Annons:
Etikettdieter
Läst 2144 ggr
Rita-S
2012-08-20 09:34

vegetar/vegan Fyllda kålblad med svampsås

Till fyra portioner fyllda kålblad behöver du:

8 stora kålblader
Några matskedar olivolja
1 gul lök
4-6 vitlöksbåtar
225 gram svamp av eget val
en halv kopp bulgur
8 tomater
Färska örter som timian, oregano, basilika, citronmelisse
1 kopp valnötskärnor
salt och peppar

Skålda kålbladen i kokande vatten i minst 20 minuter. Häll av det kokande vattnet, skölj i kallt vatten några sekunder.

Dela alla ingredienser som inte redan är delat. prässa vitlöken. Fräs upp löken i olja, ha i vitlök och svamp på slutet. Ha lite kokande vatten över förkokat bulgur, tomat, kryddor, och nötter och blanda i hop det med lök, vitlök och svamp.
Knåda det till en tjock massa och krydda efter smak. Fördela på kålpladen och packa dom nogrant i hop. Lägg dom i en eldfast form.

Såsen:
lite olja
1 liten lök
3-4 vitlöksbåtar
115 gram svamp
en gnutta vetemjöl (1 matsked)
2 msk sojasås
1 ss grov senap
3 dl buljong

Stek löken gyllenbrun, ha i svamp och vitlök, rör sen ner övriga ingredienser. Koka upp det och låt det bubbla tills det har tjocknat.
Ha sen såsen över kålbladen, täck med folie och stek vid 150 grader i 45 minuter.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
DesK
2012-08-20 09:41
#1

Låter jättegott! Tungan ute Till sånna här dolmar är det också gott att använda savoykål Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Lavine
2013-11-25 20:37
#2

Vilken sorts kål brukar du använda, Rita-S, vitkål, grönkål t ex?

Rita-S
2013-11-25 23:03
#3

Vitkål då jag själv inte gillar just grönkål så mycket, men man använder den kål man vill tycker jag :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lavine
2013-11-26 08:48
#4

Låter bra!

TerriZue
2013-11-26 17:29
#5

Låter mums! Ska testas! :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Upp till toppen
Annons: