Annons:
Etikettjulmaten
Läst 9842 ggr
AktieTrader
10/26/07, 2:19 PM

Grönkål / Långkål

Grönkål eller långkål som det även kallas serveras som en del av julbordet i södra Halland. Jag vet inte om det finns andra områden i sverige som det är tradition att servera grönkål.

Så här gör man.
Repa av grönkålsbladen från skälkarna,koka dem i skinkspadet (eller vatten + köttbuljongtärningar) i 1,5-2 timmar (inte 40min som det står i kokböker, då behöver man vara en ko för att kunna äta det). Det går bra att koka grönkålen ännu längre. Jag tror min farmor kokade i 8 timmar.
Låt svalna och krama ur vätskan. Grönkolen går nu frysa ner för att spara den till jul

 Innan servering skall den hackas med kniv och sedan fräsas i smör häll sedan på grädde, salt, peppar ev lite socker och ättika. låt grädden koka in.

Finns inte färsk grönkål så finns det fryst färdigkokt som är OK. Harplingekål är en stor leverantör. Där finns även en del recept

Långkål

Annons:
Rita-S
10/26/07, 6:45 PM
#1

är grönkål det vi kallar spinat i norge? Blir inte riktig klok på det där, för i frysdisken här i sverige finns båda hakkat grönkål och hakkat spenat! är dom besläktat?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

korseett
10/26/07, 7:46 PM
#2

nej spenat är nåt annat. grönkål, vitkål, rödkål är alla kålsorter.

Lullan1
10/26/07, 10:18 PM
#3

Jo, visst ska det finnas grönkål på julbordet! Det gör på hemma hos mig! *mums*

TacoBelle
10/27/07, 1:27 AM
#4

Vi i Skåne har inte grönkål/långkål på julbordet. Har faktiskt aldrig ens smakat det. Men vill gärna!

Alexej
10/27/07, 1:52 AM
#5

Grönkål är jättegott, framförallt till kraftig kött. Istället för socker kan man också ta sirap.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lullan1
10/27/07, 2:00 AM
#6

#5 Ja, sirap är jättegott att ha i stället för socker!

Annons:
yavannaKementari
10/27/07, 7:30 PM
#7

#4 Jag bor i Skåne och vi har alltid långkål, dock dagarna efter jul o inte just på julbordet :)

AktieTrader
10/27/07, 7:32 PM
#8

Jag tror det är vanligt med grönkål i nv-skåne

Rita-S
10/27/07, 8:07 PM
#9

jag har köpt båda typer frusna och jag kan ärligt inte se nåt skillnad på hakkat spenat och hakkat grönkål! :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Asta]
10/27/07, 11:39 PM
#10

För våran del blir det brunkål. Har aldrig smakat grönkål eller långkål. Rödkål har jag smakat och det är gott - ganska likt brunkål.

irode
10/28/07, 12:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Så här ser grönkål ut Flört

lightseeker
10/28/07, 7:19 PM
#12

surkål, hör till på mitt julbord, men så var min far från baltikum också.

Spetrauchi, var en form av mjuk kaka med keso ovanpå och russin om jag inte minns fel. Men jag har ju inget recept, så det lär jag väl aldrig i livet få smaka på igen.

korseett
10/28/07, 7:26 PM
#13

du kanske kan googla på det?

Annons:
lightseeker
10/28/07, 9:00 PM
#14

jaa, men jag tror just inte att jag har stavat det rätt. Får kanske slänga ut det som en tråd i rymden och hoppas att en annan balt-ättling nappar som kan receptet på kakan. Den är saftig, inte för söt, men en smak som fastnar.

AktieTrader
10/28/07, 11:54 PM
#15

De flesta recept man ser där anges koktiden för grönkålen till 15 till 40 minuter. Vilket jag anser är alldeles för lite.

Ni som lagar grönkål, hur länge kokar ni den?

[SharpMissy]
10/30/07, 8:24 PM
#16

Brunkål!! Det gör jag i MÄNGDER!! Inte ett julbord för min del utan brunkål!! Denna underbara och absolut underskattade rätt på julbordet!

Jag brukar steka någon vecka före jul och frysa ner, det blir nog en tre lådor i alla fall. Går det inte åt under julen så använder jag det till kålpudding.

Mervi
10/31/07, 10:38 AM
#17

Brunkål och rödkål är vanligast i Skåne men jag har även haft grönkål någon gång.

Hawknestgrove
10/31/07, 11:13 PM
#18

Om någon vill ha recept på den norska varianten av surkål, som alltså inte är sur, så hör av er! Den man äter till ribben, alltså….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Honestyisdead
10/31/07, 11:28 PM
#19

#4 Jovisst finns det i skåne, du kan ju inte tala för alla :)

lightseeker
10/31/07, 11:46 PM
#20

#18, ja, jag vill gärna pröva att göra norsk surkål, måste vara bättre än att köpa den på burk, som jag gör nu, iallafall.

Jag älllskar att testa nya recept och ny mat.

Annons:
copia
11/3/07, 8:45 PM
#21

Jag älskar långkål, det ska finnas med på mitt julbord! Surkål vill jag gärna ha recept på ,både svensk och norsk,såklart! Roligt att få in nya influenser på julbordet.

Citronmeliss
11/4/07, 11:10 AM
#22

Jag är uppväxt i Göteborg och vi har alltid haft grönkålsoppa på julafton! Vår variant gjordes av skinkspadet och djupfryst grönkål i detta klickades små "frikadeller" av julkorven som fick koka med i soppan, hårdkokta ägghalvor lades i när man skulle äta!! Den serverades alltid för sig själv, möjligtvis med en skinkmacka till. Lämpligen sent på kvällen som en sista måltid på julaftonen eller som ett mellanmål mitt på dagen då inte alla övriga delikatesser dukades fram!

Mums för grönkålGlad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[Asta]
11/4/07, 11:50 AM
#23

Älskar surkål som man äter i Tyskland så recept på en norsk variant skulle vara kul. Hur skiljer de sig åt?

signemo
11/14/07, 7:35 PM
#24

Jag brukar koka grönkålen i en buljong. Den får koka tills den är mycket mjuk riktigt mossgrön. Sen kramar jag ur den. Ibland hackar jag den ibland maler jag den. Sen fräser jag den i smör med salt peppar sirap grädde och ibland lite muskot. Jag bor naturligtvis i Halland.

Nu gör jag både grönkål ( till mig, mamma, pappa och svägerska), Rödkål ( till oss alla), Brunkål ( nästa alla äter )

När jag var liten kokade mamma 25 kg alltså 5st  5 kilo´s säckar. och vi var bara 7 personer totalt. Men vi åt mycket grönkål.

Var rädda om varandra

SusanneStromstedt
11/17/07, 6:08 PM
#25

#24

Precis så gör jag också "min" grönkål!

Och det är så väldigt gott till julskinkan none

TacoBelle
11/17/07, 8:09 PM
#26

#19 Jo såklart är det folk i Skåne som äter det. Jag menade "VI" som i vår familj.

Honestyisdead
11/18/07, 7:29 PM
#27

Okey, eftersom du skrev vi i skåne så tolkade jag det så.

Annons:
Upp till toppen
Annons: