Annons:
Etikettgodis
Läst 3126 ggr
Rita-S
10/25/07, 1:45 PM

Hemgjorda karameller!

Jag lärde ett recept i 2klassen på lågstadiet, som jag har tagit med mig ända fram till i dag.

2 äggevitor
ca 500 gram florsocker
2-5 droppar peppermynteolja

Detta är orginalreceptet, som jag i senare tid har experimenterat med vid att ersätta pepparmynten med vanilinessens, citrondroppar, arom från Panduro och gjärna färg med. vissa gonger ersätter jag lite av florsockeret med kakaopulver, och får chockladkulor som jag senare doppar i smält chocklad.

Stivpiska vitorna med utvald smak/färg. Tillsätt florsocker, det skal bli en tjock deg man kan trilla kulor av utan att det kladdar för mycket. Trilla långa tunna korvar (tjocklet lillefingret) och skär ca 1 cm långa bitar. Lämna som dom är eller trilla små kulor, och lägg på bakplåtspapper och låt torka i ett svalt rum en vecka.

Bitarna kan va som dom är eller du kan doppa dom i smält chocklad.

Dom har några veckors hållbarhet när dom torkat tvärt gjennom, så detta kan ni gjöra under november/december. Dessa är lätta att gjöra, och 2 stivpiskade äggevitor ger många kuler godis, man kan även vispa äggevitorna stela, och sen dela i 2 eller 3 och SEN tilsätta smak och färg.

Rimeliga och goda små godisbitar att servera julbukkarna som kommer, och ha framme själv! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Lullan1
10/25/07, 10:21 PM
#1

Det verkar ju jättelätt?!?! Måste jag testa! Glad

Rita-S
10/25/07, 10:23 PM
#2

det ÄR lätt :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: