Annons:
Etikettgodis
Läst 14368 ggr
Annira
12/8/11, 10:53 PM

Julgodis-hållbarhet

Minns att när jag tidigare år gjort mozartkulor, trillingnötter och andra chokladgodisar, så har det blivit gråaktiga i ytan efter ett tag. Hade vit choklad slingrad ovanpå dem som också blev lite tråkigare i färgen som jag minns det. Jag tolkade det som att jag gjort dem för tidigt och att de stått för länge, men det var högst tre veckor innan jul, då jag skulle bjuda på dem. Kan det ha varit att jag förvarade dem i kylskåp? Vågar jag göra julgodisarna till jul redan nu?

//Annie

Annons:
Annira
12/9/11, 10:00 AM
#1

Tänkte t.ex. göra kanelmandlar idag att ge bort i jul, men håller de sig bra? Förvarar man i kylskåp?

Rita-S
12/9/11, 10:55 AM
#2

jag förvarar mitt godis i kylskåpet, och det håller sig bra. Att chocklad får en lite gråare yta har med att chockladen har smält, men mäst beror det efter vad jag fått veta på skiftande temperaturer, så om dom står jamnt i temperaturen borde det inte hända. Men just chockladsaker kan man göra någon vecka innan man skall ge bort det eller äta det

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Frida
12/11/11, 7:22 PM
#3

Det är fettet i chokladen som "kryper" upp till ytan om man inte har tempererat chokladen rätt. Precis som Rita säger kan även temperaturskillnader vara orsaken. Choklad ska inte förvaras i kylskåp men gärna svalt och mörkt. Då håller det hur länge som helst i princip (om det är ren choklad vill säga). Glad

Jag har ofta mitt julgodis (mest chokladtryffelpraliner) ståendes framme hela tiden tills det tar slut (ibland kan det ta veckor) och de håller förvånansvärt bra för att vara grädde i.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Annira
12/11/11, 9:58 PM
#4

Tempererat den rätt vid nedsmältningen alltså? Eller vid förvaringen? När jag gör vissa choklad-grejer så blandar jag i några droppar olja, kan även det påverka negativt?

Rita-S
12/11/11, 10:02 PM
#5

Nej oljan tror jag inte påverkar negativt. Men temperatur vid nersmältningen och vid förvaring spelar roll för hur det blir. Om du smälter vid för stärk värme eller chockladen sen förvaras i skiftande temperatur så kan detta hända. Dock är det inget faligt, och jag har då inte märkt att det har smakat illa av chockladen när det har hänt mig :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Frida
12/11/11, 10:40 PM
#6

Att temperera choklad har att göra med hur den smälts. Det finns en del olika metoder och två av dem hittar du här. Ett annat sätt beskrivs här.

Jag vet inte hur det är med olja i choklad men om man har smör i så får chokladen inte vara för varm och måste kylas snabbt, annars skär det sig.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Annons:
Annira
12/12/11, 9:51 AM
#7

#5 Ok. Nej precis, är nog bara det vackra yttre som skadas, men det kan vara nog när man vill bjuda och ge bort godisarna, så det är ju kanonbra med de tips jag får här!:)

#6 Bra sidor! Ska kika och försöka lära mig lite mer där..:)

Upp till toppen
Annons: