Recept – Godis

Julgodis!

2012-11-27 21:25 #0 av: Allliii

Nu pass in på juletiderna blir man snart sugen på julgodis! Jag är ingen mästebakere, så någon som har lite goda tips på enkelt och smått julgodis :)??

Anmäl
2012-11-28 15:04 #1 av: Tove-

Fransk nougat är det absolut godaste julgodiset (förutom knäck, hehe)

Tyckte det här receptet verkade bra! http://kryddburken.se/2011/11/09/fransk-nougat-vit-rosa/

Anmäl
2017-09-02 15:05 #2 av: Carmarino

Väcker liv i den här tråden igen. Hittade nämligen en sajt om julgodis. Det är nästan så att man vill sätta igång direkt. Dreglar

http://julgodis.se/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-11-07 15:43 #3 av: Carmarino

Idag kokade jag årets första kola. Har inte skurit upp den i bitar än, och den ser inte precis aptitlig ut, men det lilla jag smakade på smeten så var den god.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-11-07 15:46 #4 av: Carmarino

Testade även att göra tryffel på Valrhona Dulcey-choklad. Som all vit chokladtryffel blir den seg och lite kladdig, men ack så god den är. Dreglar

Dulcey är "en ytterst mogen vit/ljus choklad med härliga toner av smörkola i starten som övergår till lite lätt rostade toner för att avsluta i en delikat lättsaltad upplevelse".

Anmäl
2017-11-11 10:16 #5 av: Carmarino

Första kolakoket för i år blev brynt saltkola. Fast ska jag vara helt ärlig så blev det jättesalt, vidbränd kola. GeneradSkrattar

Skulle göra saltkola, men eftersom jag använde osaltat smör så tog jag lite extra salt istället. Det skulle jag inte ha gjort för det blev för salt - åtminstone för mig. Förmodligen finns det andra som gillar det.

Det brända smakar inte jättemycket, och det är förhoppningsvis någon som gillar det också. Därför ska jag ta med kolorna idag när jag ska på Arkivens dag. Lägger jag dem i en skål där så försvinner de förhoppningsvis rätt snabbt. Djävlas

Anmäl
2017-11-11 11:03 #6 av: Carrosh

Skumtomtefudge är fantastiskt enkelt och gott! 

http://www.jennysmatblogg.nu/2013/11/29/13281/
I det här receptet så halverade jag sockermängden (de blir för söta annars) samt lade till 50 g vit choklad.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Anmäl
2017-11-11 16:44 #7 av: Carmarino

#6 Smart. Jag gjorde skumtomtefudge förra året och tyckte den blev alldeles för söt. Så jag gav bort den till en som älskar skumtomtar. Glad

Blir det inte extra sött med vit choklad i? Chokladen är ju rätt söt i sig själv.

Anmäl
2017-11-11 16:45 #8 av: Carmarino

#5 Kolorna blev faktiskt uppskattade, så hälften gick åt under eftermiddagen. Resten gav jag till en som tyckte de var jättegoda. Skrattar

Anmäl
2017-11-11 17:21 #9 av: Carrosh

#7 Det lilla man lägger till gör ingen större skillnad iom att man tar bort så mycket socker. Den vita chokladen är ju mer än bara socker, liksom.

\m/

Anmäl
2017-11-11 17:23 #10 av: Carmarino

#9 Får kanske testa igen, med mindre socker. Glad

Anmäl
2017-11-11 17:25 #11 av: Carrosh

#10 Det tycker jag absolut! Blir mycket bättre med mindre socker! Tomtarna och chokladen är ju så söta i sig, så behövs inte direkt mycket socker i dessa.

\m/

Anmäl
2017-11-11 17:39 #12 av: Carmarino

#11 Funderar på om man kan minska till kanske en halv deciliter socker, eller ta bort det helt? Funderar

Anmäl
2017-11-11 19:26 #13 av: Carrosh

#12 Det går säkert! Du får prova dig fram med lite mindre satser. :)

\m/

Anmäl
2017-11-11 19:29 #14 av: Carmarino

#13 Ja skumtomtar har jag ju så det räcker. Glad

Anmäl
2017-11-12 10:48 #15 av: Carrosh

#14 Låter bra det! De är ju inte så dyra heller, så går ju alltid att köpa mer :D

\m/

Anmäl
2017-11-12 13:00 #16 av: Carmarino

#15 Ja, senast jag var och handlade så var det rea. En påse kostade bara 10 kronor. Tror de kostar 11.95 annars. Skrattar

Anmäl
2017-11-12 15:46 #17 av: Carrosh

#16 Haha, lät inte som någon jätterea faktiskt. Gapskrattar

\m/

Anmäl
2017-11-12 16:26 #18 av: Carmarino

#17 Nej, det kan man inte kalla det för. Fast om man som jag köper fem påsar så blir det ju "en på köpet". Glad

Anmäl
2017-11-12 20:09 #19 av: Carrosh

#18 Ah, du tänker så. Well, det är ju iaf inte något direkt dyrt godis, om man säger så. :)

\m/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.