Annons:
Etikettdieter
Läst 1978 ggr
Rita-S
2007-10-25 14:54

Glutenfri julkaka

I Norge brukar vi gjöra en kaka vi kallar Julekake, det är ett ljust bröd som stekast som rundt eller avlångt bröd, gjärna i brödform.

Här har jag recept på en julkaka utan gluten för dom som inte tål gluten :)

500 g Semper samt litt til utbakningen
1,5 ss prekokt rismjöl
1,5 ts kardemomme
1 gram saffran eller 2 ts Gurkemeje
100 g smör
150 g sukker
2 ägg
3,5 dl mjölk
50 g jäst/ett paket torrjäst
200 gram russin
100 gram sukat (eller annan torkat frukt)
50 gram finriven appelsinskal

värma smör och mjölk till 37 grader och ha i jästen. Vispa i äggen, och blanda i det torra. knåda degen klumpfri och jamn och sätt till jäsning till dubbel storlek. Forma till två runda bröd eller ha i två små brödformar. Låt det jäsa en halvtimme sen steker du det vid 180 grader lågt i ugnen i ungefär 40 minuter.

Julekaken ätest normalt som den är eller med smör på, vissa har även sylt eller ost på :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Lavine
2007-10-28 20:07
#1

Så intressant! Men jag måste faktiskt fråga vad "Semper" är. Generad Jag är inte själv glutenintolerant och har väl inte koll på alla produkter i den "genren".

Tillägger: du, jag måste fråga vad "ss" är också… som i rismjölet där.

Rita-S
2007-10-28 20:22
#2

SS = matsked, spiseskje heter det på norska, sådan man äter soppa med :D

Hm, Semper.. är ett företag som produserar glutenfria saker

Så säkerligen mjöl från Semper, eller mjölersätning gissar jag :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

lightseeker
2007-10-28 21:03
#3

hmm semper, är inte det välling alltså istället för mjölk då?

Lavine
2007-10-28 21:06
#4

Jo jag känner ju till varumärket Semper, antog att det var nåt annat eller kanske nåt speciellt från dem i det här fallet.

korseett
2007-10-28 21:14
#5

glutenfritt mjöl ska det nog vara men receptet kommer ju från Norge så.. *aj inte slå så hårt Rita*

Rita-S
2007-10-28 21:14
#6

#3 semper har välling med :D Det är som sagt en producent som gjör mjölersätningar, glutenfria grejer, barnmat och välling o så :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Upp till toppen
Annons: