Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 2682 ggr
Gunlog
11/5/11, 10:18 PM

Jul i Skåne

Julen i Skåne är alldeles underbar.

Det är precis som att Skåne blommar i vintertid, även om Skåne är känt som Sveriges lapptäcke under vår-/sommartid. Här finns halmtomtar, halmbockar, halmhjärtan, smidesprydnader, träsnide, virkat, äppleglögg, svartvinbärsglögg, kanelglögg, smultronglögg, hallonglögg, you name it. Det finns julostar av alla de slag som är gjorda av olika "hemma-tillverkare", dvs de som inte säljs i affärerna. Det finns så mycket blommor och blomsterarrangemang till tusen.

När det gäller tomtar och julinredning och blommor så vill jag verkligen lysa vägen för Vellingeblomman. Jag har gått där ett par gånger och jag myser för fullt. De har byggt up en hel by som man går i. Jag tror att hela Tomtebyns gångar är tillsammans 2-3 km långa med bara jultillbehör.

När det gäller just marknader så finns det så himla många så jag kan inte berätta om bara några här inne, utan det är bättre att ni väljer själva. Om man går in på Julmarknader i Skåne 2011 så hittar man många av Skånes Julmarknader.

Om ni går in på Malmö Stads hemsida så kan ni läsa om vad som händer. Inte bara i City, utan även runtom i övriga Malmö. Jag vill be er uppmärksamma Katrinetorps gård, samt Malmöhus Slott.

Ni kan läsa om Katrinetorp bl.a. här och här.

Jag var på Katrinetorps gård för första gången förra året och det var sååå underbart att gå där. Det slutade med att vi hade 5 olika sorters glögg med oss hem. Endast en av dessa var med alkohol.

Jag var också på Malmöhus Slotts Julmarknad för första gången. Den är väldigt liten, men slottet i sig är stort och varför inte passa på att gå en runda där. Ni kan gå in på Malmöhus Slott-länken här och läsa om detta ståtliga bygge, och även vackra förstås. Ett riktigt slott, en fästning, en borg, ett fängelse… Jul på slottet beskriver i detalj om vad som händer…

Vill ni ha en annorlunda jul så kom till Skåne och upplev den Skånska julen.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: