Annons:
Etikettbakning
Läst 1963 ggr
Frida
2011-09-07 17:12

Julbaksfunderingar

Jag står inför en rätt omfattande men rolig utmaning och behöver lite hjälp. Jag kan inte berätta så jättemycket om det hela utan har mest några frågor till er som jag hoppas ska kunna leda mig vidare.

  • Vad för kryddor, ingredienser eller liknande förknippar ni med julen vad gäller bakverk?
  • Finns det något enskild eller kombination av ingredienser som för er är jul och inget annat? Alltså något ni inte tycker passar resten av året.
  • Om ni bara serverade ett enda bakverk på julafton (som ni bakat samma dag eller dagen innan), vad skulle det då vara?
  • Föredrar ni traditionella svenska "juliga" bakverk eller får det gärna vara nya "juliga" recept/bakverk?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Annons:
TerriZue
2011-09-09 09:42
#1

Kryddor och ingredienser jag förknippar med julen är saffran (jag vet att det är en ganska vanlig krydda i en del matlagning men jag kan inte använda den till något annat än just bakning till julen) nejlika, kanel, pomerans och ingefära. Kanel är väl i och för sig mest julig i kombination med de andra, ensam kan den användas lite när som. :)

Fick jag bara servera ett enda bakverk skulle det förmodligen bli hemlagat vörtbröd eller min mormors gamla recept på jullimpa, härliga bröd som jag inte kan klara mig utan i juletider. :)

Jag är öppen för alla juliga recept jag kan komma över och älskar att prova nytt. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Rita-S
2011-09-09 11:21
#2

Jag vet inte om jag skulle klara endast en ;) Men då velar jag mellan norska kakemenn eller tynnlefse! Med julen förknippar jag nog framst kanel tror jag..

Nu föredrar jag ju inte traditionella svenska saker som norrmann, NORSK skall det vara. Julen är traditioner mer än något annat för mig, men jag är inte heller därmed sluten för nyheter. Visst får det vara nyheter, men vissa saker måste vara med så det blir den julen jag minns.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

DesK
2011-09-11 21:32
#3

För min del har julbak varierat en hel del genom åren. Stollen, Lebkuchen och pepparkakor vill jag gärna ha, sen är det gott med en enstaka inte för söt vörtlimpa. Sen tycker jag att det hör julen till att göra godsaker som exempelvis ischoklad, nougat och mycket mer Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: