Annons:
Etikettjulförberedelser
Läst 2399 ggr
WinterPrince
9/5/11, 2:14 PM

Känner mig lite bortkommen...

Satte mig ner idag och tittade på vad jag ska ge alla i julklapp.

Vissa är självklara, som Farmor som bara vill ha kakor. Brorsonen Viggo ska få sin doptavla (borde jag hinna klart med tills dess) och kanske en liten pekbok.

De övriga vet jag inte alls…

Anledningen att jag känner mig så bortkommen är att jag för första året faktiskt har råd att köpa julklappar. Jag har fått jobb nu och får en ganska saftig lön så det är inga problem.

Men tidigare har jag bara gjort egna julklappar och dom har varit väldigt uppskattade. Har svårt att ställa om i hjärnan…

Annons:
Mooniq
9/5/11, 2:18 PM
#1

.. julen är ju mer än presenter.. jag hade nog uppskattat mer att få något som någon har gjort/tillverkat själv än något köpt… jag firar inte jul men vår familj samlas och har knytkalas, då gör jag egen leverpastej och kokos-ischoklad och lite annat gott - det är alltid uppskattat…Skrattande

När någon fyller så brukar jag gå in på en Kahls- kaffe butik, de har massa olika kaffe och teer, marmelader olika choklad och olika typer av kakor + fina burkar och koppar/muggar.. kul att ge något som kan användas/ätas upp..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

DesK
9/5/11, 2:18 PM
#2

Om jag vore du skulle jag satsa på att göra julklapparna själv i alla fall Glad Du kan ju kanske välja lite dyrare material om du tycker det finns sånt som du gillar. Hemgjorda julklappar slår de flesta köpta Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

WinterPrince
9/5/11, 2:47 PM
#3

#1 Tyvärr är julen mycket presenter i min familj, något jag vill ändra lite på om jag får en egen familj. Min syster köper t ex hockeybiljetter till alla i familjen. Det blir ganska dyrt per person.

#2 Det var ett mycket bra tips! Kan kosta på klapparna lite mer, och kanske göra två var.

Har fått lite inspiration nu till mamma. Te går alltid hem hos henne och det skulle hon kunna få i en fin liten burk. Sen såg jag att ljuset hon fått för två år sen (som hon absolut älskade!) började ta slut. Kanske ska jag ge mig på att göra hela ljuset från scratch.

Sen kom jag på att hon tittade långt efter höga krokar som man stoppar ner i marken, och sen hänger en lykta i kroken. Ser ut som en herdestav ungefär…

Tack för att ni hjälper mig låsa upp min hjärna! Ibland blir man helt blockerad. Fortsätt gärna att bolla med mina idéer.

Mooniq
9/5/11, 3:14 PM
#4

"herdestav" - kanske har du någon smed i närheten där du bor - eller någon som kan arbeta i metallmaterial - så kan du ju beställa egna ljushållare - måla dom kan du ju göra själv.. kul med tripp trapp trull i gräsmattan mitt i vintern i guld/silverfärg/svart.. - nu fick jag en idé.. kul - tack…

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

WinterPrince
9/5/11, 3:20 PM
#5

försöker googla, men får bara upp herdestavar till får…

Mooniq
9/5/11, 3:37 PM
#6

kolla om någon kan böja armeringsjärn- det var det jag kom att tänka på direkt. Men det behövs nog nån typ av maskin/hjälpmedel för att kunna böja dom i snygga krokar.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Rita-S
9/5/11, 3:50 PM
#7

Men bara för att du har råd att köpa är ju inte det samma som att du MÅSTE köpa! Fortsätt du att göra hemgjort och var glad och lycklig över det. Har det varit uppskattat förut borde det ju vara uppskattat även nu.
Som tidigare nämt kan du ju lägga lite mer pengar i materialen bara, eller kanske köpa något brevid. Du hittar nog på något passande!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

WinterPrince
9/5/11, 5:13 PM
#8

Naturligtvis måste jag inte köpa saker. Jag är ju dessutom "kändis" i släkten för att vara väldigt kreativ. Men jag ska försöka släppa hämningarna när jag handlar "råvaror" och inte snåla.

Jag tänker mig att det kommer en dag när jag inte kommer ha tid att göra sakerna själv så jag får nog passa på nu.

Nu har idéerna flödat en stund och jag har Mamma & Pappas julklappar klara i huvudet.

Till mamma ska jag gjuta egna ljus, i en kaffekopp. Ska färga massan brun och droppa i kaffedoft. Lite vitt ska jag spara och lägga på ytan och innan det stelnat dra ut så det ser ut som man rört i koppen. Och i kanten ska det stå en sked. Som pricken över i lite kaffebönor överst.

Till pappa som planerar bygga växthus ska jag dekorera namnskyltar till växterna. Med så stor text det går så han ser vad det står. Tänker mig Tomat, Gurka, Squash, Basilika, Gräslök och Oregano. Ska luska lite i vad han planerat ha i sitt växthus.

Sen läste jag att 8mm armeringsjärn var inte så svårt att böja manuellt så det lutar åt att det blir "herderstavar" som dom får gemensamt. Sen blir det nog köpta små lyktor att hänga på.

Va skönt det känns nu! Har kommit en bra bit på vägen, och vill helst börja nu med en gång!

Rita-S
9/5/11, 5:23 PM
#9

Underbart! SÅ skall det låta! :D Ha roligt och ha kul med att göra julklapparna nu! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

WinterPrince
9/5/11, 7:10 PM
#10

Härligt att ni finns här på julen.ifokus! Så bra att ha några att bolla idéer med.

Tänkte spinna vidare i den här tråden, det är många klappar kvar.

Till mormor tänkte jag mig också ett ljus. Om jag bara kan hitta ett stort snäckskal. Behöver ju inte vara ett riktigt.  

Även svägerskan skulle kunna få ett ljus, hon gillar sånt. Får Googla lite till för inspiration…

Då är det bara dom lite svårare kvar… Morfar, Bror, Svåger och Syster.

Syster fick en kruka som jag målade till henne. Hon verkade inte uppskatta den, och jag har inte sett den framme hemma hos henne. Så jag har ingen aning om vad jag ska ge henne.

Rita-S
9/5/11, 7:57 PM
#11

Din syster.. hmmmmm vad med att göra ett stentroll med målat ansikte och pålimmat hår, förkläde och annat? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

WinterPrince
9/5/11, 8:52 PM
#12

Har googlat runt lite nu och kommit fram till:

Svägerskan ska få ett Geléljus med stenar i.

Har svårt att hitta stora snäckskal till mormor…

Syster får jag tänka vidare på. Hon är lite glammig av sig och vill bara ha snygga stilrena saker i sitt hem (tråkigt i mina ögon).

WinterPrince
9/6/11, 8:16 AM
#13

Jag spinner vidare i mina julklappstankar.

Till mormor lutar det nu åt att köpa små söta koppar på loppis som jag fyller med stearin.

Morfar får dom whiskeyglasen jag dekorerade förra året men aldrig gav bort. (Fick veta att personen som skulle ha dom inte drack whiskey). Till det köper jag kylstenar.

Kvar är: Bror, Syster och svåger.

Brorsan är motorintresserad, speedway, motorcross. Håller på och bygger ett garage. Kanske något till det…

Svågern är fotbollsintresserad fd innebandyspelare som tränar mycket.

Syster är riktigt svårt. Vet inte alls vad hon är intresserad av. Gå på stan, skvallra med sina vänner, tränar ihop med pojkvännen. Gillar att laga mat och baka.

Annons:
Rita-S
9/6/11, 8:53 AM
#14

träningskläder?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mooniq
9/6/11, 9:05 AM
#15

#13

laga mat / baka - kanske nån kul bok om fondue, choklad, whiskey i mat etc. Reser hon mycket? kokbok från favoritland.

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

WinterPrince
9/6/11, 9:55 AM
#16

#14 Det känns väldigt uppenbart, gillar att ge lite udda/oväntade saker, därav mitt huvudbry…

#15 Hon har bantat länge och äter bara smalmat. Kokböcker känns ganska förlegat, hon hittar de flesta recepten på nätet.

Ja vet, jag krånglar till det mer än nödvändigt. Hade det varit en vecka innan jul hade jag köpt era förslag på stört.

Nu har jag tid att leta och jag vill hitta den där perfekta klappen. Något hon behöver, fast hon inte vet att hon behöver den.

Mooniq
9/6/11, 9:59 AM
#17

#16

Jag ramlade in på denna sidan av misstag men jag tycker det e en jättebra idé att bolla idéer och funderingar..

Jag har en kompis som säljer Tupperware - jag köpte en superbra lökhackare - och jag har gett bort såna i present- Den ser ut som en liten "boll" i två delar med roterande kniv inne i- man slipper tårar och ju längre man vrider bollen ju mer finhackat blir det…kan det vara nåt? Eller förvaringskärl för sallad, etc…

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Rita-S
9/6/11, 10:02 AM
#18

Jo, men förutsigbart behöver det inte alls vara, eller uppenbart. Att göra hemgjort acessoarer till träning anser inte jag uppenbart exempelvis :)
Bannpand, handleddsvärmare, pulsvärmare med gulligt mönster, läggings (är ju mode igen nu), hals som man kan dra upp över öronen, eller du kan sticka handduk i bomull med hennes namn på kanske? En handduk är inte svårt att göra, tar bara mycket tid, och det blir garanterat speciellt med hemstickat handduk med hennes namn!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

WinterPrince
9/6/11, 10:03 AM
#19

Lökhackaren är ingen dum idé, har också en vän som säljer tupperware, ska höra med henne vad hon har…

WinterPrince
9/6/11, 10:57 AM
#20

Har hittat värsta bra grejen till min bror!!

Magnogrip

Annons:
WinterPrince
9/6/11, 1:38 PM
#21

Har också hittat denna dekorationspenna till syster som gillar att göra fina muffins. Tycker dock den är dyr för en sån liten sak…

Men det lutar åt lite muffins/baksaker…

WinterPrince
9/7/11, 9:48 PM
#22

Idag har jag varit i stora staden och köpt mig armeringsjärn och svart rostskyddsfärg. Får se om det hinns med imorgon, annars blir det på söndag… ska bara leta upp lite passande träd…

WinterPrince
9/14/11, 10:19 PM
#23

Idag har jag känt mig så händig där jag stod vid skruvstädet och bockade mitt armeringsjärn. Nu har jag målat dom på ena sidan, den andra får bli imorgon.

Nu försöker jag bara komma på ett fiffigt rim, har kommit på en början iaf:

En långsmal konstig sak
Lite böjd och lite rak

Mooniq
9/14/11, 10:37 PM
#24

.. och med ett värmande ljus

lysa upp ditt hus…..Skrattande

Blev du  nöjd med "krokeriet? jag e nyfiken och lurar på om jag oxå ska ge mig ikast med armeringsjärn..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

WinterPrince
9/14/11, 10:46 PM
#25

Jag blev rätt nöjd med krokarna. Dom blev inte helt runda, men lyckades få båda hyfsat lika, så det känder lite charmigt…

Rita-S
9/15/11, 6:44 AM
#26

Finns det chans för nån bild sen? :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

WinterPrince
9/15/11, 2:33 PM
#27

Det ska vi nog kunna ordna, när min telefon kommer tillbaka från sitt äventyr.

Idag har jag beställt ljusfärg i svart och brunt till kaffeljusen. Hittade också doftolja som luktade nyrostat kaffe, men man var tvungen att beställa för minst 100kr på den sidan. På en annan kostade frakten dubbelt så mycket som oljan.

Idag hoppas jag hinna gå en sväng längs sjön och förhoppningsvis hitta lite fina stenar.

Annons:
WinterPrince
9/16/11, 10:44 AM
#28

Igår blev det då att jag gjöt geléljus! Mycket enkelt måste jag säga, men tog lite tid, framförallt att smälta gelén. Rörde lite för mycket i den vilket gjorde att det blev mycket luftbubblor, men i mitt fall blev det rätt snyggt för dom la sig liksom på stenarna. Det såg lite mer levande ut.

Även denna kan ni få bild på ikväll, för nu har telefonen hittat hem igen.

Rita-S
9/16/11, 10:56 AM
#29

luftbubblor kan bli jättefint det, så det är inget att förakta! :D Ser fram till bilder!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

WinterPrince
9/17/11, 9:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Här är bild på geléljuset till min svägerska.

Rita-S
9/17/11, 10:18 AM
#31

det blev asläckert med bubblorna!!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mooniq
9/17/11, 10:29 AM
#32

Jättefint -nu väntar jag bara på kortet på lykthållarna - jag e supernyfiken Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

WinterPrince
9/19/11, 7:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Nu så! Rostskyddsfärgen tar extremt lång tid på sig att torka, men nu har jag lyckats ta en bild.

Mooniq
9/19/11, 7:20 PM
#34

Dom blev ju jättebra! jag ska nog härma… vill man inte ha lykta så kan man ju ha fågelbord..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
WinterPrince
9/19/11, 7:34 PM
#35

Ska du ha ett fågelbord så får du nog köra med ett betydligt grövre järn. Detta (8mm) sviktar en del.

Mooniq
9/19/11, 7:36 PM
#36

ok.. tack för info.. jag ska kolla runt lite.. har en pappa som är gammal snickare, han har en massa bra-å-ha-grejer.. kanske även såna här järn..

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: