Annons:
Etikettadvent
Läst 3378 ggr
Rita-S
2012-09-24 01:40

1 söndag i advent

I år är det 2 december som är första söndag i advent. 
Kommer ni inleda den dagen med att tända ljusen eller blir det innan 1 söndag i advent?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
DesK
2012-09-24 09:38
#1

Det blir den dagen! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[lucke]
2012-09-24 10:44
#2

Om du menar adventstaken med 4 ljus så blir det då. Stjärna/elektrisk stake plockas nog fram några dagar innan.

TerriZue
2012-09-24 11:12
#3

Ställer fram min adventsbelysning ungefär en vecka innan och tänder dem även då. Själva adventsljuset tänder jag dock inte före första advent.

I år kommer vi även ha en liten "glöggprovningskväll" den dagen. Jag kommer bjuda hem lite kompisar till mig och sambon. Mitt pepparkakshus ska vara klart det datumet, jag ska se till att ha bakat lite julgodis och jag ska ta fram årets glögg (både med alkohol och alkoholfri) och om jag lyckas hitta någon hel råg i tid provsmakar vi även Sherryn då. :D

Förhoppningsvis bler det en trevlig första advent. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

KPD
2012-09-24 12:54
#4

Advent är advent, och jul är jul.

Adventsljusstaken med fyra ljus kommer fram till första advent.

Ljulljusstakarna i fönstren ställer jag fram den 23 december, i år alltså på fjärde advent.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Rita-S
2012-09-24 14:21
#5

jo jag tänkte på dom elektriska, adventsstakerna, ljusslingor och stjärna, sådana saker, glömde förtydliga det :)

Jag tänder första ljuset i adventsstaken med 4 ljus, ett för varje söndag, på dom söndagar dom skall tändas. Jag tänder stjärna, adventsstake och ljusslingor på granen antigen till 1 söndag i advent om den faller före 1 december, eller första hälg innan 1 december. Julgranen inne tänds lilla julafton!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

KPD
2012-09-24 23:14
#6

Jag tycker att det är tråkigt, att advent och jul ofta smälter ihop till en enda röra i stället för att vardera tiden får ha sin karaktär. Något som jag avundas muslimer är att deras högtider firas vid rätt tillfälle och inte i förskott.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Rita-S
2012-09-24 23:15
#7

tråkigt att du ser det så, det är överhuvudtaget inte "en enda röra" hemma hos mig. Adventsljus är adventsljus, julens ljus är en helt annan saga här. Så har det varit sedan jag var liten flicka, och så är det här hos mig med.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

KPD
2012-09-25 15:48
#8

#7 Hemma hos dig bör du naturligtvis ordna det som du vill ha det och trivs med. Jag har inte en aning om huruvida det är rörigt eller inte hos dig.

Det jag talar om är den begreppsmässiga röran, där julen har kommersialiserats och tas ut i förskott, när affärerna vill sälja så mycket som möjligt. Advents-, Lucia- och julsånger blandas hej vilt, när affärerna vill skapa stämning. Julbord serveras hela december, så glädjen över den egna julmaten blir inte lika stor.

Visst ska man julskylta i butikerna, men låt mig vänta med julen till jul. Jag vill inte vara trött på julmat redan på juldagen och slänga ut granen direkt efter helgen. Det är här det i mitt tycke är en enda röra, därför att advent och jul smälter samman till en tid.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Rita-S
2012-09-25 19:20
#9

jag håller med dig om det komersiella trycket, att det skall köpas och köpas. Jag forsöker köpa (till det bruk jag vill ha det till om det nu är adventsljus eller till julgranen) dyrare kvalitet så jag använder om år efter år och inte skall köpa nytt varje år. Julsaker började komma i affärerna i övergången september/oktober redan när min mamma var liten berättade hon så det är ju inte helt alldeles nytt, men riktiga julvarer som pepparkakor och glögg brukade ju låta vänta på sig till närmare allahelgon iaf på den tiden. Visst kör dom ut tidigt för att tjäna pengar. Sen tycker jag inte det skall bytas ut allt varje år bara för att det finns så mycket fint i affärerna, någon måtta får det vara även om jag i bland blir sugen på nya saker för att jag älskar allt som hör julen till själv. Jag kan faktisk hejda mig som oftast (jag lovar det är sant! Tungan ute )

Sen är det ju som så att jag innimellom kaster ut lite julsaker jag inte längre vill ha själv (saker som kanske var speciellt anpassat ett ställe jag inte längre bor, eller jag har totalt tröttnat på det eller dyl)  som jag då skänker till röda korset eller ger till "hjälp oss att hjälpa" gruppen i Norge, så att någon som inte har pengar att köpa nåt kan få nåt, eller om man haft otur och förlorat huset i en brand nära inpå julen. Jag ogillar att kasta hela fungerande saker bara för att jag är sugen på något nytt eller en uppfräshning, så återbruk på det sätt att dela med dom som inte har lika bra ekonomi som jag ser jag på som en bra lösning då.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

LinaN
2012-09-25 23:47
#10

Jag plockar fram stakar och stjärnor första advent. Och granen kommer nån vecka innan julafton, för annars så står den bara några dar och sen ska man plocka ner den igen (har plastgran, har litet svårt för konceptet att mörda träd och ta in dem inomhus där de sakta dör innan de får en ovärdig begravning vid den lokala containern)

Julen tappade i många år meningen för mig, men sen jag träffade min sambo så har jag börjat jul-stöka mer och mer.

I år har jag planer på att försöka göra lite eget julpynt då jag inte är så förtjust i det här ständiga kommerislla köp köp köp som redan nämnts

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Love-
2012-09-27 13:38
#11

Jag flyttar den 1dec så jag antar att jag kommer ha fullt upp med att packa upp massa saker så jag kommer troligen tyvärr inte kunna fira det så mycket

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

Tiana
2012-09-30 11:34
#12

Adventsljusen kommer upp då, resten av pyntet närmare jul.

lightseeker
2012-10-01 10:45
#13

jag brukar plocka fram adventspyntet någon dag innan, för man brukar ju ha "ledig" tid på helg, men inga stakar eller stjärnor tänds före den 1:e advent

Annons:
Falksonchristmas
2012-10-01 11:31
#14

Det blir den söndagen då alla ljus tänds upp :-)

För julstämmning och många juleljus besök min hemsida!

http://falksonchristmas.cybersite.nu/

Holyghostorchid
2012-10-02 15:14
#15

Den första december kommer allt pynt upp i lägenheten! (Allt utom julgranen) och mysfaktorn är stooor!

Längtar som tusan!

Rajas
2012-10-03 11:24
#16

Någonstans mellan 1december och Julafton kommer allt pynt upp och som
#15 säger Mysfaktorn är stor!

Mvh Millan

WinterPrince
2012-10-08 08:55
#17

Jag tänder mina adventsljusstakar 1 december eller 1 advent, beroende på vad som kommer först.

Tarotstollan
2012-10-11 02:27
#18

Adventsstjärnor och adventsljustakarna tänder jag på kvällen 1:ta advent, men inte före 18.00!
Allt annat julpynt plockas upp någon dag/natt till julafton!

Såg nu för några dagar sedan att ljusstakarna börjat plockas fram nere på Eko-hallen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: