Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 3067 ggr
Rita-S
10/25/07, 2:16 PM

Julmiddagen i Norge och Sverige!

Vad jag fattar är det himla stor skillnad på hur en middag kan se ut i Norge och Sverige.

Jag tex är uppvuxen med Ribbe på julafton, det ni kallar revbenspjel, fast MED fettet. Svoren skall va spröstekad och opprutad. Vi serverar med sossiser (ser ut som gråvita prinskorv då korvsmeten är på fläsk och grädde, liknar färsen till kåldolmar) och medisterkake, ofte även det vi kaller Julepølse (formad som falukorv, samma typ färs som sossiser). Brevid har man kokad potatis, lite grönsaker, brun sås, stekesjy från ribban, brunkål och rödkål.
Dessert var oftast Ris a la Malta, eller Trollkrem/Multekrem.

Andra platser i ¨Norge äter man lutfisk, det har ni väl i Sverige med? Och atter andra platser nåt vi kallar pinnekjøtt: Revbenspjel av får, skuren upp mellan revbenen, saltat och torkat. Dom avsaltast först et dygn, sedan dampast dom, serverast med kokat morot, rotmos, potatis och brunkål. :)

Hur serverar ni julmaten i Sverige till sammanlikning?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Elisabeth-J
10/25/07, 2:42 PM
#1

Min mamma var gift med en från Norge och julbordet blandades av bådas traditioner. Jag minns inte allt men att det var salt kött och mer fisk än vi var vana vid minns jag. Det är kul att se andras traditioner och prova det också tillsammans med våra :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Rita-S
10/25/07, 2:43 PM
#2

vad jag har fattat är det skinka, sill, prinskorv och mer sill som går igjen överallt? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

AndreasS
10/25/07, 2:44 PM
#3

I min familj firar vi julen hos mina föräldrar ena året och nästkommande år hos mina svärföräldrar.
Hos mina svärföräldrar blir det lite av finsk jul med alla dessa enormt goda lådor, kålrotslåda, leverlåda, m.fl. Och så finsk skinka typ som basturökt mums men annars så är det samma gamla vanliga mat. Och självklart kosken i snapsglaset och suomi kalja =)


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Amiechan
10/25/07, 2:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag kom på att jag fotade julbordet så ordentligt förra året så ni ska få bilder på det också! :D

Först ut: sillbordet 

http://julen.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=ab5f0a30-2417-4dc3-925f-15ce6190b82c&Filename=DSCN0501.JPG

ägghalvor med rom, olika sorters sill, rödbetssallad, rödkålssallad, fruktsallad

Rita-S
10/25/07, 2:49 PM
#5

Lådor? :) Vad är det, Andreas?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Amiechan
10/25/07, 2:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Diverse kött

http://julen.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=88c5a0f9-1af0-4625-a97d-7e72ea8ec9ad&Filename=DSCN0504.JPG

skinka, korv, prinskorv, revben

Annons:
Amiechan
10/25/07, 2:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

kött och fisk

;-)

http://julen.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=660e0b76-f852-42d2-8dda-dc9f40486475&Filename=DSCN0503.JPG

Janssons frestelse och köttbullar

KamillaB
10/25/07, 2:54 PM
#8

Åh vad gott! Jag som inte ätit frukost än.. Blev lite hungrig nu..

Amiechan
10/25/07, 2:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Bröd och ost

http://julen.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=1082dd39-c3cb-44a2-99a5-618ebe69e4ba&Filename=DSCN0502.JPG

Kubb och vört, ett par sorters ostar. Men var har vi lagt tunnbrödet? Konstigt…

Rita-S
10/25/07, 2:55 PM
#10

Jisses, Ameichan, forsöker du ta livet av mig, det är en timme till min lunch änn! *vrå¨lhungrig*

jag glädjer mig till julen! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Honestyisdead
10/25/07, 2:59 PM
#11

Vi har först sill, kallrökt lax, hovmästarsås, ägg och lite olika räksallader och potatis. Sedan blir det brunkål, köttbullar, prinskorv, kåldolmar, julkorv, julskinka, finsk kålrotslåda och revben. Har säkert något mer, men minns inte allt :)

Risgrynsgröt med hallonsoppa blir det till lunch.

Rita-S
10/25/07, 3:03 PM
#12

men vad är en låda! Kålrotslåda, vad är det, Hera? :D *nyfiken*

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

zeretki
10/25/07, 3:12 PM
#13

#12 En låda heter det nog för att det ligger i en gratängform. En låda är som en box, liksom. Vad heter det på norska då?

Annons:
Rita-S
10/25/07, 3:13 PM
#14

jag har faktisk ingen aning? Om det är att det ligger i en fyrkantig eldfast form och har vispgädde och/eller ost o dyl på kallar vi det bara grateng :D
Med tilnamn av maten som är i tex. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

KamillaB
10/25/07, 3:15 PM
#15

Gratäng har vi också.. Men låda är mer som en gratäng utan ost..

Amiechan
10/25/07, 3:17 PM
#16

Oj vad jag blev hungrig…

Rita-S
10/25/07, 3:17 PM
#17

Jag tror inte vi har nåt eget namn om det är med eller utan ost jag, fiskegrateng tex är ju fisk, makaroner, mjölk och kanske morot, och gratinerat med ströbröd på toppen, inte ost :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

AndreasS
10/25/07, 3:20 PM
#18

#5 Leverlådan t.ex är som bakad pastej ungefär, vet inte riktigt hur min svärmor gör dom men ska fråga henne.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Honestyisdead
10/25/07, 3:20 PM
#19

Vet inte varför det heter låda :) Det bara gör det :)

Rita-S
10/25/07, 3:21 PM
#20

Lyder som det vi kallar ungsbakat leverpastej, Andreas, det är HUR GOTT SOM HELST! *mumma*

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
AndreasS
10/25/07, 3:23 PM
#21

Nja det är ungefär som det fast inte riktigt…


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Rita-S
10/25/07, 3:24 PM
#22

Andra ingredienser kanske?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

AndreasS
10/25/07, 3:25 PM
#23

Ingen aning men jag ska höra efter med henne när det är dax för henne och göra det…


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

drutten53
10/25/07, 6:07 PM
#24

janssons frestelse..är oxå en låda…rå potatis skivade…varva potatis rå hackad gul lök..och ansjkovis..avsluta med potatis..strö på ströbröd och spadet från anskjovisen. tjockgrädde upp till den syns mellan potatisen…lägg några smörklickar på..i ugn 225 grader..till potatisen är mjuk…sen strömmingslåda…rensa strömming..ta bort huvudet..lägg en klick kaviare o dill…rulla ihop..lägg i en aleminiumslåda..häll på grädde o tomatpure…ströbröd…in i ugnen..200 grader…sen potatisgratäng..lika som jansson fast då tar man bort ansjkovisen…några andra låder

[Asta]
10/26/07, 2:18 AM
#25

Apropå lådor så brukar vi också ha lådor. Det är finsk tradition. De är väldigt goda till skinka.

Potatislåda

Kålrotslåda

Finns olika varianter, men så görs de hos oss.

isnornin
10/26/07, 9:58 AM
#26

På isländsk julmat är det då inte alls likt svensk el norsk julmat..

MVH Isnornin

Rita-S
10/26/07, 10:08 AM
#27

Kan du berätta mer om det Isnornin? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
isnornin
10/26/07, 10:23 AM
#28

Javisst:)

På julafton är det inte jul förr än kl 18.00 (jättejobbigt att vänta).

Jul förberedelser hela dagen.. jul badet, fina kläder, dukafint på bordet sen var det bara att vänta…Strax före kl 18.00 fick barnen öppna ett paket. Sen var det att sätta sig vid matbordet, slå på radion och vänta tills kyrkklockorna slog 6 då var det jul! På julafton har allafamiljer lite olika traditioner med olika mat, vissa äter kalkon, andra ripa, andra lammsadel osv. Efter maten när diskningen var klar då var det dax för klapputdelning! oj så trött man var:)

På juldagen äter nog alla på island Hangikjöt, det är väldigt rökt lammkött;) mums med kokt potatis i vitsås, och Laufabrauð, det är en sorts tunnbröd som är vackert dekorerat sen friterat. Man har rödkål,ärter, rotmos osv som tillbehör. Sen var det alltid hemmagjord julglass till efterrätt:)

MVH Isnornin

Rita-S
10/26/07, 10:29 AM
#29

Hankikjöt har jag faktisk smakat :D Det är så gott! men mycket speciell röksmak på det, dog gott! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

isnornin
10/26/07, 10:39 AM
#30

Ja viss är det speciell smak på det, det går inte att få det rökt på det viset här i sverige:( Jag fick smaka det i sommras i Akureyri, i julhuset där.. det kändes lite konstigt att vara i en presentaffär där de hade lammkött hängande i taket och gubben som jobbade där skar av en bit och undrade i fall man ville ha, hela affären luktade jul (hangikjöt:)

MVH Isnornin

Rita-S
10/26/07, 10:42 AM
#31

Jag tror röken kommer från det man bränner för att röka köttet med :) Island har mycket speciella saker, även grenar doftar röken annurlunda! Det är på grund av jordsmonnet tror jag, där finns så mycket andra saker i jorden på Island, så plantar man en björk på island skulle röken från den dofta annurlunda en norsk/svensk-vuxen björk :) Så islandska saker är bäst från island eller hur? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

isnornin
10/26/07, 10:55 AM
#32

Jo exsakt;) Jag tror att de använder torv när de röker köttet?? Måste fråga pappa, han kan det där bättre än mig:)

Den 23/12 äter vi Skata (inte fågeln!) utan rocka, min man tycker inte att det luktar gott (han är svensk;) men jag tycker det doftar mums, man äter det bara engång om året, då blir det speciellt! Den är också iordninggjord på något sätt som jag inte minns hur, får fråga mamma, hon har berättat det för mig förut ifs så vet pappa det också, såklart gammal sjöman som typiska isländska gubbar;)

MVH Isnornin

korseett
10/26/07, 11:12 AM
#33

på Island lever den kristna helgen mycket starkare då eftersom helgen inte rings in förrän kl 18.00. Vanlig helgmålsringning är ju alltid på lördagar/helgdagsaftnar kl. 18.

isnornin
10/26/07, 11:14 AM
#34

ok

MVH Isnornin

Annons:
Rita-S
10/26/07, 11:25 AM
#35

Julhälgen rings inn klockan 5 i Norge iaf :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

isnornin
10/26/07, 11:44 AM
#36

jasså..

MVH Isnornin

korseett
10/26/07, 12:08 PM
#37

så lite skillnad är det tydligen i när helgen startar. personligen tror ju jag på att tomten måste hinna med oss i norr först eftersom vi bor här och de andra får vänta till natten mot juldagen *fniss*

isnornin
10/26/07, 12:14 PM
#38

;)

MVH Isnornin

Honestyisdead
10/29/07, 8:03 PM
#39

En skillnad på Låda och gratäng är väl att lådorna ofta är "malda" medans gratänger innehåller stora bitar.

Upp till toppen
Annons: