Annons:
Etikettbakning
Läst 4447 ggr
korseett
10/28/07, 7:23 PM

Skrädmjölsdrömmar

För er som kan få tag på skrädmjöl rekommenderar jag varmt de här drömmarna! Skrädmjöl är ett fullkornsmjöl på rostad havre. Användes främst av de invandrande finnarna på 1600-1700-talet som sedan lever kvar och spridit sig. I Värmland  går det åt mycket skrädmjöl som bl.a. används till "motti" dvs nävgröt som serveras tillsammans med stekt fläsk.

  • 160 g smör, rumsvarmt
  • 2 dl socker
  • 3 dl skrädmjöl
  • 2 dl vetemjöl
  • 1½-2 tsk hjorthornssalt
  • 2 tsk vaniljsocker

Blanda alltsammans till en deg. Forma kulor och lägg på plåt. Gör ett tryck på varje kula med en gaffel. Grädda i 160 grader i ca 30 minuter eller tills de blir lite ljusbruna.

Annons:
Cicatrix
11/8/07, 12:07 AM
#1

Oh, nävgröt som är så gott *MUMS*. Vad sugen jag blev.

 Ska verkligen prova på att göra dessa drömmar. Undrar bara om jag har ngt skrädmjöl kvar….

Cajza
11/8/07, 9:43 AM
#2

Hej från Skåne

Jag är en ny medlem, heter Karin brukar mest vara inne på Perser sidan , eftersom jag är uppfödare av perser & exotic. Jag undrar vad är nävgröt? Var finns skrädmjöl att köpa?

Hälsningar från "södern" // Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Anne
11/8/07, 9:48 AM
#3

Skrädmjöl finns i en del vanliga mataffärer, från Stöpafors kvarn. Du kan be din butik ta hem, eller höra direkt med kvarnen vilka återförsäljare de har i närheten.

korseett
11/12/07, 8:44 PM
#4

Saltå kvarn kanske har skrädmjöl med- har för mig att det någon sagt det till mig..

Nävgröt är en slags gröt som är gjord på vatten skrädmjöl och salt. det är en "gröt" som ska vara klimpig och kunna ätas med näven. Finnarna som kom till Sverige för längesedan kallade det motti och man åt med nävarna. Motti serveras med stekt fläsk till.

Rita-S
11/12/07, 8:45 PM
#5

Dinkelmjöl, är det samma som skredmjöl ?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

korseett
11/12/07, 8:56 PM
#6

nej dinkelmjöl är gjort på vetesorten Dinkel, eller rättare sagt så är det mer likt ursprungsvetet. Jag använder mig av det ibland. Skrädmjöl är gjort på rostad havre

Annons:
Rita-S
11/12/07, 9:01 PM
#7

aha det var sådan skillnad jag :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Citronmeliss
11/12/07, 9:55 PM
#8

Min man som har värmländskt påbrå är uppfödd på skrädmjölsvälling och han älskar skrädmjöl fortfarande men nu förtiden äter han det helst som det är med mjök och lingon ur en djup tallrik, tycker att det är jättegottGlad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

korseett
11/12/07, 10:13 PM
#9

skrädmjölsvälling är jag också uppfödd på

Citronmeliss
11/12/07, 10:17 PM
#10

Se där ja!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

korseett
11/12/07, 10:18 PM
#11

det har väl fött upp fler än det slått ihjäl…

Citronmeliss
11/12/07, 10:21 PM
#12

Jepp, misstänker detSkrattande

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Upp till toppen
Annons: