Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 1534 ggr
Gueenfelle
11/22/11, 8:55 AM

Jul på vintern?

Nu kom jag bara upp med en fråga som jag inte riktigt vet svaret för. Varför firar vi jul på vintern?

Julen firar vi ju för att fira jesus födesle, men många tecken visar på att det var mer åt sommaren/våren som han föddes… är det för att det är på andra sidan ekvatorn?
och varför har vi tomten på julen också??

väldigt glad över svar :)

Annons:
Rita-S
11/22/11, 9:08 AM
#1

Julen ligger på vintertid här, det stämmer men inte där jesus var fött :) Hur det ligger till att vi firarjul just när vi gör det står mer detaljerat här men kort berättat så beslöt kejsar Constantin att flytta julens firande till när "alla" firade någon form av mittvinterfäst enligt hedniska skickar så man lättare fick med sig folk på att faktisk fira!

Om tomten står det mer detaljerat här men våran skick om tomten som ger klappar och som på samma tid skall ha en skål gröt är även det kombination av gamla hedniska skickar och legender om en kristen biskop.

:)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

NaDa...
11/22/11, 6:00 PM
#2

Och är det inte någonting också att på asatiden så firade man 'jul' när det var som mörkast på året, alltså runt den 24 december. Att man drog in halm och åt skinka..
Sen när kristendomen kom hit upp så behöll man 'julen' fast med kristi födelse istället..

tror att det var något sånt.. eller är jag helt ute och cyklar? :P

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Rita-S
11/22/11, 6:21 PM
#3

Nej jul firade man inte, man firade ýlnir :) Det var för Odin man firade ungefär mitt på vintern, nånstans mellan mitten på november och slutet på december firades ýlnir, och det sammanföll ofta med midtvinterblotet :) Men helt ute och cyklar är du inte alls!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

NaDa...
11/22/11, 7:29 PM
#4

Ja.. Så kanske det var.. x))

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Gueenfelle
12/9/11, 10:29 PM
#5

tack för era svar! har gjort mig lite klokare ;)

Upp till toppen
Annons: