Annons:
Etikettdieter
Läst 2291 ggr
Rita-S
1/11/12, 10:53 AM

Veganska jordnöttscookies!

Dessa tror jag nog är en hit för veganerna där ute, med mindre man inte tål nötter eller peanötter.

3 dl jordnötsmjöl
3-4 dl kokosnötsmjölk som ej är fettreducerat
0,5 dl sukrin eller vanlig socker om man föredrar det
0,5 dl yaconsirap (lönnesirap går även bra)
1 ss fiberhusk eller vanlig husk
15 droppar english toffee (kan ersättas med annat sött)
0,5 tsk salt
1 dl salta peanötter

Det går även att använda madna jordnötter som är saltade, då kan man utesluta extra salt.

Blanda alla torra ingredienser gott. Ha så i sirapen, toffee, och sen mjölken. Ha i kokosmjölken lite i taget, det skall inte bli för tjockt. Börja med upp mot hälften, låt det sen svälla tio minuter innan du har i lite till. Akta så smeten inte blir smulig bara. När den är fast och formbar, men inte smular från varann knådar du in hela jordnötter, alternativt kan du ha dom på toppen av kakorna, när dom är gräddade, tillsammans med chocklad (Smeten måste vara mjukare om nötterna skall i). Forma lagom stora cookies och grädda i ugnen 180 grader 25 minuter, i mitten av ugnen.

När kakorna kommer ut ur ugnen är dom mjuka, dom måste kylas på plåt annars går dom sönder. Ni kan även dra bakplåtspappret av plåten och direkt över på bordplattan eller bänkskivan för att kylas där. När dom är kylda kan dom flyttas.

För extra mummiga cookies kan man smälta lite chocklad och göra ränder på kakorna!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[TrevorS]
1/11/12, 12:01 PM
#1

Vilket toppenrecept, det tackar vi för! Skrattande

Rita-S
1/11/12, 12:07 PM
#2

:)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[TrevorS]
1/11/12, 1:21 PM
#3

Skrattande

[TrevorS]
1/12/12, 11:38 AM
#4

Vart köper man "english toffee"?Skrattande

Rita-S
1/12/12, 12:39 PM
#5

det vet jag faktisk inte, men undra om det kan finnas på panduro?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[TrevorS]
1/12/12, 1:21 PM
#6

För det är väl karameliserad socker med fett i?

Annons:
Rita-S
1/12/12, 2:10 PM
#7

typ, det används som sötningsmedel i receptet iaf. Tror nog att Dr Oetkers vaniljarom kan fungera med :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: