Annons:
Etiketterpresenterklapparöverraskningar
Läst 2377 ggr
yvonnel
11/10/11, 2:17 AM

Hemlösa barn behöver också julklappar

Hemlösa barn behöver också julklappar.

Jag brukar gå till Erikshjälpen med något/ra paket men ikväll såg jag en annons från Hotell Gothia att dom ställer upp en stor insamlingssäck i foajén.

Detta tycker jag är en hedervärd handling att medverka till, vi är ju många som kan hjälpa till, även små presenter är värdefulla.

Man ville bara ha en lite anteckning om pojke/flicka och ungefär ålder utanpå paketet.

Annons:
Love-
11/10/11, 10:19 AM
#1

syftar du på hemlösa i Sverige eller?

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

yvonnel
11/10/11, 11:08 AM
#2

Ja, det finns många barn utan riktigt hem eller dem utan papper som lever gömda, barn till enastående ensamföräldrar som inte har ekonomi tillräckligt att köpa julklappar.

Många av dessa barn som vi inte ser till vargdags, men som ändå verkligen finns där. Det finns ju dessbättre organisationer som har kanaler och kan kontakta dessa behövande.

Jag ville bara markera att vi kan hjälpa den vägen.

MissInAction
11/12/11, 8:13 PM
#3

Ja jag undrade precis hur de kan nå de här barnen så att de verkligen får julklapparna, och inte bara säljer dem vidare!

Låter som en jättebra idé och något som alla vi andra kan göra. Jag ska kolla vad det finns för ställen här där jag bor Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

DramaSara
10/21/12, 4:41 PM
#4

Jättebra idé, Yvonnel!

Jag har två rätt så otacksamma brorsbarn som jag har firat jul med i många år, och vad jag än har gett dem så har de knappt sett glada ut när de fått precis det de önskat (och mer därtill!) För två år sen blev jag så ledsen över detta, och tänkte att de pengarna jag brukar köpa deras klappar för, kan gå till så mycket bättre saker än till deras redan så stora överflöd.

Det jag gjorde då var att jag köpte "presentkort" på grisar, getter och skollektioner från en Rättvis Handel-butik här i Göteborg. Någonstans i världen så fick andra barn, som behöver så mycket mer stöd, gagn av de pengar som annars skulle "kastats i sjön" och knappt märkts av efter en tid.

Jag är helt inne på samma tanke som du Yvonnel. I år ska jag också gå till Erikshjälpen, tack för inspirationen! :)

[Rakach]
10/22/12, 12:47 AM
#5

Åh, vilken bra sak. Ska gå iväg med några julklappar till det i år.

yvonnel
10/22/12, 1:21 AM
#6

#5

Tack, det värmer mitt hjärta att du har hittat tillbaka till den här lite gamla tråden så att den får börja synas igen. Tänk på att det inte måste vara helt nya saker, bara det inte är fulslitet och bör ju vara rent förstås, om det är textilier eller begagnade bra leksaker. Nu är det ju snart dags igen.

Annons:
[Rakach]
10/22/12, 9:50 PM
#7

#6 DramaSara var före med att hitta tråden :)

Har mängder med fina barnböcker i nyskick som bara ligger, tänkte göra ett par julklappar av några sådana bland annat. Har en hel del andra leksaker i nyskick som också kan göra hemlösa barn glada under julen.

yvonnel
10/22/12, 11:34 PM
#8

#7

Jo, jag såg det, men det gäller er allihop.

Både böcker och leksaker är bra.

Bruden-Mbuti
10/31/12, 5:35 AM
#9

i vårt centrum brukar de ha en liten inhägnad hörna där man får lägga fina beg leksaker till sämre ställda barn i sverige.

förra året gick jag och äldsta barnbarnet dit var lördag och lämnade saker. hon tyckte det var kul å se hur det växte och vad de andra gett.

ett bra sätt för barn att lära sej att dela med sej till de sämre lottade.

vi har pratat om det redan och väntar på att det ska dra igång i år igen.

yvonnel
10/31/12, 1:17 PM
#10

#9

Vilket härligt initiativ, det kunde man ju gärna upplysa sina närköp om, (läs uppmana), kunde ju verkligen bli ett trevligt sätt att deltaga i och förstå för dagens barn som för det mesta har allt dem behöver.

[RMSLiners]
11/9/12, 8:34 PM
#11

Här har vi inget som finns för hemlösa barn i Sverige, hade varit fint om de hade. Men vi brukar ha som tradition att köpa UNICEFs och/eller SOS-Barnbyars julkort som samtidigt skänker pengar till barn i fattiga länder. Finns inte många alternativ här men det är i alla fall något.

Upp till toppen
Annons: