Annons:
Etikettgodis
Läst 1035 ggr
korseett
10/29/07, 12:06 PM

Chokladkola

Blir ca 1 kg

  • 8 dl socker
  • 1½ dl brun farin
  • 2 dl ljus sirap
  • 1 msk vaniljsocker
  • 1½ dl kakao
  • 5 dl vispgrädde
  • 60-90 g smör
  • ev 50 g skållad, skalad, hackad mandel

koka allt på svag värme i en tjockbottnad gryta. När kulprov visar att kolan är klar lägger du i mandeln om du vill ha det annars hälls allt upp i en smord långpanna. Skär sedan rutor och lägg in i smörpapper.

Annons:
Carmarino
10/27/22, 11:22 AM
#1

Råkade hitta den här precis. Lyfter upp den nu när det börjar närma sig jul och många vill koka kola. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
10/27/22, 11:34 AM
#2

Den ska jag nog testa till jul.Jag brukar koka kola i gjutjärnsgrytan.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
10/27/22, 11:35 AM
#3

#2: Har inte testat i gjutjärnsgrytan, men ska kanske testa med den. Fast den är rätt jobbig att lyfta och hälla ur smeten, eftersom den är så tung.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
10/27/22, 3:41 PM
#4

#2 Jag har en lite kanna i plast från Tupperware som jag häller över smeten i och sen häller jag smeten i knäckformar.
Det är något med den plasten som gör att smeten rinner fint och inte klibbar fast.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
10/27/22, 4:35 PM
#5

#4: Har en kolatratt, men tycker den är lite "trög" när man ska öppna för att släppa ut smeten. Fast jag behöver ju ändå hälla upp kolasmeten i kannan eller tratten, så det blir lika tungt som om jag häller upp den i en form.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: