Annons:
Etikettbakning
Läst 2585 ggr
dragonstar
11/7/11, 1:58 PM

Julklapps recept sökes

jag undrar om någon här har tipps på julkappsrecept.

tex hemmagjord shakeandbake,  allt i en burk tillsätt de blöta och sen in i ugnen.

Funderar även på att föröka gör tex egen apelcinmarmelad elerl likande. några tipps där? ett bra enkelt recept vore toppen =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Rita-S
11/7/11, 2:16 PM
#1

Jag har ett recept på hemgjort appelsinmarmelad hemma, skall gräva fram det sen!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Love-
11/7/11, 8:22 PM
#2

vill gärna ha det receptet också

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

FrökenFrisk
11/7/11, 9:06 PM
#3

För två år sedan bakade vi saffransskorpor och köpte fina glasburkar på IKEA som vi satte rött siden band runt. En uppskattad julgåva till när å kära.

Hittade recceptet då på internet, har tyvärr inte kvar det. I år ska vi försöka göra om det med saffransskorpor. Lyxigt och gott!

═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════
FrökenFrisk 
═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════


 

Rita-S
11/7/11, 10:08 PM
#4

Recept på marmelad finns nu här :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

dragonstar
11/8/11, 1:44 PM
#5

Tack för tippsen skorpor skulel var en jättebra gåva till min mor hon älskar skorpor till kaffet =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

yvonnel
11/10/11, 3:04 AM
#6

Jag brukade förr göra till min mamma chokladdoppade syltade apelsinskal.

Mamma älskade dessa och väntade alltid på den presenten.

Leta efter recept,  lätt att göra, skrapa bort det vita från skalet och koka med socker + vatten tills mjukt låt stå kallt.

När du ska göra kofekten så smälter du blockchoklad eller finare sort med en aning kokosolja, skär skalen i strimlor och doppa dem i chokladen. lägg på smörpapper så de är åtskilda.

Blir fint att ha små hemgjorda askar att lägga den fina konfekten i(som du viker ihop av vanligt A4 eller sparat omslagspapper).

Annons:
DesK
11/10/11, 10:30 AM
#7

Salasso har delat med sig av ett bra recept på skorpor inne på Matbröd Glad Jag har gjort dem både med och utan lavendel Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dragonstar
11/10/11, 1:23 PM
#8

Vilka super ider =) har bestämt mig för att göra skorpor godis och evenuellt någon apelcinmarmelad med julkryddning =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
11/11/11, 2:41 PM
#9

Sitter med en påse apelciner och vill gära apelcinmarmelad med julsmak.

det är 7 apelciner i påsen och jag vet fakritks inte vad det blir i ett recept. Någon som kan hjälpam mig?

Vad för recept ska jag följa å och vad ska jag ha i för julkryddnign?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Rita-S
11/11/11, 2:56 PM
#10

Då kan du göra såhär:

7 st   apelsiner 
1 st   citron 
1 liter   vatten 
2 st   torkat pomeransskal 
2 liter   strösocker
1-2 stk hel kanelstång

Tvätta appelsinerna och citronen gott, dela dom i två eller i fyra och plocka ut kärnorna. Om du vil kan du skala hälften av appelsinerna så bara hälften har skal, skiva sen appelsinerna och citronen tunnt. Lägg i stor gryta och ha på vattnet.

Lägg pomeranskalen längst upp så dom täcks av vatten men är lätt att plockas ur. Låt det sen stå och dra över natten. Ta sen ut pomeranskalen och skär i pyttebitar och ha tillbaka i grytan. Rör gärna ner även kärnorna, dom ger stärkelse och smak!

Koka upp och låt det bubbla på svag värme 45 minuter. Rör ner socker och kanel, koka i 60 - 90 minuter till. Gör test med att lägga litegrann på en tallrik och ställ i kylen, när det är lagom tjockt är det klart. När det har kokat klart kan du även använda 2 kr mått med natriumbensonat (hållbarhet) och låta det kylna litet innan du lägger det på glas.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

dragonstar
11/11/11, 3:10 PM
#11

Super =) Tack så jätetmycket Ska kolla omajg har pomerang hemma.

Räcker det med vanligt socker eller sak det var syltsocker?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Rita-S
11/11/11, 3:13 PM
#12

spelar roll tycker jag :) pomeranskalen är inte heller nödvändig, men dom ger extra fylla till smaken bara!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

dragonstar
11/11/11, 3:33 PM
#13

Okej =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
[TrevorS]
11/11/11, 5:23 PM
#14

Ört-, och frukt-salt kan vara bra tips:

Örtsalt, Fruktsalt & Peppar

Upp till toppen
Annons: