Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 3748 ggr
DramaSara
10/21/12, 5:09 PM

Ingen jul utan...?

Vad ser ni som ett "måste" under advent och jul?

- Blir det inte ett riktigt julbord utan det kristyrprydda grishuvudet eller farmors inlagda senapssill?

- Får man bara klä Julgranen kvällen innan julafton?

- Måste man ha tomte även fast barnen blivit tonåringar?

- Får Nyhetsmorgon stå åt sidan när julkalendern börjar sändas?

Själv håller jag dyrt och heligt på Kalle Anka. Jag och min storebror har utvecklat en rätt sjuk tradition, där vi alltid hittar en scen från någon av inslagen i Kalle Ankas jul, och skrattar hysteriskt åt detta! Vi brukar i regel börja antyda till varandra i okt/nov vad som kommer "ägnas extra skrattsalvor" under julafton, t ex att någon av oss citerar mössen hos Askungen eller tjurfäktaren i Ferdinand.

Hela denna lite knäppa tradition började med att jag och min bror gick igenom gamla lådor och säckar på vinden. I en av säckarna låg pappas tomtekläder, med ett tomteskägg "utan ansikte". När jag fick på mig detta och skulle skoja med min bror, insåg jag att jag såg ut som Puff när han klär ut sig till ett tomteljus för att gömma sig för Pluto. När min bror tittade på mig, härmade jag således Puff när han släcker Musse Piggs tändsticka. När den scenen väl kom på julafton, skrattade vi högt och länge åt lille Puffs utklädnad och traditionen var ett faktum. Andra roliga scener/karaktärer vi skrattat åt är Ferdinands mor (som blir så stött när speakern pålyser att hon är en ko!) och de söta kolibrierna som helt plötsligt dansar kosackdans med den där knäppa pippin! :)

Med denna lilla bekännelse, hoppas jag inte att ni ringer psykakuten å mina vägnar, utan istället delar med er av era traditioner/recept som ni håller kärt på jul. :)

Allt gott!

Annons:
[Malin]
10/21/12, 5:31 PM
#1

Hm, ett måste är juleskum, ett annat julmust, ett tredje köttbullar ;)

[WickedAlly]
10/21/12, 5:46 PM
#2

Julgranen måste kläs dagen innan julafton, allt annat är förbjudet här hemma :P

Vi firar jul på samma sätt varje år, är alltid hemma och vartannat år kommer farmor och pappa kommer nästan varje år. Så hela dagen är på något sätt ett måste för mig, allt ska ske i rätt ordning (Julfrukost med skinka, julmiddag vid fem och sen dessert, julklappar runt sju eller lite tidigare. Fast inga maniska tidscheman då :P) och det ska vara avslappnat. Vill man ha mysbyxor så får man det, avslappnat är mitt största Måste tror jag.

[Rakach]
10/22/12, 12:44 AM
#3

- Julgranen kläs ett par dagar innan julafton.
- Massor av tomtar och ljus.
- Julskinka och annat.
- Helst snö eller massa vit frost ute på julafton, annars blir det ingen riktig jul. :)

vinteralvan
10/22/12, 9:51 AM
#4

Julskinka och julgran måste finnas.

Alibi
10/22/12, 11:02 AM
#5

Nötter! Och julchoklad. :D (Inte ischoklad,vet inte riktigt vad det heter faktiskt.)

I'm gonna let my little light shine

Malinolsn
10/22/12, 4:44 PM
#6

Ingen jul utan:
-PRINSKORV!
-Kalle Anka
-Snö
-Julskum
-Julskinka
-Nötter 

Skrattande

Annons:
JMW
10/23/12, 8:15 AM
#7

Ingen jul utan….

….gran med röda kulor.

Finns inte granen är det inte jul.

giffan
10/23/12, 10:55 PM
#8

Ingen Jul utan..

Kalle

Ris à la Malta

Gran (som ska in och kläs kvällen före)

Julklappar

Och massa god mat. (men bara sånt alla vill ha)

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Love-
10/24/12, 12:46 PM
#9

Oj det är en del jag bara MÅSTE har till jul som tex: julbak, se på kalle och han vänner fira jul på  julafton, julgodis, tomtar, m.m.

Julbordet är också ett måste trotts att jag knappt äter något av det som är det så känns det ändå mysigt att ha ett

Sen är det ett STORT + om det snö också

Men tyvärr känns inte mina jular som förr jag saknar dom gammla jularna jag har haft, gillar julen men dom kommer aldrig bli som förr tyvärr

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

Rita-S
10/24/12, 2:29 PM
#10

Norsk julebrus! 
Sossiser :)
Norsk julchocklad.
Tre nötter till Askungen
Resan till julstjärnan

Det måste jag ha varje jul!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Perly
10/24/12, 4:22 PM
#11

Släkt

levande ljus/brasa

godsaker

varmdryck

Alltid Oavsett

giffan
10/24/12, 8:25 PM
#12

JA jag måste ju få tillägga att jag vill ha min familj vid jul… såklart

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

monstermash
10/26/12, 7:17 PM
#13

Tomtarna måste upp! Ingen jul utan julpyntande. Och gärna en julgran också för den delen Glad

Annons:
Lavine
10/28/12, 12:11 AM
#14

#0 Vilken rolig grej med Kalle Anka-scenerna!

Själva frågan måste jag fundera på, jag vet inte exakt vad jag absolut måste ha. Stämning, kanske.

[lucke]
10/28/12, 10:34 PM
#15

Min Jul-måsten: *Julmusik (både på svenska och engelska) *Knäck (får dock se hur det blir i år då jag börjat tänka på figurenOskyldig) *Julklappar till nära och kära (inkl mina djur) *En liten bordsgran *Hyacinter *Skriva julkort (handskrivna alltså, inga mail/sms)

[eeklund]
10/29/12, 12:45 PM
#16

INGEN jul utan:

- Mammas rotmos
- Julduken, ljusen, julgröten och julstämningen på julaftonsmorgon
- julharmonin (ingen stress eller dåligt humör, lugn och ro ska det vara)

Mrs Me
10/29/12, 4:35 PM
#17

”Julfrukost”, skinka, sill, must, syltor och pastejer och annat smått och gott, ett mindre julbord, dukas fram för provsmakning på julaftons morgon. Flera av de nu utflugna barnen kommer antingen hem tidigt, tidigt på julaftons morgon (eller sover t.o.m. över) för att inte missa denna tradition.

FrökenFrisk
10/30/12, 9:04 PM
#18

Inge jul utan:

Hembakat godis!

Julklappar!

Jultomten!

Glad

//FrökenFrisk

http://ytterbergsgatan14.blogspot.se/

═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════
FrökenFrisk 
═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════


 

IdaStenlund
10/30/12, 9:53 PM
#19

oj oj jag har många måsten när det gäller jul :)

Jag måste varje år klä granen redan första advent annars känns det inte som jul :)

sen kan jag inte fira jul utan pappas tomtegröt :)

Tarotstollan
11/13/12, 9:37 PM
#20

Att allt är som det brukar, traditionsbundet!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[Xmizzmansonx]
11/14/12, 2:10 AM
#21

Hela familjen samlade, Att alla är glada, Julmat, Kalle anka, klappar, glitter,gran, pynt ljus, blinkande slingor, Katter som river ner julkulor. Karl bertil johnson samtidigt som man äter gröt och ris  ála manta och julradio! (A) :D

[Forest]
11/16/12, 9:30 AM
#22

Ingen jul utan

* Gran med klappar under- granen tas fram dagen innan julsafton så tomten vet vart klapparna ska finnas (barnen är 10 och 16 o tror inte på tomten)

* Julmust

*Julskinka o julmat som jag personligen inte äter mycket av verkligen inte köttet iaf (men det hör iaf till julen)

*Kalle och Trolltyg i tomteskogen ett måste för mig

I år ska vi vara bara vi det vill säga bara vi i våran familj så det kommer bli kul mysigt Glad

Kristall
11/19/12, 5:51 PM
#23

Rödbetssallad med rosa grädde, ägghalvor, julmust och en chokladtomte så är jag lycklig. Och så julklappar under granen =)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[RMSLiners]
11/23/12, 3:28 PM
#24

Coca colas julreklam med lastbilar. Tycker bara det är synd att de kapat den och gjort den kortare än originalet. Jag hatar coca cola men reklamen har de lyckats med.

Rita-S
11/23/12, 6:14 PM
#25

#24 Den reklamen har dom lyckats med så att jag har köpt den som ringljud på mobilen till jul! Jag tycker låten är riktig mysig och jag minns den ju från jag var ung, dom har haft den länge! Så jag förknippar den med "SNART är det jul!" då den ofta kommer typ i november redan innan thanksgiving :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[RMSLiners]
11/23/12, 9:14 PM
#26

#25 Jag såg den, nerkortad dock, för första gången idag på TV medan min kusin vänligen skicka länken till mig på facebook.

[SallysPigge]
11/24/12, 6:44 AM
#27

Ingen Jul utan¨

Skinka

julmust

enbart rött och guld i granen

Och det viktigaste av allt: Barnen och sambon :-D

Annons:
[RoxannaH]
11/25/12, 12:58 AM
#28

Julmust och knäck och lussebullar! Och självklart familjen! Sen struntar jag i resten :3

fotoninja
12/11/12, 12:55 PM
#29

skinka, köttbullar, vörtbröd, prinskorv, julmust, rödbetssallad, punch, konjak. Tungan ute

[RadioMG]
12/11/12, 1:31 PM
#30

Att alla mår bra och är glada. Thats no 1.

Sedan har vi julskinkan och gröten. Hos oss är det helt alkofritt på julafton och det är riktigt skönt.

Kalle kl 15, det får man absolut inte missa fast man kan allt utantill :)

Vilken tror ni blir årets filmsnutt?

[Joanna76]
12/11/12, 5:28 PM
#31

Barszcz, piroger och grönsakssallad med majonnäs på julbordet. Annars strejkar jag.

Är från Polen och ovanstående är traditionella jul-maträtter.

Jessicahagstrom94
12/11/12, 6:28 PM
#32

Ingen jul utan:

- Prydnadssaker av jultema i de flesta rummen
- Julbord
- Julskinka med äpplemos på
- Julost
- prinskorv
- köttbullar, egengjorda!
- potatis
- julbröd
- Kalle & det andra på tv kl 15
- Julklappar
- Klädd julgran
- Lussebullar
- pepparkakor
- Ljusstakar eller ljusstjärnor i fönstret
- Givetvis släkten.

Haha!

SofiaWe
12/11/12, 7:51 PM
#33

Toffifee, mörker, julinredning och levande ljus :)

[Lupse]
12/11/12, 10:51 PM
#34

#31, precis som du klarar jag mig inte utan Polsk julmat. Så det lägger jag till till min ingen jul utan.. (:

Annons:
[Joanna76]
12/12/12, 10:34 AM
#35

#34 Skrattande och så polsk fruktkaka som det alltid ligger på mig att baka. Hittade dock ett recept på en med whiskey som jag tänkte testa. Kommer bli den lugnaste julen hittills hihihihihi

[Lupse]
12/12/12, 12:10 PM
#36

#35  Ja, den är god! Ibland har vi den också, men inte alltid (:

LinaK
12/12/12, 2:48 PM
#37

Ingen jul utan:

- Julgran
- Lussekatter
- Julmust
- Julbord
- Tomtegröt
- Adventsljusstakar
- Prydnadstomtar
- Snö Flört

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Zofia89
12/14/12, 9:29 AM
#38

Ingen jul utan:

-julritt (alla hästar från stallet, ca. 23st ger sig iväg ut på promenad i centrum kl. 07.00)

- pappas julgröt

- Julfreden läses upp på tv (vet inte om det finns i sverige, bor i finland)

- familjegudtjänst i kyrkan och tändning av ljus på gravarna

- all julmat + julmust

- julklappar

OCH förstås snö =)

fotoninja
12/14/12, 9:36 AM
#39

#35 den där fruktkakan låter intressant! vad är det i den? Tungan ute

[Lupse]
12/14/12, 11:33 AM
#40

#39, i den vi brukar ha hemma brukar det vara lite olika frukter, beroende på vad vi har lust för. Förra året var det bla. tranbär, päron och plommon.

Vad det finns mer i den kan jag tyvärr inte säga då det alltid är min mormor i Polen som bakar och skickar den till Sverige. Den är även väldigt hållbar, runt 4 veckor håller den sig bra. (:

[Joanna76]
12/14/12, 5:51 PM
#41

#39 hittade ett recept på tasteline, har ej provat den förr dock.

Den jag brukar göra innehåller blandade torkade frukter. Ej så noga vilka egentligen. Ibland har jag nötter i oxå

Annons:
fotoninja
12/14/12, 5:57 PM
#42

#41 Tackar! Glad

Upp till toppen
Annons: