Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 4320 ggr
Tove-
11/19/12, 3:35 PM

När kan man börja?

När brukar ni börja baka pepparkakor, lussebullar, julgodis, dricka glögg osv.?

Jag har redan hunnit dricka glögg, men jag ska försöka vänta med att baka pepparkakor och lussebullar till åtminstone 1:a dec. Julgodis däremot brukar jag inte börja göra förens några dagar innan julafton.

Hur ser era "vanor" ut? =)

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

Annons:
Rita-S
11/19/12, 7:22 PM
#1

Jag är i full gång jag! Börjar oftast i november. Torra kakor håller sig bra om dom står svalt och tort :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[WickedAlly]
11/19/12, 8:30 PM
#2

Lussebullar helgen närmast lucia, sker endast före om vi ska bort över lucia eller av andra anledningar inte hinner då.

Pepparkakor oftast veckan efter lucia, och de år vi gör godis gör vi detta mellan pepparkaksbaket och julafton, beror på tid och ork. Småkakor har vi nästan slutat med, ingen som äter dem ändå, det blir oftast bara en sort och brukar göras nästan samtidigt som pepparkakorna.

Glögg dricker jag inte, och julmust har vi för ovanlighetens skull tjuvstartat med. Brukar vara förbjudet innan advent annars :)

Julbord ska vi äta den 10:e, enda planerade julbordet. Vanligtvis äter vi inte julbord ute alls men i år har jag bokat på Liseberg :)
Tycker egentligen inte speciellt mycket om svensk julmat, hemma har vi en lättare variant av danskt julbord, inte lika många rätter som det traditionella.

JMW
11/19/12, 11:24 PM
#3

Känner mig lite "ovanlig". Jag gör inte lussebullar eller pepparkakor då vi inte äter sådant. LCHF-vänligt godis gör jag några dagar före jul. Så jag har det ganska lugnt vad gäller sådana förberedelser. Glad

WinterPrince
11/20/12, 6:40 AM
#4

Jag bakade lussebullar i helgen. Tycker det är ett ganska stort projekt så jag gör dem hellre tidigt och lägger i frysen än att behöva stressa med det bland allt annat som ska göras i december.

moln50
11/20/12, 9:04 PM
#5

Jag köpte glögg för en vecka sedan det var det var hjortronsmak på den mycket god Tungan ute Lussekatter äter jag till lucia

MissInAction
11/26/12, 12:52 AM
#6

Brukar se till att baka lussekatter och pepparkakor till Lucia! Det passar mig bra och då har jag hunnit känna in känslan med adventsljusstake och stjärna och sånt sedan 1:a advent. Glad

Julgodis har jag inte gjort på många år nu! Men de brukar ha gjorts dagarna före julafton bara. Det brukade bli marsipanfigurer och knäck, ibland ischoklad! Glögg har jag aldrig gjort själv faktiskt.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
mikkan01
11/27/12, 3:03 PM
#7

Börjar så tidigt som möjligt så man får njuta typ…extra länge Oskyldig

Bakade lussebullar och lussebullsbullar…(har inget bättre namn för dom haha, som kanelbullar fast lussebullar….med mandelmassefyllning) gottigott!

Annars har jag hunnit köpa OCH äta två lådor pepparkakor redan Skäms Dom med choklad…dom var goda =D

~mikkan

DjupbackensJessica
11/27/12, 3:03 PM
#8

Haha, eftersom att min syster och jag tycker att lussebullar är så goda så gjorde vi de första i oktober. Och förra året gjorde vi i augusti :P

Pepparkakor gjorde vi nu i november och Julgodiset kommer vi nog att börja göra snart :D

Och knäcken är det far min som gör och han gör det när vi säger att vi vill ha, i december någongång ^^

Glögg drack vi med lussebullarna.

[TheoA]
11/28/12, 4:43 PM
#9

Jag ska baka lussekatter på söndag, pepparkakshus ska nog göras då också :D

Upp till toppen
Annons: