Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 2226 ggr
MissInAction
2011-11-20 12:55

Religionsneutral hälsning

Jag funderar på hur man på ett religionsneutralt sätt kan önska någon en god jul, gott nytt år etc. I USA kan man ju säga "happy holidays" eller använda uttrycket seasons. Men finns det något motsvarande i Sverige?

Alla firar inte jul och känner man inte människor så väl men ändå vill önska dem en "trevlig helg", vad säger man då? Eller är det i så fall bättre att låta bli? Obestämd

Tänker exempelvis på förskolan där jag arbetar, många familjer är muslimer och de firar sannolikt inte jul.  

(Undrar om jag satt detta i rätt kategori)


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Rita-S
2011-11-20 12:58
#1

Det passar lika bra i traditioner som nåt annat tycker jag :)

Gällande frågan.. Happy Hollidays kan ju översättas med "Trevlig högtid" eller tillsvarande, det kan väl säkerligen användas?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

DesK
2011-11-20 13:01
#2

Trevlig helg funkar ju alltid, eftersom varje vecka har en helg och de röda dagarna kallas ju för helgdagar Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

hus-musen
2011-11-20 13:02
#3

Annars funkar ju trevlig helg bra tycker jag. De jag är bekanta med som inte firar jul tar inte illa upp om någon säger god jul och trevlig helg, de vet ju att vi firar jul (svårt att missa) och det är en artighetsfras.

Qui dormit, non peccat

 


[NinaCrown]
2011-11-20 13:05
#4

Jag har hört flera st som sagt "Trevlig ledighet", även under tex påsk och andra klassiska, basic kristna högtider :)

MissInAction
2011-11-20 13:06
#5

Mm jag är lite rädd att någon ska ta illa upp eller känna sig förnedrad. Detta är ju lite samma som heteronormen, eller kärnfamilj-normen etc. Människor är olika. 

Trevlig helg, låter faktiskt bra. Det är många helger runt julen. Kanske man kan önska ett trevligt årsslut? haha Tungan ute


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Rita-S
2011-11-20 13:18
#6

sen får man inte glömma att julens dagar räknas som helgdagar även om det faller mitt i veckan, så trevlig hälg fungerar aldeles utmärkt :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
hus-musen
2011-11-20 13:20
#7

Fast trevligt årsslut är ju först vid nyår Glad

Tror inte någon tar illa upp, ingen jag känner  gör det. Det är isåfall ett undantag tror jag. Jag är oxå på en förskola, kommer önska alla barn god jul och rolig långhelg till jul oavsett nationalitet och tro. Många föräldrar tycker det är roligt att de får vara med fast de inte firar jul, de får "vara med" i tillhörigheten ändå.

Qui dormit, non peccat

 


MissInAction
2011-11-20 13:46
#8

#7 Jo nyår kanske, men med tanke på att året har 365 dagar så räknas det nog som årsslut redan från den 20:e December :D Just det, trevlig långhelg kan man ju önska dem.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Upp till toppen
Annons: