Annons:
Etikettprathörnan
Läst 3093 ggr
Rita-S
10/23/07, 11:50 PM

Julmusten!

Måste säga en sak…. Jag är värkligen förvånad över eran julmust. När vi var små i Norge var det Julebrus det gick i, hallonbrus med lite ekstra nånting just till julen. Må va det kanske är asociationerna lika mycket som smaken men den smakte annurlunda!

Och eran Julmust? Ni har den som jul och påskvariant, och den värkar lika svensk som flaggan! :D

Och denna underliga konstiga smak, man måste ju smaka igjen och igjen för att ta reda på om man tyker om det eller inte ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Amiechan
10/24/07, 12:00 AM
#1

Visst är det knasigt ;)

 Jag gillar inte cola, men julmust det är en annan sak. Visste du att den var gjord för att vara ett alkoholfritt alternativ typ till svagdricka eller enbärsdricka? Lite vuxnare smak än barndricka men brusig och rolig ändå.

Det bästa av allt är Coca Colas stora julkampanjer för att folk ska dricka cola till jul också. De har ända tills för ett par år sedan förtvivlat över att svenskarna inte dricker mer cola under jul än de gör. Nu till slut har de börjat ge upp och slå sig in på julmustmarknaden istället…

korseett
10/24/07, 12:09 AM
#2

hehe trägen vinner

Honestyisdead
10/25/07, 3:02 PM
#3

Jag gillar ingen must

KamillaB
10/25/07, 3:05 PM
#4

Jag tyckte inte om must förut.. men nu gör jag det samma sak med glögg.

Honestyisdead
10/25/07, 3:09 PM
#5

Glögg gillar jag nog inte egentligen, men det är en tradition jag inte kan släppa :)

Rita-S
10/25/07, 3:12 PM
#6

Hera: Du kan ju prova min hemgjorda glögg :D Jag tycker inte alls om den svenska glöggen, för den är för besk och sur i smaken tycker jag :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Honestyisdead
10/25/07, 3:19 PM
#7

Skicka gärna receptet :)

Rita-S
10/25/07, 3:20 PM
#8

Hera, det ligger redan ute under recepter här nu :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Honestyisdead
10/25/07, 3:28 PM
#9

Aha, ska kolla upp det :)

Anne
10/25/07, 3:33 PM
#10

I år kommer det ju tre nya smaksatta julmuster också! :) Det är Spendrups som lanserar, och jag var på smakprovning för ett tag sen. Det låter knasigt, men testa - de var överraskande goda.

-Julmust med julkryddor (godast!)

-Julmust med julkola

-Julmust med julnougat

Mizzi
10/25/07, 3:35 PM
#11

Jag ÄLSKAR Julmust, och för att inte tala om en riktigt god JULÖL till julmaten.

Men i år blir det på sin höjd EN sockerfri julmust på julafton ;) eftersom jag äter LCHF ;)

johan
10/25/07, 3:35 PM
#12

Och äntligen har dom förstått att PET-flaskor är tråkiga och lanserar även i glasflaskor i samma stil som julöl. Mycket bra!

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Lullan1
10/25/07, 10:25 PM
#13

Längtar efter julmust! Den är MYCKET godare än påskmust Glad

#10 Julmust med julkola? *urk* Det kan ju bara inte vara gott, eller?

Annons:
Rita-S
10/25/07, 10:26 PM
#14

är det då en skillnad på påskmust och julmust Lullan?

*gömmer sig för kudder*

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lullan1
10/25/07, 10:29 PM
#15

#14 *fniss* Förmodligen det man äter till!

Jag vet faktiskt inte, det har nog med stämning, snö och juliga dofter att göra! Men julmust ÄR godare, så det så! Flört

Rita-S
10/25/07, 10:34 PM
#16

ja jag håller med :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

TacoBelle
10/25/07, 10:35 PM
#17

Å julmust är så gott! Köpte faktiskt en flaska julmust redan i tisdags. Julmust med julkryddor låter gott.

Amiechan
10/25/07, 10:41 PM
#18

Av de flesta märken man köper är det ingen smakskillnad på påskmust och julmust, men något märke lagrar påskmusten längre och därför blir smaken lite annorlunda då.

Rita-S
10/25/07, 10:42 PM
#19

aha så påskmusten egentligen är julmusten-som-inte-blev-såld? :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Amiechan
10/25/07, 11:03 PM
#20

#19: Säg det till vinmakarna! 0_O "Jaså, du fick inte sålt ditt vin direkt utan var tvungen att lagra det?" :D

Annons:
Anne
10/25/07, 11:33 PM
#21

Den med julkola var lite sådär - den luktar som kolaremmar ungefär. Smakar faktiskt rätt okej. Då var julnougat sämre.. men den med julkryddor var riktigt god, och inte så söt :)

Jenna-Gun
10/25/07, 11:43 PM
#22

Julmust är så himla gott.

Affärerna reade julmust i flera veckor efter jul så vi fick gotta oss riktigt.

Samma sedan med påskmust:)

Jenna

TacoBelle
10/25/07, 11:59 PM
#23

Musten med kryddor vill jag smaka men är skeptisk till must med kola eller nougatsmak. Låter lika läskigt som rootbeer, som jag tycker smakar som en blandning av julmust och jenka (ni vet tuggummit man tuggade på 80-talet).

AktieTrader
10/26/07, 12:58 AM
#24

Julmusttraditionen är så stark så att t.o.m Coca Cola i stort sett gett upp sina försök att göra Coca Cola till en juldryck.

De körde otroliga mängder med julreklam för några år sedan men föra året var det nästan ingenting.

Johan, idag stödköpte jag julmust på glasflaska :-)

Fast ni i Norge har ju Julebruskongen Film1 och film2 Han är ju helt underbar med sin frisyr, mustach, silverjacka och att han dricker 700-800 liter julebrus om året.

Rita-S
10/26/07, 9:34 AM
#25

Visst har vi, han dricker inget annat och är  känd för just det :)

Jo våran julebrus, det är ingen jul utan julebrusen typ, men jag köper gjärna en flaska must eller två med :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Åsa
10/26/07, 10:23 AM
#26

Jag tycker att Zuenerts julmust är godast. Den är så mycket smak på. Underbar! Och den har en fin etikett.

 Åsa

Rita-S
10/26/07, 10:30 AM
#27

jag har i stora lägen köpt Apotekets eller vad den heter, mäst för att den är så billig Generad

är det nån annan som anses bättre enn dom "billiga" julmusterna? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Rickard07
10/26/07, 5:47 PM
#28

#27, Den heter Apotekarnas….. tror jag.

Rita-S
10/26/07, 5:49 PM
#29

Ja nåt i den duren måste det iaf va, svart etikett på flaskan o så

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[MandaR]
10/28/07, 7:25 PM
#30

Jag älskar julmust xD

Visste ni att det finns sommarmust? tror att det hette så, såg det på ica vid midsommar xD eller hette det midsommarmust?

Rita-S
10/28/07, 7:28 PM
#31

den har jag faktisk aldrig sett! :O

Jag har sett jul och påskmust i rika monn varje år, men aldrig mittsommarsmust?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

korseett
10/28/07, 7:29 PM
#32

samma sak bara bytt namn så man får rätt stämning..

Rita-S
10/28/07, 7:32 PM
#33

typ :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Amiechan
10/28/07, 8:57 PM
#34

Jag tror att "sommarmusten" såldes för första gången i år, eller möjligen i fjor.

Annons:
[SharpMissy]
10/30/07, 7:16 PM
#35

Julmust. Christmas-must? *asg* Ja det är verkligen ett måste för mig!! Men det ska helst vara Apotekarnes om det ska vara riktigt gott. Spendrups duger men sämre tycker jag Kopparbergs är.

Man ska hälla upp den så den skummar, börja dricka direkt så första klunkarna är nästan bara skum!! Gott!!

korseett
10/30/07, 7:24 PM
#36

den ständiga piken jag får höra varje år av mina bröder när jag häller upp julmust är om jag ska fortsätta hälla i år igen..

Alltså för många år sedan skulle jag hälla upp julmust i ett glas- som ni vet skummar det ju ofta mycket.. Bara det att undertecknad får hjärnsläpp och slutar inte hälla när det skummar över utan mina bröder fick säga till mig. och ja jag var nykter. Gissa om det var blött på bordet sen..

Rita-S
10/30/07, 7:30 PM
#37

;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Anna-N]
10/30/07, 11:37 PM
#38

Är storförtjust i julmust. Tur att den numera även finns i variant som Sommarmust :-)

ciss
10/31/07, 12:05 AM
#39

Julmust är himla gott.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Micce11
10/31/07, 12:10 AM
#40

Jumliust och påskmust är samma sak, kommer från samma extrakt som bryggerierna blandar med vatten. Dessutom finns det bara ett extrakt i Sverige så ALLA julmust är samma, bara vattnet som skiljer. Verkar som Carlsberg ( Apoterkarnes ) har bäst vatten där de tillverkar sin;)

Faxlin
10/31/07, 2:01 AM
#41

#26: Håller med dig :-)
Själv måste jag säga att julmust bara är ett måste på julbordet och över julen överlag. Annars blir det inte riktig jul :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
isnornin
10/31/07, 9:05 AM
#42

Jag gillar inte must!!

MVH Isnornin

Anne
10/31/07, 10:01 AM
#43

Micce - det är inte vad jag har hört. Varje bryggeri beställer sina egna extrakt, med egna blandningar. Dock från samma ställe (robertsons? Har jag för mig..) men de är definitivt inte lika.

Mervi
10/31/07, 10:17 AM
#44

Rita. S, jag hade inte heller druckit någon must innan jag kom till Sverige. Inte så värst gott tycker jag. Men ungarna har gillat den.

Rita-S
10/31/07, 10:45 AM
#45

Jag tycker must är gott fast jag kan inte dricka stora mängder :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[MandaR]
10/31/07, 5:48 PM
#46

Jag skulle kunna dricka hur mkt som helst, det tar aldrig stopp förens toan ropar ;)

Simson
11/1/07, 6:18 PM
#47

MandaR: Absolut min åsikt också! Jag skulle kunna dricka hur mycket som helst!! Gör det också! Blir sockerberoende pga julmusten på julen. Räcka ut tungan

Tycker Apotekarns är bäst. Min syster som är finsmakare av must har en annan favorit…från Sundsvall tror jag…har för mig att den smakar skumtomtegodis eller vad det heter…tycker inte jag om.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Rita-S
11/1/07, 6:21 PM
#48

:O Skumtomtegodis!!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[MandaR]
11/1/07, 7:54 PM
#49

Jag gillar Apotekarns ja också… Men Skumtomtegodis-julmust? Nae, don't think so…

[MandaR]
11/3/07, 9:31 PM
#50

Hehe, vi köpte hem en back med läsk och då följde en flaska julmust med Cool Dricker den just nu.

zeretki
11/3/07, 9:45 PM
#51

Sen jag slutat med socker så dricker jag inte must, tyvärr. Men jag har fått smaka riktig enbärsdricka och det smakade likadant fast mycket mindre socker i. Kyss

Så jag ska försöka få tag på enbärsdricka med mindre socker, i år.

Lavine
11/4/07, 4:11 PM
#52

Hurra för must!

Jag gillar inte Apotekarnes särskilt mycket, tycker den är lite bitter. Eller besk. Nån uschlig eftersmak. Dessutom stör jag mig på att deras flaskor är 1,4 liter mot för det vanliga 1,5. Man kan luras att tro att Apotekarnes är billigare än de andra. (Ibland är de såklart billigare, om extrapriset är riktigt lågt.)

Jag gillar Spendrups, och köper även ett lokalt bryggeris must ibland, fast den är extra dyr och skummar mycket, så det är inte min standardmust.

Ska absolut hålla utkik efter de nyheter Anne rapporterar om.

SaraC
11/6/07, 8:25 PM
#53

Julmust är ett måste! Men jag älskar must och blev glad i år när det fanns "Sommarmust", annars är det svårt att hitta annat än till jul och påsk. Apotekarns ska det va!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Sidentass
11/8/07, 3:27 PM
#54

Åhhh..jag älskar julmusten!!! Den finns redan nu i affärerna..men vi har som tradition att inte tjuvstarta med de goda..till första advent köper vi..sen blir det massvis..;-)

AnneN
11/8/07, 3:40 PM
#55

Älskar julmust och alkoholfri glögg med massa russin =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Sidentass
11/8/07, 4:17 PM
#56

#48 Jaaaa! Bara sååå gott!!!

storAnnette
11/8/07, 7:05 PM
#57

Det är gott med julmust.För mig finns en del av det goda just i att jag bara dricker det under julhelgen aldrig annars.

Lite lustigt är det för eg tycker jag inte alls om söta drycker,dricker kranvatten till maten förutom vid särskilt festliga tillfällen då ett riktigt gott rödvin är en klar favorit.Antar att det har med barndomen att göra…vi fick bara dricka läsk vid storhelger och det var såååå gott…julmust är den enda läsk jag dricker numera.

Upp till toppen
Annons: