Annons:
Etiketterkreativa-hörnanböckertexterprylarmusikfilm
Läst 4197 ggr
Rita-S
9/14/12, 1:35 PM

Stickningsskolan!

Tänkte samla youtube filmer som visar olika saker inom stickningen! :)

Först ut: Lägga upp maskor.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Rita-S
9/14/12, 1:36 PM
#1

Sticka räta maskor!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
9/14/12, 1:38 PM
#2

Sticka aviga maskor!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
9/14/12, 1:45 PM
#3

Öka och minska en mask

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
9/14/12, 1:46 PM
#4

Fälla av rät kant

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
9/14/12, 1:49 PM
#5

Med dessa delar kan man börja skapa saker. Allt behövs inte för alla stickningar, öka och minska behöver man kunne för att sticka strumpa och mössa, samt räta och aviga, lägga upp och fälla av behöver man kunna om man vill sticka tvättlappar och handdukar i bomullsgarn :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

DesK
9/15/12, 10:28 PM
#6

Bra filmer Rita! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
TerriZue
9/16/12, 10:05 AM
#7

Perfekt! Nu är det bara för mig att träna då. :) Tack så mycket för bra filmer! :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Rita-S
9/16/12, 12:47 PM
#8

det var så lite så :D Jag skall även gräva fram att lägga upp på strump-pinner :) Och även sticka häl på raggstrumpa, men just nu hinner jag inte. Men kort berättat när man skall lägga upp på 4 strumppinner: 

Fördela maskerna jamt, så det blir lika många på alla pinner. Om det är omöjligt att fördela antalet masker jamt (låt oss säga 66 maskor = 16,5 per pinne) är det fördel att hålla antallet jamt och heller ha fler masker på en pinne ( i 66 maskers fallet ; 16, 16, 16 och sen 18), så blir det lättare att hålla koll på räta/aviga masker samt räkningen.

Lägg sen upp det antall masker första pinnen skall ha. Ta sen nästa pinnen och håll den som ett "t" mot den första pinnen och stram masken lätt intill så det inte blir något glapp. Här kan du strama ordentlig tajt! Övriga masker du lägger upp måste du lägga upp litet löst så det inte blir en fajt att sticka dom sen, men första och sista masken när du lägger upp på strumppinner kan du lägga upp riktig hårt då det kommer bli ett litet glapp mellan pinnerna annars.

Fortsätt så tills du har lagt upp rätt antall maskor på alla pinnor.

När du skall börja sticka dom formar du pinnorna till en fyrkant, och passa på att vrida dom så att "knut-randen" kommer på undersidan av pinnorna. Du ser rätt lätt om det är vridet.
Håll sen tråden över pekfingret från sista pinnen och börja sticka en rät mask. Stramma åt tråden ordentlig här så du drar i hop pinnorna, annars får du glapp. Stick sen räta och aviga masker om du skall börja sticka en strumpa. Börja med en rät, sen en avig, sen en rät osv, och om du har partal på pinnorna hela vägen kommer sista masken på varje pinne alltid vara en avig, och första alltid en rät.

Tipps: Testa att lägga upp och sticka tre rader med räta och aviga, räck upp det och gör om många gånger innan du böirjar med ett projekt. En test som detta så räcker det gott och väl med 10 masker per pinne, det ger ett bra hum och tar inte så himla lång tid vare sig att lägga upp, sticka 3-4 runder, eller räcka upp sen :)

Efter en 4-5 rader behöver du inte strama åt den första masken på första pinnen så fruktansvärt mycket längre, för då får du hjälp att hålla i hop det från det som redan är stickat :)

Denna framgångsmetoden kan nyttjas både för strumpor och små mössor! Stora mössor kan med fördel stickas på rundpinne och då har man ju inte riktig den problematiken med fler pinnar att hålla reda på :)

Återkommer senare i dag med litet filmsnutter!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

lightseeker
9/21/12, 9:17 AM
#9

#8, men herreminje….jag har alltid beklagat mig över att jag inte kan sticka vantar och sockar, helt enkelt pga. att ingen har visat mig och så lägger du in en lång beskrivning här, nu har jag ju ingen ursäkt längre.

Det är ju ingen idé att jag läser igenom varje steg som du har beskrivit innan jag har strump/vant-stickor framme och garnet.
Men det skall jag ta tag i senare i höst, nu har jag något mys att se fram emot.
Tack! söta du

TerriZue
9/21/12, 12:08 PM
#10

Nu har jag stickat en halsduk till sambon (för att träna upp känslan för att sticka helt enkelt… två aviga, två räta i en och en halv meter… den blev mycket uppskattad) :P, jag har skaffat strumpstickor och kom nyss hem med två enorma nystan raggsocksgarn… Bara att sätta igång nu då. :) Ska bli spännande att se hur mina första sockor blir. :)

Risken finns dock att det inte kommer finnas något stopp sen… jag älskar verkligen allt som är stickat (min garderob består till 70% av stickade kläder och jag har så mycket sockor och benvärmare att de knappt får plats), så jag kommer inte göra annat än att sticka så fort jag får en ledig stund. :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

TerriZue
9/21/12, 12:14 PM
#11

Det jag funderar lite över är hur man ska få till hälen när man väl kommer dit.. Har du något bra tips Rita? Tyckte hälen såg fin ut på strumpan du hade gjort. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Rita-S
9/21/12, 1:31 PM
#12

Det jag gör:

När hose-biten är lång nog för eget tycke, så går jag över till att sticka fram och tillbaka på endast två pinnar. Mät hälen bak ner till golvet på dig själv eller den som får strumpan så får du ett humm om hur långt du skall sticka innan du "fäller in" för att få kurvan på hälen till

När du börjar sticka hälen: Lyft av första masken, sticka den inte. Risken finns om du stickar den att det vidgas ut, vilket är raka motsatsen av vad man vill uppnå. Sen stickar du antigen pärlstickning eller bara räta masker tills sista masken på andra pinnen.

Vänd pinnorna, lyft av första masken och stick bara aviga masker till sista masken på andra pinnen. Gör såhär hela vägen tills du kommer till där hälen skall kurvas in under foten. Dock avsluter du alltid med en vända med aviga masker.

Nu skall man börja ta in. Lyft av första masken, stick räta masker tills du är halvvägs in på nästa pinne (notera dig hur många masker som kvarstår), stick i hop två masker, sticka en till mask och vänd utan att sticka övriga masker som kvarstår på pinnen.

Vänd, lyft över en maska, stick bara aviga masker till du har lika många masker kvar som du noterade dig. Sticka i hop två, stick en till och vänd igen.

Lyft av första masken, stick bara räta till pinne nummer två, stick sen tills det kvarstår en mindre mask än när du började.

Eksempel: Om det kvarsto tio masker på första vändan, skall det nu kvarstå nio.

Stick sen i hop, stick en till, och vänd. 

Repetera såhär till du med "sticka isamman och sticka en till" tar dom sista maskorna på pinne två åt båda håll.

Nu är kurvingen klar! Nu skall du ta upp masker. Om du kikar på där sidorna brevid tom två pinner så kan du se en mask-kant på båda sidor. Använd virkenål och ta upp masker i var och en av dom. Bry dig inte om det blir för många masker mot vad du startade med, utan bara lyft upp masker så det inte blir några hål.

Sen stickar du 2-3 runder rätstickning, sen stickar du i hop en mask på var av dom två pinnorna tills du har så många masker som du inledde hose-biten med igen.

Pärlstickning betyder att sticka rät och avig om varandra så att det blir chackrute mönster. Låt mig förklara:

Vanlig rät/avig för hosebiten blir såhär (jag visar räta masker som O och aviga som X)

OXOXOXOXOX
OXOXOXOXOX

Nästa vända blir det ju då lika, räta och aviga där det ser rät och avig ut från andra sidan. Pärlstickning på häl skall vara såhär: 

OXOXOXOXOX
XOXOXOXOXO

Jag tycker pärlstickning kan bli mer slitstärkt än bara glattstickning, men det kräver att man håller nogrannt koll. Men det blir dessutom dekorativt :)

Pärlstickning gör sig dessutom bra på en mössa :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
11/10/12, 12:54 AM
#13

puttis :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Upp till toppen
Annons: