Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 1542 ggr
[littlecat]1
2011-11-13 18:57

Julklappar till familjen

Har lite svårt vad jag ska köpa i julklappar till familjen..
Ska köpa till min mamma, mormor, pappa, pappas sambo och pappas sambos dotter. Några tips?

Annons:
Rita-S
2011-11-13 20:12
#1

Lite svårt att ge bra tipps när man inte vet något om personerna :) Men till dom flesta uppskattas det nog om du gör hemgjort godis och ger bort. Om du sen slår in det i godis-strutar eller gör mer utav inpackningen är en annan sak.

Sen brukar dom flesta föräldrar uppskatta hemgjorda saker. Samma med mor och farförälder.

Hemgjort grytunderlag gjorde jag ett år på skolan. Det var inte svårt: Jag gjorde av fyrkantig faner med varmetåligt lim, chackrutemönster med träpinnor! tändstickor fast utan svaveltippen. Dom får man köpt i stora påser. Lätt att göra, tar bara lite tid. Om du kan fläta kan du få tag på "botten" i finer, med färdiga hål att sticka rotting i, sen flätar du hela vägen upp, väver en korg. Perfekt till godis eller annat. Klockrent till en mormor eller en mamma.

Hemgjort potpurri kan vara smidigt att ge bort, i en liten organzapåse, till pappas sambo kanske.

Pappas sambos dotter.. hmmm svårt att säga, hur gammal är hon?

Det kanske skulle underlätta om du berättar lite kort om dom du tänker ge klappar till, så som ålder, hobby om dom har nån, om dom gillar något särskillt, håller på med något.. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[littlecat]1
2011-11-13 20:34
#2

Mamma - Gillar att måla tavlor, lyssnar ofta på ljudböcker (kanske ska köpa en ljudbok bla) gillar choklad

Pappa - Jag vet inte riktigt, han gör inte så mycket. Har typ inga intressen… Så har ingen aning. Gillar alkohol, men är ju inte över 18, haha!

Mormor - Gillar kortspel, bingolotto och sånt där. Har inte så mycket andra intressen. Funderar på att ge bla marmelad & skorpor

Min kompis - Har ingen aning vad jag ska köpa! Hon gillar smink, kläder etc. men vi har satt maxgräns på 200 kr

Pappas sambo - Vet inte riktigt vad hon gillar..

Pappas sambos dotter - Är kring 25, har egen häst, umgås med vänner

[littlecat]1
2011-11-13 20:35
#3

Tack för tipsen du gav ovan! Glad

Rita-S
2011-11-13 20:55
#4

Din kompis kan du ju ta en sväng på rusta eller dollarstore om du har nån nära, dom brukar ha billigt tillbehör till smink. Nesecär exempelvis, borstar, foderal som kan användas till sminkborster och sådan, för 200 pengar får du många sminkborster på dollar iaf! 

Rusta brukar oftast även att ha saker till att måla, har för mig jag har sett dom har vita tavlor att måla på där med. Kolla vad dom har! Ljudböcker är definitivt en bra ide, du kan ramla över rimliga ljudböcker lite här och där :)

Mormor: Läser hon? Marmelad och skorpor i en liten korg är annars kalasbra ide. Hemgjort vaniljsocker kan även fungera om hon använder socker i te eller kaffe. (Ta socker i burk, stoppa ned en hel vaniljstång, lämna några veckor och sockret har tagit smak av vaniljen!)

Om din pappa bara sitter och glor i väggen när han inte jobbar blir det svårt att hitta nåt till honom :) Men annars, ätbara klappar är nog bra. Alkohol är nog onödigt att ge tycker jag. Du kanske kan gå i hop med din mamma där? Annars kanske abonement på någon tidning han läser om han läser nåt!

Pappas sambo kanske du kan ge marmelad och skorpor (kanske ta reda på om hon är alergiker på något ), och kanske en organzapåse hemgjort potpurri

Dottern där.. okej lätt som en plätt :) Hästprylar! Finns hur mycket som helst som en hästtjej skulle älska! Forsök lista ut om hon har sto, vallak, vilken ras, favorifärg.. när du sen vet favofärg.. köp en grimma i den färgen! :D Grimmor är inte så dyra, och finns i massor med trevliga färger. Om du sen lägger vikt på att hitta en som ser riktig mysig ut så.. jag kan lova, grimmor är förbruksvara! Annars om du får reda på något som du vet hon behöver, någon speciell borste, grimskaft eller annat så kommer du ju längre på väg :)

hööks har exempelvis en mysig filt till 89 kronor, den är i rött, gult och brunt. Underbar är den, tycker jag, men självklart ingen höjdare om man inte gillar dom färgerna :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[littlecat]1
2011-11-13 21:26
#5

Tack så jätte mycket för tipsen! Hittar nog bra julklappar :)

Tycker att pappa och hans sambo är svårast… Funderar på att göra Praliner och chilisalt, men något mer vet jag inte!

Upp till toppen
Annons: