Annons:
Etikettdekoration
Läst 3280 ggr
jollycox
2012-11-09 23:18

När julpyntar ni?

När börjar ni plocka fram julpynt? Plockar ni fram allt på en gång eller tar ni lite i taget? Har ni äkta eller plastgran och när klär ni den?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Rita-S
2012-11-10 00:20
#1

Jag har plastgran för att annars har jag huset FULLT med barrnålar tack vare katterna :D Julgranen och julpynten kommer fram 23 december. Till nöd den 22e om jag vet att den 23e är fullspeckad pga jobb och andra måsten.

Jag har adventspynt som kommer fram antiden förste söndag i advent eller hälgen innan 1 december, men det är inte så mycket, lite lila dukar, stjärnan och stakarna i fönstret, ljusslinga på granen ute och lite slingor i fönstren samt kulor och hjärtan med belysning i och sådan, samt några lila ljus jag köpte :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Xmizzmansonx]
2012-11-10 03:13
#2

Julpynt ska vara uppe hela december tycker jag för det ger julstämmning i hela huset. Så vackert! Så jag ska sätta upp senare i år tyvärr. ska till ullared den 26:e och jag pyntar alltid dagen efter ullared:) så ska pynta den 27:e november men ljusslingorna ska upp runt den 18:e november för det tar sin enorma tid och så^^ Mitt hus ser verkligen ut som ett dockhus både på ut och insida när allt  kommer upp. Och stallet får såklart slinga med^^ God Jul på er:) <3

Glömde skriva att julgran köper vi den 18:e december och på kvällen den dagen tas den in och barnbarnet,katterna(A) och jag klär på den till julradio^^ Eller mupparnas julsaga(A)

jollycox
2012-11-10 09:50
#3

Vi brukar julpynta helgen då första advent är så det är pyntat till första advent. Vi tar fram i princip allt på en gång, kan hända att vi byter gardiner lite senare. Vi har plastgran, varför vet jag inte men vi har alltid haft det, som tas fram och pyntas den 13 december. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[WickedAlly]
2012-11-10 21:30
#4

Ljusstakar och stjärnor tas fram och tänds första advent, att tända tidigare är strängt förbjudet här. Då hängs även julgardiner upp :)

Sen tas julpynt under hela december mer eller mindre då det alltid upptäcks att vi glömt någon låda (Hej ordning på grejerna!).

Granen, som alltid är äkta, tas in 22 dec och kläs dagen efter. Har två kattherrar men det fungerar förvånansvärt fint med äkta gran ändå, något jag är väldigt glad över. De brukar ligga under den och mysa, luktar nog gott även för dem :)

[Joanna76]
2012-11-10 23:30
#5

Lite i taget, först adventspyntet, sedan lucia sakerna (har ett litet bedårande gäng i keramik som får stå hela julen) och sedan någon vecka före jul tar jag fram plastgranen och övrigt.

Plastgran för att jag med bävan minns mina barndoms jular när det efter nyår låg en såndär stickig grön matta under ett trädskelett Skrattande. Och den trevliga kännslan med barr som letar sig in i sockorna.

Tarotstollan
2012-11-11 00:04
#6

Adventsstjärnorna hängs upp ofta på fredagen innan första Advent, men får självklart inte tänds innan 18.00 på 1:a Advent!
Hänger upp dem så "tidigt" för att sladdarna skall hinna räta ut sig efter ha legat ihoprullade.

Själv är jag en galen tidsoptimist som tror att jag skall få upp allt pynt kvällen/natten till julafton SkrattandeFoten i munnen!
Innan dess har jag fått upp julgardinerna, elljusstakarna och plastgranen i sin fot. Det enda pyntet kan i så fall vara dörrkransen!

Ett år tog jag tid på hur lång tid jag höll på och pyntade! 12TIMMAR!
Och det tror jag att jag skall få upp på 4-6 timmar Skrattande!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
JMW
2012-11-11 08:55
#7

Adventsstjärnor/stakar sätts fram under helgen vid första advent. Julgardiner och dukar tas fram, dock inga med tomtar på. Granen kläs dagen före julafton och den är givetvis äkta. Skulle de äkta granarna ta slut så blir det ingen gran. En plastgran kommer jag aldrig att ha. Nu är jag så lyckligt lottad så jag får hämta gran i skogen. Det är underbart att ta promenaden med sågen i näven och titta ut de finaste granarna. En ute, en inne.

Adventsgran utomhus fixas givetvis till under första adventshelgen.

Själva julpyntet tar jag fram under veckan före jul. Det är inte så mycket egentligen då jag dragit ner rejält på allt det där. Mina egensydda tomtar tas givetvis fram men det är nog det enda i tomteväg. Annars är det mest vackra kulor och liknande.

[randi]1
2012-11-11 10:48
#8

Städar och plockar fram allt på lördagen före första advent. Har plastgran, för jag är så trött på alla barren som ligger överallt. Städar och puntar ute hos djuren; hos hästarna sätter jag upp granriskor på boxstolparna (om ni förstår vad jag menar), sedan sätts det in en levande gran där. Hos getterna och kaninerna och hönsen, sätts det in levande julgran, samt inne i kaninhuset sätts det upp julgardiner och stakar.

leemland
2012-11-11 15:17
#9

Julpyntet åker upp i början av december, ibland till första advent. Och Julgranen kommer upp till lucia :) Har också plastgran.:P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: