Annons:
Etiketterpresenterklapparöverraskningar
Läst 2125 ggr
Rita-S
10/29/07, 1:46 PM

Billiga julklapps-tips!

Visst har man ofta önskt att man kan ge en bra julklapp, men pängarna sträcker inte till!

Denna tråden är för att dela av oss med bra och billiga julklappstipps!

Tips nummer ett:
Fynda en fin burk på loppis, glas, keramik, trä, metall. Sen köper du et par snygga kubbljus och et paket med te i lösvikt.
Packa i hop med et snyggt dekorerat kort om att mysa i kalla vinterkvällar med levande ljus och gott te!

Tips nummer två:
Gjör dekorativa strutar med självritat papper, papper med decoupage på eller med lite ekstra fint julklappspapper.
Köp lite dumle eller annan färdig godis som är lite svår att gjöra själv, och gjör egna hemgjorda pepparmyntegodiset som jag har lagt ut recept på. 6 ägg och 5 paket florsocker ger MÅNGA MÅNGA godisar i olika smakar. Gjør sen godis-strutar ut av detta!

Tips nummer tre:
Köp Isoporkulor på hobbyaffären. Sen klipper du upp tygbetar, du kan fynda småbitar på lokala tyg-affären ofta, klipp tygbetarna trekantiga, runda, fyrkantiga. Stoppa inn dom med en tjock stickepinne tätt-i-tätt i kulan och fäst ett långt band i toppen. vips har du fönsterdekoration eller julgransdekoration! Många blir jätteglada för sådan färg-glad fönsterdekoration!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
korseett
10/29/07, 5:10 PM
#1

jättefina tips!

Rita-S
10/29/07, 5:26 PM
#2

Det är fritt fram för andra fina tips :D

Ett annat tips: Gjör en papp-ram av kartong, dekorera med decoupage exempelvis. Skriv en fin dikt på papper och pynta med ritningar, du kan hitta fina border på nätet, sen kan du printa ut bilden på borden, lägg smörgåspapper över och rita mönstret av med mjuk blypenna. Sen vänder du smörgåspapperet på arket med dikten och ritar av mönstret igjen! Tadaaa så har mönstret fäst sig med papper, rita över med svart penna och sudda bort blyet :D

Tejpa dikten fast på passepartout-ramen du har gjort, och så har du en jättefin present. För att gjöra denna behöver du stel kartong (baksidan från en vanlig ritblock typ), vanlig hobbylim, servietter med olika mönster, vanlig papper och blyant/pänna så det är inte den största pängslukaren! :) Dator med internet och printer kan du låna på biblioteket i fall du inte har själv.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
10/29/07, 5:31 PM
#3

En sak jag gjorde ett år: Jag plockade massor av snäckor och musslor vid stranden, dom riktig stora och djupa musslorna. Sen renade jag dom , kokade dom i ättikavatten riktig länge och lot dom ligga i klor för att bli av med saltvattendoften.

Sen smälte jag ned massor av stearinstumpar jag hadde, halvbrända ljus och annat. Veke kostar inte all världens! Sen limmade jag en mussla på en platt sten, fylde muslan med smält stearin och stoppade en veke nedi. Dekorativa ljus direkt, utan så mycket pängar! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[MandaR]
10/29/07, 8:15 PM
#4

#3 Det var ju en jättebra idé! Ska neråt stranden nån gång under höstlovet och då får jag väl kolla efter någonting, inte för att jag tror att det finns musslor här, menmen xD

irode
10/29/07, 9:16 PM
#5

Gör ett snyggt kort som en värdekupong på att sitta barnvakt, gå med hund, putsa fönster eller vad som nu kunna vara en hjälp för den som får det.

[MandaR]
10/29/07, 10:24 PM
#6

Jo, jag ska nog erbjuda mig att hjälpa till hemma.
Hoppas att jag inte lovar för mycket nu bara.  Cool

Annons:
Faxlin
10/30/07, 12:04 PM
#7

Ja, har man stor släkt är sådana här tips välkomna.

En liten spa korg är också ett tips som jag använt.

Ta och köp in (eller gör själv) badsalt, badkulor och lägg i en liten korg med en tvättsvamp och ett par små ljus. Så kan den som får det unna sig ett skönt bad med levande ljus och dofta gott vatten. Bara lägga sig och njuta.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tufvans
10/30/07, 5:24 PM
#8

Ett år fick jag en genomgång av min cykel i julklapp av min man. Superbra, det är alltid så att när våren kommer och cykeln tas fram är den smutsig, har punktering, behöver smörjas och växlarna justeras. Visserligen slutade det med att han inte fick tiden att räcka till och lämnade in den på en cykelverkstad istället och fick betala det. Fundersam

Men tanken var ju god och för den som inte har så mycket pengar men gott om tid är det en bra idé att ge bort en sådan present. Kan tillämpas på många andra saker också; lägga upp x antal byxor, tvätta bilen, stryka x antal skjortor (har vi fått av min mor en gång), bara fantasin sätter gränser.

Rita-S
10/30/07, 5:31 PM
#9

Små abonementskort kan va riktig roliga att ge bort ja Tufvans :D X antall turer i affären för en äldre släktning, X plänklipp till sommarn för en alergiker.. Sådana saker kan va riktig roligt att ge bort!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: