Annons:
Etikettdieter
Läst 3680 ggr
Rita-S
2012-08-20 09:50

Vegetar/vegan - Ris ala malta och panacotta!

Riskräm är inte så svårt att göra vegan-variant faktisk.

för 4 portioner behöver du:

1 dl grötris, ta gärna sådan som kokas länge.
litegrann salt
2 dl vatten
2,5 dl soyamjölk
2,5 dl kokosmjölk
1 ss socker
havregrädde.

Blanda ris, vatten och salt i en gryta och koka upp det. Sped så in mjölken och låt det bubbla på låg värme under lock i en timme eller till det har blivit tjockt. Blanda sist inn socker och låt det kylas ner under lock.
Vispa grädde av havregrädden, och blanda sen gröt och grädde i hop tills du har presis lagom konsistens.

Panacotta görs normalt på gelatin men du kan använda agar-agar i stället.
För 4 portioner behöver du:
5 dl soja eller havregrädde
4 msk socker
1 ts vaniljsocker eller en halv vaniljstång
6 kryddermått agaragar pulver.

vispa i hop grädde, socker och agar-agar i en kastrull. Värm det försiktig upp och låd det bubbla litet några minuter. Ta av från plattan, och rör ner vaniljesockret, innan du låter det kylas lite, fördela i 4 portionskålar och låt det kylas över natten i kylen. Du kan med fördel ha några bitar mörk chocklad i för en chockladpanacotta, och du kan även ha bär i skålarna innan du har över panacottaen.

Hallonsås är det änklaste att göra. Ha hallon och lite socker i en skål och använd stavmixare eller foodprocessor, eller du kan mosa som man gjorde i gamla dagar. Rör det ordentlig i hop, och om du tycker det blir aningen tjockt kan du ta en liten tanke vatten i till såsen är perfekt. Sila bort frön och fruktkött om du vill. Du kan blanda inn andra bär med om du vill så, eller göra sås på annat bär.

Passar alldeles utmärkt till både panacotta och ris ala malta!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
DesK
2012-08-20 09:52
#1

Bra recept båda två! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Rita-S
2012-08-20 09:54
#2

tack :D Jag har fått veta att just denna kombinationen av soyamjölk och kokosmjölk ger en södma man kan likna med vanlig ko-grädde :) S¨jag litar på det!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: