Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 2686 ggr
EmmaMali
2011-11-15 19:37

Är julen verkligen så rolig för alla?

Nej, julen är inte så rolig för alla, i alla fall itne för mig….

Att ha sin födelsedag på julafton är verkligen INGEN vill. Inte jag, jag själv fyller den 24, min kusin den 23 och min mormor den 25. Min dag blir HELT bortglömd. Förra året hade vi inte ens ett "släcktkalas" för mig, bara för min mormor och kusin. Det är så orättvist!

Jag vill bara säga till alla som vet någon som fyller år på julafton, här får ni några tips:
* Slå INTE in födelsedagspresenterna i julpapper.
* Skicka två kort, ett med en god jul hälsning och ett med ett grattis.
Detta gör oss MYCKET lyckligare, och kommer förmodligen inte känna oss så bortglömda :)

Jag är så himlens avensjuk på er som itne fyller på jul, det är jag :P

Annons:
[Momiji]
2011-11-15 19:41
#1

Satt faktiskt och pratade om just detta på skolan idag. Har en kompis som fyller år på julafton och brukar skicka ett grattis på födelsedangen och ett god jul meddelande. Sen har jag en annan kompis som fyller år precis innan jul och hon är inte så glad att få sina födelsedagspresenter inslagna i julpapper.

[lucke]
2011-11-15 19:41
#2

Känner igen det där- jag fyller iof på annandagen 26 dec- men fick ofta höra när jag var yngre: "Men då får du väl inga födelsedagspresenter /alt julklappar?". Känns som om en del slår 2 flugor i en smäll för att man är "jul-barn", plus att man ofta känner sig lite bortglömd då de flesta är mitt oppe i julfirande/bortresta på ens födelsedag…

Rita-S
2011-11-15 19:48
#3

Min minsta syster fyller år den 25 december! Vi har alltid varit jättenogrann på att skilja på julafton och födelsesdag :) Det ÄR viktig. Dock älskar hon jul så hon blir glad om det är julpapper, men jag forsöker välja lite mer o-juligt julpapper i så fall som kunde ha passerat hela året, sådan med bara hjärtan exempelvis. Och eget kort självklart!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

yvonnel
2011-11-16 14:35
#4

Dagens barn får ju iaf ha sina föräldrar i närheten/hemma i flera månader - när jag föddes och mina syskon med så fick min mamma inte stanna hemma mer än 14 dagar.

Vi äldre syskon fick turas om att ta med lillbrorsan till mammas jobb så hon kunde amma honom. Jag var 8 år när han föddes och jag fick allt göra min del av både det jobbet och hushållet i övrigt.

Julklappar var eg. bara symboliskt, vi fick typ stickade sockar eller halsduk inslagen i paket, men det var sådant vi behövde/skulle få ändå.

Födelsedagspresenter, ja det var nästan på samma sätt, men när vi fyllde 10 år så fick vi ha kalas med klasskamraterna, då var det tårta och vetebröd med saft som gällde, och kanske en fruktsallad.

MissInAction
2011-11-16 19:39
#5

Det är sant. Julen är inte rolig för alla. Då tänker jag på de som normalt vill fira jul men av olika anledningar inte kan, eller det blir inte som man tänkt sig.

I mitt fall så var julen alltid en riktig höjdpunkt på året, fram tills för några år sedan. Psykisk ohälsa och icke existerande ekonomi har gjort att jag har genomlidit några jular i ångestens tecken. Jag tycker verkligen om att ge och utan pengar och andra resurser så sitter man där på julafton och får massor med julklappar, till och med av syskonbarnen! Mådde jättedåligt av detta, även om alla sa att jag inte skulle tänka på det. Sen att man kan känna sig som världens ensammaste trots att man har en massa folk runt sig, är också märkligt. Men så har det varit.
De senaste jularna har det dock varit bättre och jag hoppas att jag kan koppla av i år också Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Love-
2011-11-16 21:27
#6

Jag gillar detta forum och jag försöker verkligen gilla julen men tyvärr gör jag inte det mer, inget är som dt var förr med julen av personliga själ som jag inte orkar eller vill ta upp här

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

Annons:
JessieS
2011-11-16 22:15
#7

Var bestämd och planera in födelsedagsfika med släkten en vecka innan du fyller år då. :) Då har du ju i alla fall fått din tid utan att julaftonen stjäl den av dig. Man måste inte ha kalas just på sin födelsedag.

[lucke]
2011-11-16 22:19
#8

#7 Håller med. Själv ska jag ha vännerna över på tårtkalas några dar efter  jag fyller, eftersom jag jobbar på min födelsedag.

JessieS
2011-11-16 22:28
#9

Jag fyller år två veckor efter julafton och jag tycker att det är alldeles för nära så jag känner lite medlidande för er som fyller år ännu närmre julhelgen. :)

Mona22
2011-11-17 13:31
#10

Min man fyller år den 24e och det är inga problem. Oavsett om man firar och får prylar eller inte så blir man ju äldre endå. Jag firar inte min födelsedag för jag kan inte göra något åt att man råkat födas den dagenFlört

Julen är inte alls roligt då det bara handlar om att köpa dyra julklappar numera.

Tråkigt att det bara handlar om julklappar och att träffa släkt. Släkten kan skita i en hela året men på julen Måste man träffas…

Det som är fint med julen är alla pyntade hus och ljusslingor.

#4 min mamma fick vara hemmafru i 12 år med oss ungar innan hon blev tvungen att börja jobba och det var bättre än allt materalistisk man kan få. Vi lärde oss också att hjälpa tillGlad

Tror vissa försöker köpa deras barns kärlek då de inte har tid med dem..Julhandeln slår rekord varje år och folk tar lån för att köpa julklappar.

#5 man måste inte köpa saker ,man kan göra istället.

MissInAction
2011-11-17 13:38
#11

#10 Jo jag vet, det var därför jag skrev resurser ;)


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

DesK
2011-11-17 19:17
#12

För mig har julen haft många olika skepnader genom åren och alla har inte varit odelat positiva, men jag vidhåller att julen är en fin högtid som vi kan uppskatta även om vi inte har så mycket pengar /resurser. Vi kan glädjas åt alla fina ljusdekorationer som våra grannar sätter upp och i de fall vi har en familj kan vi kanske glädjas åt att få träffas under julhelgen. julklappar tycker jag är jättetrevligt att både ge och få, men bara för att jag ger någon en julklapp förväntar jag mig inte automatiskt att jag får en julklapp av den personen.

Förra julens bästa minnen för mig var när min då nyligen hitkomna far öppnade sina julklappar och hans glädje över mina döttrars glädje över våra julklappar till dem Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Kristall
2011-11-18 13:42
#13

En fd klasskamrat fyller år på julafton, hon brukar fira på sin namnsdag istället :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Annons:
Rita-S
2011-11-18 14:15
#14

Det är ju en smart ide faktisk!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

DesK
2011-11-18 14:23
#15

Ja just det, jag hade en kompis som fyllde år på julafton som alltid firade sin födelsedag på midsommarafton Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: