Annons:
Etikettgodis
Läst 4102 ggr
the-fat-cat
11/19/11, 12:24 PM

Ingefärskarameller som sockrade sig

Hej!

Behöver hjälp med ett recept på ingefärskarameller som jag provade igår - är inte så bra på just godis och bakning så behöver lite input med vad som gick fel och hur jag kan göra i fortsättningen.

Recept enligt nedan:

"Ingefärskarameller.

Du behöver:

450 gr socker
14 gr malen ingefära
1 1/4 dl vatten

Så här gör du: (använd en tjockbottnad kastrull)

1. Sockret upplöses i vatten och får långsamt koka upp.
(Rör lite alldeles i början men sedan ej förrän det just skall till att koka.)
2. Sockret kokas till kulprovet,kastrullen tas av värmen och ingefäran tillsätts.Lägg kastrullen åter på plattan och blandningen röres tills den börjar tjockna.
3. Då häller du smeten i en låg form,klädd med smörpapper.
4. När massan kallnat skär du den i bitar"

Som sagt är jag inte så hemma på godistillverkning så jag var rädd att smeten skulle bli för hård för att kunna skära, så jag tillsatte drygt 50 gram vardera av smör och grädde och minskade vattenmängden till 1 dl. Använde dessutom farinsocker som jag ville bli av med. Smeten kokade på fint och smakade ljuvligt av farinsockret. Jag var osäker också på mängde ingefära, tyckte att det lät mycket m 14 g, så när smeten var färdigkokt tillsatte jag först 1 msk (7 g) och sen en halv till och rörde för att det skulle blanda sig. Det var då hela smeten sockrade sig…

Vet att t ex kolasmetar kan sockra sig om man rör för mycket i dem, så det var väl nerrörandet av ingefäran som orsakade sockringen. Nu till mina frågor:

1. Påverkade grädden och smöret smeten så att den kunde sockra sig? Om jag INTE hade tillsatt det, hade smeten fortfarande kunnat sockra sig då?

2. Enligt receptet ska ingefäran tillsättas när smeten är färdigkokt - kan jag tillsätta kryddan redan från början och låta den koka med hela tiden, då behöver jag ju inte röra ngt mer alls sen? Eller kommer kryddan att brännas av värmen?

3. Finns det något jag kan göra för att "rädda" den sockrade smeten nu i efterhand, typ smälta ner den igen eller nåt? Eller har sockerkristallerna ändrat sig under kokningen så att det inte går?

Hoppas att ngn entusiast läser detta långa inlägg och kan hjälpa mig att lyckas!

Annons:
Upp till toppen
Annons: