Annons:
Etikettjulmaten
Läst 8616 ggr
korseett
2007-10-28 18:06

Värmlandskorv från Fryksdalen

Om du är begåvad med köttkvarn och korvstoppningshorn så varför inte damma av grejorna och stoppa den här underbara potatiskorven!

  • 1,6 kg fett fläskkött
  • 3,2 kg skalad potatis, tumregel dubbelt av potatis mot kött
  • 3 stora lökar
  • salt, vitpeppar och kryddpeppar, flera matskedar. Använd mycket för att smaken gärna försvinner. Provsmaka innan eller provstek i panna
  • krokfjälster, lägges i blöt minst ett par timmar innan och spola igenom dem med kallt vatten

Mal alla ingredienser i köttkvarnen. Blanda allt i en stor bunke och tillsätt kryddor och salt. Sätt på korvhornet på köttkvarnen. mata upp så många fjälster du kan på hornet. Sedan är det bara att börja stoppa korvarna och försöka få dem jämna och fina utan luftblåsor. Lägg dem på plåt eller annat och stryk försiktigt korvarna längs med fjälstren för att jämna till och ev föra ut kvarvarande luft. Knyt korvarna i ändarna med bomullstråd. När korven ska tillagas sjuder man den i ca 20 minuter, kokas den så spricker den.

Det här receptet är urspungligen från min farmor och säkert äldre än så. Min farmor lever inte längre men skulle hon ha gjort det så hade hon varit 105 år.

Annons:
Rita-S
2007-10-28 18:29
#1

Ååå vad gott det låter! :D Tur jag skal äta middag nu ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

korseett
2007-10-28 18:54
#2

jag och mamma brukar stoppa korv varje jul. Ioch för sig gör vi alltid det mesta själva- tom stöper ljus!

Rita-S
2007-10-28 19:02
#3

Ååå så mysigt! HELMYS! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: