Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 2887 ggr
DesK
2011-12-06 14:56

Saffran

TrevorS uppmärksammar inne på Matlust att man kan bli sjuk av saffran, så jag påminner om det här.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[TrevorS]
2011-12-06 17:22
#1

Va bra du skrev, tänkte precis starta en ny tråd om det här men såg du hann före. Skrattande

Rita-S
2011-12-06 20:55
#2

Som tur är så är ju alla recept anpassat att man inte skall få i sig för mycket av det. 1 gram saffran i vanlig lussekattrecept exempelvis, men det är ju så att man får hålla koll på doseringen så man inte överdoserar och får i sig aldeles för mycket.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[TrevorS]
2011-12-06 20:56
#3

#2. Precis. Men något man bör prata mer om faktiskt. Många är dåligt pålästa när det gäller att det är giftigt. Skrattande

Rita-S
2011-12-06 21:04
#4

ja det finns ju dom som stoppar i saffran i absolut allt så fort man får tag på saffran. Jag hör dock inte till en av dom som skall ha saffran i allt :) jag har dock en kompis som mer än gärna stoppar i ett gram här, ett halvt gram där.. i soppor, såser, till steken, i brödet…. hon har aldrig blivit sjuk men detta tåls att tänkas på ändå!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[TrevorS]
2011-12-06 21:07
#5

#4. Kanske inte kommer upp i de doserna, eller så kanske det inte är helt ren saffran, pratas ju lite om fusket om saffran också.

Rita-S
2011-12-06 21:24
#6

ja inte vet jag, men hon stoppar ju då saffran i allt.. om hon sen stoppar i två påsar i middagsmaten och äter upp allt.. men ja uppenbarligen får hon inte i sig mer än hon tål. ändå skulle jag nog gärna se att det står liten varning på baksidan om att i mycket stora doser är det giftigt.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[TrevorS]
2011-12-06 21:39
#7

Håller med, men folk kanske skulle ta det som hjälpmedel att "trilla av pinnen". Obestämd

Love-
2011-12-06 21:43
#8

vid 8g är det till och med dödligt

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

[TrevorS]
2011-12-06 21:57
#9

4-5 gram sa läkaren är farligt, blir det högre kan det bli livshotande. Tänk så lite kan göra så stor skada. Skrikandes

[TrevorS]
2011-12-06 21:58
#10

Påpeka också att i normala mängder är den inte farlig alls, utan det är när man använder för mycket. Som att man vill "lyxa till det", som det kan bli tokigt.

[Malin]
2011-12-07 06:34
#11

Hehe, då har jag tur då eftersom jag inte äter det ;)

Gunlog
2011-12-07 22:04
#12

Konstigt. Det gäller ju samma sak för muskotnöt.

Det var tom folk som dog pga att tryckfelsnisse hade varit i farten i receptet…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

SusannAlg
2011-12-09 10:00
#13

Då är det ju tur att saffran är såpass dyrt. Brukar sällan använda mer än 1 gram till 1 liter degspad. Så även om jag äter upp alla lussekatterna aldeles själv så är det ju inte farligt….. tja, jag skulle nog få väldigt ont i magen förstås, fast det skulle knappast bero på saffranet.

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Annons:
Rita-S
2011-12-09 10:16
#14

jag tror knappast vanliga medelsvensson äter en hel deghög med saffransbullar aldeles ensam innom några timmar Tungan ute Tur det säkerligen! Jag själv brukar väl äta motsvarande 2 gram eller kanske 3 under hela december. Typ. Fördelat på alla dom dagar som finns då.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: