Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 3690 ggr
TacoBelle
10/25/07, 9:48 PM

Mandel i gröten?

Hur ser er mandel i gröten-tradition ut? Om ni nu har någon alls?

Vi har en hel mandel i gröten, den som hittar mandeln får en present av värdinnan. Brukar vara något slags godis eller chokladkartong. Och givetvis sitter den som hittar den och gömmer på den så alla ska äta mer och mer. Skrattande

Annons:
Rita-S
10/25/07, 9:50 PM
#1

vi har alltid mandel i gröten, och den som får gröten får en liten present: Norsk julmarsipan eller Norsk julchocklad, en liten bit :)

Fast nu som vi lever low-carb lär chansen va rätt liten för att vi gjör nåt gröt..:S

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

korseett
10/25/07, 9:57 PM
#2

vi har alltid en mandel i gröten men det betyder inget speciellt och ingen får något. bara en kul grej som alla väntar på.

Lullan1
10/25/07, 10:18 PM
#3

Här hemma får man rimma om man lyckas få en mandel!

isnornin
10/25/07, 10:24 PM
#4

Vi hade julsoppa när jag var liten, vi systrana fick mandel i våran talrik, men lill brosan fick majs, medan han var liten sen blev det mandel åt honum med.. Vi brukade få chokladask tillsammans.

Vi har inget sånt i min familj nu.

MVH Isnornin

drutten53
10/25/07, 11:07 PM
#5

mandel i gröten hade vi i mitt föräldrarhem..den som fick mandel skulle bli gift…jag fick mandel ett år..har väl aldrig gråtit så mycket…för jag ville ju inte bli gift då iallafall…nu har vi ingen mandel i mtt hem..utan vi äter den som den är..med kanel o socker o mjölk

Simson
10/27/07, 7:53 PM
#6

Den som får mandeln blir gift hos oss också…fast ännu har jag inte sett någon prins…den senaste jag pussade visade sig vara en groda… Ledsen

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Annons:
Rita-S
10/27/07, 8:11 PM
#7

Grodor är ju söta dom med om dom bara inte låtsas va prinsar :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Simson
10/27/07, 8:33 PM
#8

Jo han var/är söt och han låtsades/tror sig vara en prins…men var/är en groda… Fundersam

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

irode
10/27/07, 10:12 PM
#9

Vi ätar gröten den 23. på aftonen med smör och kanel - och utan mandel.

Mandeln kommer i stället i deserten den 24. - Ris a la Mande, (som är den danska Ris a la Malta) kall risgröt med vispgrädda, hackat mandel + 1 hel mandel. Man har varm körsbärssås till.
Den som får den hela mandeln får en liten present.

:-) Inge

RubHel
10/27/07, 11:06 PM
#10

Vi har mandel i gröten och den som hittar den får en present :)

Rita-S
10/28/07, 2:56 AM
#11

Lyder spännande, Irode :D Vilken typ present är vanligt?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

irode
10/28/07, 11:36 AM
#12

Presenten kan vara en marsipangris, en chokladask, en liten bok eller seriehäfta.
Jag brukar anstränga mig att finna något som alla skulle gilla.

Om det är mindra barn får de en egen portion med en mandel i Flört - och barnvänlig present.

Rita-S
10/28/07, 11:50 AM
#13

lyder trevligt :D och ungefär lika med hur jag är uppvuksen :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
babaganouhj
10/29/07, 2:54 AM
#14

Tror att den som fick mandeln skulle bli gift samma år? Var längesen jag firade jul med släkten, de hade den traditionen om jag inte minns helt fel men då var jag bara barn (och fick som tur var aldrig mandeln).

ciss
10/29/07, 8:18 AM
#15

Vi har inte mandel i gröten.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

AndreasS
10/29/07, 2:07 PM
#16

Mandel i gröten är en självklarhet, den som får den får önska sig något.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

KamillaB
10/29/07, 2:42 PM
#17

Vi brukar äta gröt på morgonen på julafton.. dock utan mandel, vilket beror på allergi.

Upp till toppen
Annons: