Annons:
Etikettdieter
Läst 1991 ggr
Rita-S
8/20/12, 10:30 AM

Vegetar/vegan - Sejtanskinka

För att göra en sejtanskinka behöver du först sejtan.

Grundrecept för Sejtan:
4 dl glutenmjöl
lite salt
1msk olja
1msk sojasås
1 msk tomatpuret
2,5-3 dl vatten
En gnutta fiberhusk (en msk eller så)

Blanda dom torra ingredienserna i en skål, dom blöta i en annan.
Forma den i en limpa eller stek-form, och ha den i en eldfast form större än själva steken.

Ha två deciliter buljong i formen, och ställ i ugnen på 175 grader. Baka i ugnen ca en timme, ös buljong över steken många gånger under denna tiden fram till man täcker med folie. 
Täck med folie efter ca 40 minuter och grädda.

Ta sen ut ur ugnen och tillsätt en halv tesked rökarom i buljongen, ös några gånger över och pensla med sirap, strö med ströbröd och griljera tills skinkan har en fin färg.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
DesK
8/21/12, 7:39 AM
#1

Låter ju inte så svårt! Glad Var får man tag på gluten? Vet du hur koncistensen blir på en sån här skinka?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Rita-S
8/21/12, 9:39 AM
#2

När den bakas i ugnen blir den mycket fastare än om man kokar eller stekar i stekpanna vet jag. Jag fick tag på gluten på hälsokosten i Norge i alla fall :) Eksakt vad jag skall sammanlikna med vet jag inte när det kommer till konsistensen då..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

LinaN
9/8/12, 11:43 PM
#3

Man kan göra seitan på helt vanligt vetemjöl också, exakta mått vet jag itne. Däremot så kräver det en hel del jobb i insats när det kommer till seitan av vetemjöl, sambon stod en hel eftermiddag och tvättade mjölet ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rita-S
9/8/12, 11:55 PM
#4

jag vet inte heller hur man gör med vanlig vete, men skulle inte förvåna mig om det finns recept på det på nätet iaf ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

TerriZue
9/10/12, 8:32 AM
#5

Jag brukar använda 10 dl vetemjöl och hälla på vatten så att det blir en fast deg (har inget exakt mått på det).

Jag låter degen stå och villa sig i kallt vatten i cirka två timmar.

Därefter är det dags att tvätta stärkelsen ur mjölet. Man häller på vatten och knådar och gnuggar degen tills vattnet är helt vitt. Häll ut det vita vattnet och fyll på med nytt. Det här är det som brukar ta ett tag (för mig brukar det kräva ungefär 12-17 gånger). När man är klar (när vattnet inte längre blir vitt) har man kvar en gråaktig, trådig massa. Lägg denna massa att vila ett litet tag.

Häll upp vatten i en kastrull (ungefär en liter), ingefära, soja och salt (det är grundreceptet). Själv brukar jag ha i halva kryddskåpet, lite lök och lite morotsbitar. Koka upp marinaden och ha sedan i seitanet (klippt till grytbitar, skuret till biffar eller som en stor klump, det avgör man själv). Det ska sjuda under lock cirka 40 minuter och sen är det klart. :)

Det som kan vara lite småknivigt är att hålla ihop seitanet när man tvättar ur stärkelsen. Den faller lätt samman och man får vara noga med att hålla ihop allting. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Upp till toppen
Annons: