Annons:
Etikettbakning
Läst 3702 ggr
ClarasMamma
12/7/11, 2:41 PM

Knäckebröd!

Nån som har nått gott knäckebröd man kan göra själv till jul? vill gärna ha ett med frön pch nötter men kavlar i innan gräddning :)

Ta till vara på alla nära och kära du vet aldrig när dom lämnar denna jord <3

http://pysselgummsan.blogg.se/

Annons:
DesK
12/7/11, 2:45 PM
#1

Inne på Matbröd hittar du en hel del knäckebrödsrecept i gruppen Tunnbröd, knäckebröd och kex. Lyxigt knäckebröd är en av mina favoriter Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Surtsey
12/8/11, 5:18 PM
#2

Ett fröigt knäckis från Arla.se

42 and towels - all one need to know.
But if not... www.altheatrollet.blogg.se

vinteralvan
12/9/11, 10:10 AM
#3

Igår på "Leilas söta jul" gjorde hon knäckebröd men alla möjliga frön på. Finns nog recept på www.recept.nu

Rita-S
12/9/11, 10:51 AM
#4

Här finns ett recept på knäckebröd på surdeg :) Jag har provat det nån gång, det blir riktig gott!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

TerriZue
12/9/11, 1:04 PM
#5

Här är ett som jag hittade i en julbok jag gjort mycket gott ur (har inte provat det här än men planerar att göra det i helgen om jag hinner).

  • 1 dl havregryn

  • 1½ dl sesamfrön

  • 1½ dl solrosfrön

  • 2 dl vetemjöl

  • 2 dl fint rågmjöl

  • 1 tsk bakpulver

  • 1 tsk salt

  • 1 dl solrosolja

  • 2 dl vatten

  • 2 msk solrosolja

  • 1-2 msk sesamfrön

  • 1-2 tsk flingsalt

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser noga i en bunke och tillsätt sedan olja och vatten, knåda till en jämn deg. Dela degen i två delar och kavla ut en i taget på mjölat bakbord. Kavla tills den är ungefär 3 millimeter tjock. Skär ut i de formar du vill ha (i receptet har denvänt pepparkaksformar men jag tänkte gör klassiska runda med hål i mitten). Lägg upp på bakplåtspappertäckt plåt och pensla med solrosolja, strö över salt och sesamfrön. Grädda mitt i ugnen c:a 20 minuter.

Jag vet inte alls hur det smakar men tycker det verkar gott. Jag återkommer med kommentar när jag hunnit baka dem. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

ClarasMamma
12/9/11, 1:50 PM
#6

#5 ååå det va just ett sånt jag va ute efter tack.. vi brukar köpa ett liknade i affären men är tyvärr svindyrt så ville ge mej på att göra det själv tack :) men jag ska nog ha på linfrön,pumpakärnor och pumpak'rnog som det är i det jag köper…och salt så klart ;)

Ta till vara på alla nära och kära du vet aldrig när dom lämnar denna jord <3

http://pysselgummsan.blogg.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: