Annons:
Etikettgodis
Läst 3763 ggr
korseett
10/28/07, 7:08 PM

Fudgekola

  • 3 dl socker
  • 45 g smör
  • 2 dl mjölk eller grädde
  • 1 msk vanilj
  • 2-3 msk kakao
  • ev 50 g skållad, hacka mandel

blanda allt utom mandel i en tjockbottnad gryta. Koka på svag värme tills ett kulprov visar att det är färdigt. Om du vill ha mandel så häll i det nu. Vispa kraftigt i fudgesmeten någon minut och häll sedan upp på en smord plåt. Låt stelna. Om den har sockrat sig har du fått fudge men ibalnd gör den inte det men då får du en smaskig kola istället. Satsen ger ca 400 g.

Annons:
EmmaG
10/29/07, 4:42 PM
#1

Jag & mina ev. dumma frågor Generad Men "sockrat sig"??

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

[MandaR]
10/29/07, 4:47 PM
#2

ingen dum fråga. xD

korseett
10/29/07, 5:05 PM
#3

du vet sån där marknadsnougat? det är sådant som sockrar sig. Brukar smälta i munnen. Och jag tycker personligen att den här smakar mycket mer choklad än marknadsnougat

[MandaR]
10/29/07, 8:11 PM
#4

jaha, så att den bara smälter i munnen… okej då vet man vad det betydde :)

dara
12/22/07, 10:13 PM
#5

skall man låte det svalna långsamt (rumstemperatur sedan kylskåp) eller ut i kylan/ kylskåp direkt?

korseett
12/22/07, 10:16 PM
#6

vilket som- det spelar alltspå ingen roll. Behöver du det snabbt så sätt ut det på balkongen eller nåt

Annons:
Falanna
12/23/07, 10:37 PM
#7

#1 Emma!

När något sockrar sig är när det smälta sockret i godiset bildat sockerkristaller igen, och det vill man inte! När man kokar kolan eller dylikt så är det för att sockret ska smälta ihop med övriga ingredienser och det blir sådär segt och trevligt. Men sockrar det sig så är det alltså inte segt utan… ja, osegt!

Har du ätit en gammal polkagris någon gång? Den har sockrat sig. ;)

/Anna

Rita-S
12/24/07, 10:57 AM
#8

Man kan köpa glukos på apoteket och tilsätta en tesked eller så i receptet, det skall förhindra kristalliseringen litegrann iaf :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

korseett
12/25/07, 11:01 AM
#9

men fudge ska kristallisera sig.. och gör det inte det får man kola- därav namnet fudgekola

Rita-S
12/25/07, 11:16 AM
#10

jo det är sant :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

grona-marie
12/27/07, 8:16 PM
#11

Fast det sockrar sig på ett nytt sätt. Det blir små kristaller, gott och trevligt

korseett
12/28/07, 12:53 AM
#12

japp! gott är det!

Upp till toppen
Annons: