Annons:
Etikettjulmaten
Läst 1149 ggr
dragonstar
9/10/12, 2:01 PM

Balkongkryddor vad kan jag göra med dem?

Har örter på balkongen och tänkte att de kunde bli en bra julklapp. Men vad ska jag då göra med dem?

Tänkte först örtsmör men det kommer ju inte hålla sig från nu till jul.

Så kom med ideer =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
DesK
9/10/12, 5:48 PM
#1

Örtsalt, du kan ocksåtorka de olika örterna var för sig och sedan ge bort i små fina paket.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Rita-S
9/10/12, 7:58 PM
#2

ôrtolja är annars både smakfullt och dekorativt :) Genomskinlig och snygg flaska och en hel rosmarinkvist eller två nedi, fyll på med olja. Eller timiankvist, basilika och så vidare!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

dragonstar
9/10/12, 10:58 PM
#3

Är det bara att hälla i olja och stoppa i en kvist? behöver jag göra något peciellt?

Örtsalt är en bra idee =)

Har en hel del Citronmeliss upptäckte jag =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Rita-S
9/10/12, 11:46 PM
#4

bara att stoppa kryddan nedi flaskan och ha på oljan :) Sen får det stå någon vecka eller så, så oljan kan ta smak :) 

Du kan använda det mästa av olja på detta vis, bara det är kallprässad så du får högsta kvaliteten :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

DesK
9/11/12, 7:27 AM
#5

Du kan göra likadant med vinäger som med olja, bara sticka ned en kvist och sätta på korken och låta stå. Glad Jag har alltid en flaska vitlök och rosmarinolja på min kryddhylla.

Om du kan tänka dig att göra något starkt är det mycket gott att lägga citronmeliss i brännvin, detta brännvin är gott till julens sill.

Inne på Matlust finns en bra artikel om att göra olika sorters kryddat salt Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dragonstar
9/11/12, 1:49 PM
#6

Tack för tippsen =) Dags att leta små flaskor tror jag =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Rita-S
9/11/12, 7:28 PM
#7

ja eller syltglas :D Att spara syltglas hela året för att sen koka bort etikätterna är ingen dum ide!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: