Annons:
Etikettbakning
Läst 40854 ggr
Sol-
11/3/07, 11:10 AM

Vad är vört?

Tänkte baka vörtbröd till jul, och i receptet står det att man ska ha i 3l vört till 5 limpor. Vad är vört?


Annons:
korseett
11/3/07, 11:32 AM
#1

vört är en biprodukt vid öltillverkningen. Finns att köpa i mataffärerna och jag har för mig att det är i pulverform och finns bland kryddorna

AktieTrader
11/3/07, 4:02 PM
#2

Vört är ingen biprodukt från öltillverkning. Vörten är den söta vätskan man får när man mäskat korn och vatten. Ölen gör mean sedan genom att koka vörten med humle och där efter jäsa den.

Färsk vört brukar man kunna köpa i jultider. Matextrakt eller maltsirap är koncentrerad vört, torkad vört kallas spraymalt. Dessa sorter kan finnas i bryggbutiker. annas finns de på Humle.se

korseett
11/3/07, 6:22 PM
#3

#2 slarvig förklaring av migGenerad det är ju en mellanprodukt vid öltillverkning- precis som du säger

Olysios
11/4/07, 12:39 AM
#4

vörtbröd är så gott ^^
längtar tills det börjar säljas :D

Therese Mattsson - Medarbetare på Djurfoto.ifokus.se
www.tmfoto.se

Lavine
11/4/07, 4:05 PM
#5

#4 Det tänkte jag också… men å andra sidan… Sol., om receptet inte är alltför avancerat och resultatet blir bra, kan du tänka dig att delge receptet här då? Det vore kanske kul att baka egen vört.

Sol-
12/10/07, 12:10 PM
#6

Ja, nu va jag ju så bekväm att jag köpte en påse vörtmix, med alla kryddor i, och på den står det oxå recept och det va inte alls svårt att göra, det blev gott, väldigt kryddigt. Om nån vill prova, så gör två limpor, jag gjorde bara en och den blev bautastor.


Annons:
aliciia
12/10/07, 12:46 PM
#7

#4 det säljs från 1dec. här jag bor :p

Upp till toppen
Annons: