Annons:
Etikettadvent
Läst 2394 ggr
Rita-S
2007-10-25 13:00

Vad är advent för er?

För mig är adventen en väntatid, jag glädjer mig, småbakar och pysslar dom sista presenter, glädjast åt tanken att snart kommer mina presenter gjöra många olika personer glada och nöjda.
Jag eldar ljus, har adventstjärna, ljusslingor och stearinljus och glädjs åt att kunne mysa inne med gott samvit med glögg och varm te, mysiga stunder med glansad papper och målning, lim på alla kläder och presentpapper och presentband överalt till katternas stora glädje!

Hur är adventstiden för er? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
KamillaB
2007-10-25 13:45
#1

Jag gör faktiskt som dig! Pysslar och bakar men försöker även få min sönderstressade familj att lugna ner sig lite.. Mamma gillar inte tiden innan julen alls, hon har inte så mycket pengar och tror att hon måste köpa dyra presenter.. men på julafton är hon så glad. Jag försöker få in henne i den rätta julstämnigen innan julen med.

Jag tycker advent är en underbar tid, man känner så mycket glädje och kärlek och kan knappt vänta tills man får se hur glada släkt och vänner blir över det man ger till dem.

Elisabeth-J
2007-10-25 14:39
#2

Första advent är väldigt speciell och mysig när man tänder alla ljusstakar, stjärnor, utebelysning m.m. sen går man på julskyltningen. Ja det är en dag som känns speciell. Sen blir det också bakning och pyssel under advent, förberedelser :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Honestyisdead
2007-10-25 15:04
#3

Håller med ovanstående skribenter :)

Amiechan
2007-10-25 16:09
#4

Musik! Jag sjunger jättemycket advents- och julsånger och det är mycket det som sätter mig i stämning inför julen :)

Och det lite mindre roliga: stress. Förra året var första året jag inte stressade i slutet med julklapparna. Skööönt :D

Mizzi
2007-10-25 16:18
#5

Det är ljustakar i fönstren, adventsjustake, julstjärna julkalendern på tv , julskyltning och så en massa massa myyyyys =)

Ellinor_ludde
2007-10-25 16:20
#6

En jätte mysig period där man bakar, pyntar och pysslar :) Och väntar på den stora dagen ^^, Haha, JULKALENDERN xD Fast jag är 13 år måste jag faktiskt erkänna att jag kan sätta mig ner och titta på julkalendern ibland ^^

Annons:
[Vargnatt]
2007-10-25 16:21
#7

En väldigt mysig tid! Älskar att få tända det första ljuset och mysa, pysslar med julklapparna som är kvar och gör huset mer juligt :)

KamillaB
2007-10-25 16:22
#8

Beroende på vad det är för julkalender så finns det nog vuxna som ser den med. Pappa brukar se den ibland.. om det är något roligt.. Jag med..

Mizzi
2007-10-25 16:23
#9

# 6 Jag är 41 år och om jag anser julkalendern är bra följer jag troget varje avsnitt enda fram till Jul ;) så barnlig är jag hehehe

KamillaB
2007-10-25 16:24
#10

#9 Man får vara barnslig på jul! Eller annars med.. men särskilt då!

Ellinor_ludde
2007-10-25 16:28
#11

haha ^^,

Rita-S
2007-10-25 16:49
#12

Men vadå, jag ser ju julkaländer varje år! *visslar* kanske inte nödvändigvis årets julkaländer för barn, men jag brukar se jul i skomakergata (norsk barnkalender från 80talet) och The julekalender varje år :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lavine
2007-10-28 20:16
#13

Jag gör som ni.

Jag betraktar nog också advent som en del av julen - vilket den självklart är, men jag menar, själva julhelgen är så kort att jag gärna vill känna att hela december är julens månad.

Tyvärr jobbar jag mer än nånsin annars i just december månad (butiksjobb) så den där friden har jag inte riktigt tid med. Men många glöggkvällar blir det i advent. :)

Annons:
korseett
2007-10-28 20:34
#14

advent är den del av julen och jag gör som ni alla!

carina
2007-11-23 17:04
#15

hej

jag tycker det är mysigt med adventkljusstar när man får tända dom när det blir lite mörkt ute

Rita-S
2007-11-23 17:38
#16

Det är nästan det bästa med hela adventstiden tycker jag, när man kan ödsla med levande ljus, stakar i fönster och stjärn här och där :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

V-lang
2007-11-23 23:52
#17

Jag håller med er alla, advent är ljusens tid =) och att få baka och pyssla med mina tjejer och lyssna på lite julmusik…då känner man riktigt att snart är det jul Skrattande

Saintpaulian
2008-11-19 22:50
#18

1:a advent betyder att alla mina syskon med familjer + mina föräldrar kommer till mig och fikar. Det är en tradition sen många år tillbaks.

Jag började med en saffranskaka, pepparkakor, mjuk pepparkaka och chokladgranar. Numer blir det minst 7 sorters kakor…. haha

Jag älskar att baka och familjen äter gärna.

Denna 1:a advent kan vi inte göra som vanligt tyvärr, för då renoveras vår lägenhet och vi bor inhysta i min mans pojkrum, hemma hos svärfar…. (usch vad trist och trångt)

Kanske att man kan ta det 2:a advent i år.

Sara
2008-11-19 22:59
#19

I år är det tomteparad här i Alingsås så då kommer den att firas ute på stan. Mkt lämpligt för julstämningen.

Sara

spindelfot
2008-11-20 02:23
#20

jag ska bjuda hem lite bekanta på julglögg, hoppas att många kan komma, att det blir trevligt och idylliskt med lekande barn osv.. haha, jag ser fram emot det! ska bli kul att göra fint hemma och ha bjudning..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Annons:
gullenos
2008-11-20 09:06
#21

mormor brukar tvinga mej gå i kyrkan haha :P

wolfie
2008-11-20 14:48
#22

Första advent är ju speciell,lika varje år:)adventsstakar o stjärnor,tända levande ljus,julskyltning,förväntan in för jul..mysigt helt enkelt..

SusannAlg
2008-11-20 14:52
#23

Jag gillar adventsljusstakar och advents-stjärnor!! Det behövs ju lite ljus som lyser upp i mörkret vid denna tiden på året! Längtar tills man sätter upp dom!!! Hatar att ta ner dom!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

TerriZue
2008-11-20 20:45
#24

Det är en mysig tid. För mig är det liksom själva "inledningen" till julen då alla förberedelser ska göras, det ska bakas lussebullar, pepperkakor, knäck, ischoklad och…ja…massa annat. Presenter ska köpas och göras. Dricka julmust och glögg (nytt för i år, har inte tyckt om glögg förut) sitta hopkurad i soffan och titta på alla mysiga ljus, ljustakar och stjärnor… och sjävklart ljusstaken med mossa och små röda dekorationssvampar och bär och de fyra adventsljusen i.

Dessutom är advent väldigt efterlängtat för mig eftersom då kan jag sjunga mina julsånger, dricka min julmust och julpyssla allt jag bara orkar utan att folk tycker att jag är helt rubbad. ;)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Upp till toppen
Annons: