

Trevligt o få höra sånt! :D

Sen cancerfonden och liknande kan man ju välja att stödja hemmifrån eller köpa en pin eller annat i mataffären, det behöver man inte köpa av nån som förförljer en på stan direkt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: