Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 1580 ggr
DesK
9/30/12, 8:51 PM

Minnenas galleri - första julen med små barn

Jag fick barn rätt sent i livet var cirka 35 år när äldsta dottern föddes. Dottern var cirka 9 månader när hennes första, jul infann sig. Då hade vi en gammal dobermanntik och en borzoihane. Båda dessa hade en central roll i vår dotters första jul och för övrigt i hennes första tid i livet. De fanns ju där med öron och ögon och hjälpte matte med den lilla valpisen. Ett särskilt minne från just den första julen är när jag står vid spisen med julmaten och inte hör att dottern, som ligger på en fårskinnsfäll i vardagsrummet behöver uppmärksamhet. Dobermannen talar om för mig att jag ska ta tass om valpen och borzoien ligger stadigt vid valpens sida och pussar henne. Jag tar upp dottern och ammar henne och lägger sedan tillbaka henne mellan dobermannen och borzoien, som båda tydligt visar att de säger till om jag behövs. Jag travar ut i köket och fixar vidare med julmaten, tänker lite extra på voffarna som är så fina och goa, gör lite köttbullar och annat godis åt dem. När det blir dags att sätta sig till bords får voffarna var sin tallrik med lämpliga delar av julbordets fröjder och dotterns far och jag det som vi helst vill äta. Senare på kvällen dök det in några ensamstående grannar som då lät sig väl smaka av vad vi hade att bjuda. Vi var inte rika, men jag älskade redan då att göra mat från grunden, vilket gjorde att vi fick råd till mycket mer, trots en knapp ekonomi.

Sensmoral, vi behöver inte ha en massa presenter och annat, bättre att satsa på god samvaro! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
lightseeker
10/1/12, 10:46 AM
#1

åååh, vilken fin julhistoria :)

Rita-S
10/1/12, 1:05 PM
#2

Tyvärr har jag ingen sådan berättelse att dela.. än ;) Ingen barn än! Underbar berättelse, DesK! :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

DesK
10/1/12, 7:58 PM
#3

Fint att ni uppskattar min lilla berättelse! Glad

Egentligen kan man ju uppleva liknande saker även utan barn! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

beem
10/1/12, 9:25 PM
#4

Åh vilken fin berättelse.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Rajas
10/3/12, 11:31 AM
#5

Denna jul blir min andra jul med barn! Dottern är strax över 1år så detta är blir betydligt mer spännande för henne!

Nästa är blir dom två små! :-)

Mvh Millan

WinterPrince
10/8/12, 8:53 AM
#6

Jag firade jul med ett barn förra året. Inte mitt barn, men min brors. Största förändringen syntes i klapp högen. Tog en bild på klapparna under granen, men där fanns många fler utanför bild som inte fick plats.

Annons:
Upp till toppen
Annons: