Annons:
Etikettbakning
Läst 4643 ggr
Annira
2011-11-07 14:33

Recept i julens tider...

Vore så fantastiskt roligt om vi skulle kunna få ihop lite gamla väl beprövade jul-recept här, kanske sånt som gått i arv i generationer eller bara något som är väldigt omtyckt år efter år hemma hos er. Julmat, julbakverk, julgodis eller något helt annat om du vill dela med dig, hoppas på lite inspiration och julkänsla i den här tråden :D …

Annons:
Annira
2011-11-19 21:22
#1

Puttar*

Själv brukar jag göra mormors underbara småkakor med mandelmassa, sk. ''Norrlänningar''. Tror att det ska gå att hitta något liknande på nätet, annars får jag väl lägga ut mitt recept här.:>

MissInAction
2011-11-20 13:03
#2

Här kommer recept på världens godaste pepparkakor! Skrattande Jag har seriöst aldrig smakat några som är godare. Men jag misstänker att fler kanske har recept på världens godaste FlörtDetta blir 350 st. (Fast det beror kanske på formen och storleken) Originalreceptet är på 700 st men jag har halverat det och brukar göra efter detta!

Pepparkakor

2.5 hg smör
2.5 kaffekopp socker
1 kaffekopp starkt kaffe
1 kaffekopp sirap
1 msk kanel
1 msk ingefära
1 msk nejlikor
1 msk bikarbonat
vetemjöl
Smält smör och tillsätt socker, kaffe och sirap samt kryddor. Låt det svalna.
Blanda bikarbonat med lite mjöl o rör i.
Blanda i mer mjöl som konsistensen på gröt ungefär. Får stå till nästa dag.

Tar man för mycket mjöl direkt så stelnar den till nästa dag
o då är det svårt att kavla ut.

Lycka till!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

mariatingsund
2011-11-20 17:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Snälla ni, kan någon receptet på kanelmandlar?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[Bibbo]
2011-11-20 18:37
#4

#3 Nej tyvärr inte , men googla fram receptet :)

Rita-S
2011-11-20 19:15
#5

1 dl sötmandel
250 g nougat

1,5 msk kanel
1,5 msk kakao

Rosta mandlerna på 200 grader i 15 minuter och låt dom svalna. 
Skär nougaten i remsor lite bredare än en mandel, tärna sen i bitar ungefär lite längre än en mandel. Tryck ner en mandel och arbeta snabbt med det så nougaten omkransar mandeln på alla håll och kanter. Det blir fort kletigt, så jobba fort!

blanda kanel och kakao i en skål, och rull mandlarna i detta! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

MissInAction
2011-11-20 19:22
#6

#5
Är det klart sen?? Hur ska de förvaras?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
mariatingsund
2011-11-20 19:24
#7

O Rita, det är ju toppen! Men vad ska man ha för nougat? Det jag köpte på julmarknad smakade inte nougat utan någon osötad marcipan eller liknande ?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Rita-S
2011-11-20 19:26
#8

Dom förvaras kallt, i kylskåpet eller tillsvarande :)
Jag köper bara bak-nougaten som man hittar i bakhyllan faktisk! Annars KAN man ju lyxa till det med den nougaten man hittar i chockladhyllan men det känner jag inte behövs :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mariatingsund
2011-11-20 19:30
#9

Tusen tack Rita, det ska jag absolut göra och ge bort i  cellofanpåsar ;-) Verkar enkelt och inte så farligt som priset var på julmarknaden :-O

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Rita-S
2011-11-20 19:39
#10

Nej det man betalar för på julmarknaden är ju till hälften ingrediencerna, och till hälften tiden man spenderar :)

Sen slår jag faktisk ett slag för det bruna innslagspappret från gamla dagar, inget är så nostalgisk och lätt att få snyggt! Gör en strut, vik ner toppen och häfta i hop det, sätt på ett snyggt presentband och några julklistermärken!
Mer miljövänligt än celofan ^^

Men vill man ha dom snygga celofanpåserna ändå… gå till plastpåsehyllan och köp ett paket eller fler med små stepåsar! Mycket billigare :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mariatingsund
2011-11-20 19:42
#11

Tack för tipset! Jag har ju kraftpapper och kan skriva upp etiketter som jag vill, så jag tror det blir bättre än cellofan faktiskt. Och små stekpåsar är ju klart ett alternativ.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Majanni
2011-11-20 19:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hej!

Har lagt ut 2 recept på engelska på en utländsk julsajt, (samma användarnamn)

www.christmastalk.com

Det är recepten på finska julstjärnor som ska gräddas i 225-50 grader och teskedskakor gräddas i 175grader. om du är intresserad så skriver jag senare recepten på svenska.

Annira
2011-11-20 21:32
#13

Härligt med lite liv i tråden!^^ #2 Åh, det där receptet måste jag pröva, älskar när det är kaffe i bakverken. Antar att det inte finns en fingervisning om hur mycket mjöl som behövs på ett ungefär?

Måste även göra kanel-mandlarna, skulle ju va perfekt att ge bort i jul.^^ Rita-S, vet du var jag kan få tag på det klassiska bruna papperet? Har sökt tidigare men ej hittat.:P

#12 Är absolut intresserad av de recepten på svenska, om du skulle vilja ta dig tid? Glad

Annons:
Rita-S
2011-11-20 21:33
#14

Dollarstore, Rusta, Överskottsbolaget har jag sett det på tidigare iaf! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annira
2011-11-20 21:44
#15

Jaså, va bra.:D Är det på rulle som presentpapper då ungefär?

Rita-S
2011-11-20 22:04
#16

Just så :) BAra att det är adskillig fler meter på en rulle ^^

Fungerar ju utmärkt som julklappspapper med om man limmar på lite julklistermärken :) Tips: Köp då lack och sigill att limma med i stället för tape! Tape fäster rätt dåligt på detta. Och tips två: Gör detta innan man sätter på presentband ^^ Lacken smälter presentbanden… :P

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annira
2011-11-20 22:12
#17

Åh, tack för tipsen, det mottages tacksamt.^^ Det föddes dock ännu en fråga- var får jag tag på lack och sigill..? Och vet du hur mycket det kan kosta?

MissInAction
2011-11-20 22:13
#18

#13
Hm nej jag minns inte hur mycket det brukar gå åt. Men har du en 2 kg påse mjöl så ska det räcka! Glad Jag tittade på ett annat recept med 300 gr smör och ca 300 pepparkakor och där skulle det vara 15 dl. Vet inte om det är till någon hjälp Skäms


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annira
2011-11-20 22:18
#19

Jomen, det var till bra hjälp, då vet jag ju på ett ungefärGlad

Rita-S
2011-11-20 22:18
#20

#17 Lack och sigill har jag då sett paket på Ica med till typ 30-60 kronor för ett paket tidigare! Annars tror jag nog du får tag på även det på rusta, dollarstore och andra affärer som säljer alt möjligt till julen, hos bokaffärer, färg och hobbyhandel och sådan!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Majanni
2011-11-21 00:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Recept på finska julstjärnor

först smördegen: färdig deg ska stå minst 2 timmar i kylen innan man bakar, så gör den gärna dagen innan.

5 dl vispgrädde

2 ägg

ca:11 dl vetemjöl

1 1/2 tsk bakpulver

vispa ägg och vispgräde så att det blir poröst ( skummande yta)

sen blanda i vetemjölet med det inblandade bakpulvret,

blanda in sist det poröst vispade smöret

har du som jag 1 vispmaskin med ställning och yterligare en visp som du håller i, så gör som jag vispa smöret i vispställningen  och under tiden vispar du de andra ingredienserna

koka ihop fyllningen gärna dagen innan och mixa medan den är varm, låt den kyla av innan du använder den.

500gr torkade kärnfria plommon

lite vatten

socker  kan varieras på hur söt man vill ha den från 1/2 till 1dl mer för den riktigt sötsugna

färdiga fyllningar går att köpa på ica ifall man vill spara tid

smördegen är ganska hård när man ska baka den så det gäller att kavla snabbt och ganska hårt till en tunn ca 1/2 cm degbotten,  sen använder du en kaksporre ev kniv att skära ut rutor   7 X 7 ell 8 X 8 stora, gör ett snitt i varje hörn in mot mitten,  lägg sylt i mitten och vik sen varannan flik mot mitten över sylten och tryck till snibbarna.

lägg på bakplåtsspapper och pensla med ett uppvispat ägg

gräddas i 225-250 gr i ca 8-10 minuter

Annira
2011-11-21 15:39
#22

#20 Kanon, hoppas ica här hemma har det då.^^

#21 Åh, va bra, detta ska jag definitivt prova på.Glad

Chalin3
2011-11-23 23:57
#23

#12

Åh, dom kommer jag ihåg att vi brukade ha när jagvar liten. Pappas fru gjorde sådana, med plommon i Tungan ute

Annira
2011-12-05 10:14
#24

Putt!………. Fler recept välkommnas varmt!^^

virkelisa
2011-12-05 11:13
#25

dessa bakar jag i morgon från tidigt 1900 talet

övernattkakor 100 stycken

4ägg

2,5 dl socker

1 msk vanilj

4 dl+ i msk vetemjöl

ganering strössel

vispa ägg och socker.15 minuter.Blanda i mjöl.

klicka ut inte för tätt.Strössel på-

lät stå framme över natten

grädda på morgonen

ugn 150 grader ca 10 minuter

de blir som spettkaka

virkelisa
2011-12-05 11:19
#26

chokladdrömmar 50 st

100 gr smör

3 dl socker

2 tsk vanilj

1 dl olja

4.5 dl vetemjöl

1 tsk hjortronsalt

2 msk cakao

rör smör och socker vanilj poröst

tillsätt olja lite åt gången

blanda i resten.

forma till bollar platta till med gaffel

grädda mitt i ugen 20 minuter 150 grader

ibland smaksätter jag med

1.5 tsk lavendel eller skal av halv citron

Annira
2011-12-12 18:52
#27

Hade glömt av att svara på detta, ursäkta! Tack snälla för dina recept!

Hoppas på fler "bidrag" nu när julen börjar närma sig..:)

Annons:
Kajhugo
2011-12-13 19:30
#28

Brukar alltid göra Marknadsnougat, en plåt eller två, är också bra "Ge bort-Godis".

6,5 dl mjöl

4 dl florsocker

1 dl kakao

Blandas

Smält 125  g kokosfett, tillsätt 500g strösocker och 1, 75 dl vatten och låt kokka upp.

Häll fettblandningen över mjölblandningen och rör om till allt blandats ordentligt. Häll upp på en bakpapperskläddplåt och platta ut. Ställ svalt att stelna och skär sedan i lagom stora bitar. Jag brukar förvara dem i glassburkar i svalen eller skafferiet.

Kajhugo
2011-12-13 19:33
#29

Brukar även göra ett typ av winernougat.

Smält 150 g dansk nougat och 100 g ljuschoklad i en tjockbottnad kastrull, häll i  ca 50 g flagad mandel och häll upp i knäckformar. Och ställ svalt att stelna.

MissInAction
2011-12-13 20:58
#30

#28
Åh marknadsnougat som är så gott! Skrattande


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annira
2011-12-13 23:44
#31

Ooh, gillas och ska nog testas! Tack för att du delar med dig!:)

MissInAction
2012-11-28 19:53
#32

Putt! Skrattande


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

mariatingsund
2012-11-28 22:34
#33

En riktig c-vitaminbomb till julmaten är surkål

-blanda ihop något ursköljd surkål, hackad rödlök, solrosolja, grovmald kummin och salt.  Om du har sköljt för mycket, ersätt surheten med lite citronsaft, och kryddorna ska ingå enligt smak. Gör man salladen dagen innan, mognar ihop när det är dags att äta. Passar både skinkan, potatisen, korven, ja, allt man har på julbordet, och ätbart även separat, man blir pigg av det och smakar mycket myckett bättre än det låter. Testa gärna.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annira
2012-11-29 08:32
#34

#33 Gör du surkålen själv eller använder du köpt?:)

Annons:
mariatingsund
2012-11-29 19:36
#35

Jag använder köpt, de innehåller inga konstiga ämnen, för själva konserveringssättet gör att det blir helkonserv. Man kan göra själv också men det är överkurs, tar lång tid och kräver utrymme, och så är det ju inte lönt krabba med det för några måltiders skull, när det i burken är lika god.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annira
2012-12-01 10:53
#36

Men va skönt att du säger så, så slipper jag känna dåligt samvete för att också köpa färdiggjord! Allt kan man ju inte göra. :)

mariatingsund
2012-12-01 10:59
#37

Precis :)Och den är verkligen jättegod att äta, jag blir alldeles salig när jag bara tänker på det :D

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

carsbo
2012-12-03 18:27
#38

#2 du har inte lust o skriva om receptet till mått istället för en kaffekopp?Glad jag skulle vilja prova receptet men vågar inte då vi har många olika storlekar o höjder på kopparna

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

MissInAction
2012-12-03 19:07
#39

#38
Faktum är att jag vet inte hur man kan översätta kaffekoppar till vikt och deciliter Obestämd

Förr var det vanligt att man mätte med kaffekoppar. Jag har en fin kaffeservis som jag använder. Tar du en klassisk kaffekopp, dvs normalstor och inte de gigantiska muggarna man får nuför tiden Flört så tror jag inte att det kan bli fel!! Jag har som sagt inget mått men det är nog någon slags standard på just kaffekoppar.

Jag har gjort enligt detta recept sedan jag var liten och alltid har det blivit kanongott och kakorna har fått mycket beröm. Prova!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

carsbo
2012-12-03 19:13
#40

får se om jag vågar, har inga som är lika höga o breda som dedär :P annars får jag väl smaka mig fram. är värt ett försök!

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Rita-S
2012-12-03 20:09
#41

jag tror en kaffekopp räknas att vara 1,75 dl eller 2 dl men jag minns inte riktig faktisk

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
carsbo
2012-12-03 20:29
#42

okej men runt där då?Glad

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Rita-S
2012-12-03 20:43
#43

ja nåt runt där måste det väl vara :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

MissInAction
2012-12-03 21:04
#44

1.75 kan det kanske vara ja, det låter bekant på något sätt. Vi borde fråga DesK, det känns som att hon borde veta sånt här Skrattande


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Rita-S
2012-12-03 21:07
#45

om nån kan sånt måste det vara DesK :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

JMW
2012-12-03 23:18
#46

En kaffekopp ska motsvara ca 1½ dl. Skrattande

mariatingsund
2012-12-04 22:16
#47

jag hade också för mig det, 1.5 dl.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

carsbo
2012-12-04 22:17
#48

jag får testa mig fram ifrån 1.5, tack för svaren :)

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Annons:
carsbo
2012-12-11 14:10
#49

hur mycket är 2.5 hg smör? vi har ingen våg

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

MissInAction
2012-12-11 15:09
#50

#49
1 hg = 100 gr.
Alltså blir 2.5 hg 250 gr Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
2012-12-11 15:10
#51

Ikväll ska jag göra pepparkaksdeg!!! Och baka ut den imorgon Skrattande
Snart kommer det dofta ljuvligt här inne ♥


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

carsbo
2012-12-11 16:09
#52

tack så mycket!! Skrattande lycka till! ska köpa in ingredienser i veckan o börja vi me

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Upp till toppen
Annons: