Annons:
Etikettdekoration
Läst 1014 ggr
korseett
2007-11-04 14:42

den stressiga julen

Jul för väldigt många handlar om att tiden och orken inte räcker till. Sedan kommer känslan av misslyckande för att man inte hunnit det man tänkt sig.

Släpp den tanken och känslan nu!

Bestäm nu vad du vill göra och vad du inte vill göra. Prata med de du tänker fira julen med om vad som är viktigt. Kanske finns det vissa saker som alla känner att det här är inte viktigt. Den som tycker annorlunda och kräver får helt enkelt göra det som de tycker är så viktigt.

Mat kan lagas i förväg och frysas in. Det finns färdiga maträtter att köpa. Kanske är det så att du är en hejare på att göra Janssons frestelse och en vän gör verkligen köttbullarna bra att ni kan hjälpas åt även om inte julen firas gemensamt.

Städningen är för mig alltid något som jag upplever är jobbigt. Jag tar ett rum i taget och håller på under hela december. Sedan är det bara att damma av det värsta när julhelgen kommer. jag har ibland högar med papper jag inte orkar gå igenom men de har jag bara lagt undan och ställt upp i en hylla eller i  en pappkasse tills lusten faller på för att sortera.

Det finns andra lösningar även för städandet. Har du råd kanske du kan anlita städhjälp- nu formligen ploppar det ju upp nya städfirmor tack vare skatteavdraget. Ett annat sätt är att även där hjälpa varandra i hemmen, inom familjen eller med vänner. Går mycket lättare om man är flera och delar på arbetet. Först det ena hemmet och sedan det andra.

men framför allt… hur städat man än har eller hur mycket egenlagad mat det finns så har det ingen betydelse för mer än dig själv. Jul blir det iallafall!

Annons:
zeretki
2007-11-04 16:23
#1

Jaa, fy vad jag hatar städning!! Och måsten. :)

Och jag tycker man kan visst jobba och så men det måste kunna hållas på en hälsosam nivå. Stressar man så mycket att man mår dåligt, då är det inte värt det.

PAAK
2007-11-14 19:41
#2

Städning, fyfan xD

anki1
2007-11-14 23:25
#3

Jag håller på in i det sista med mat strykning av juldukar och inslagning av klappar och pynt och…Ja det är mycket. Gubben blir trött och går och lägger sig. Och jag blir skitarg varje gång, för jag tycker att han "överger" mig. jag vill ju oxå bli klar, och det skulle gå fortare om han hjälpte till istället.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

kanin
2007-11-15 00:03
#4

Städningen ger jag inte mycket för.Nej fy.

[Henke29]
2007-11-15 11:34
#5

Nej jag håller oxå me om att städning är inte kul Ledsen
Men som sakt ett måste om man ska ha lite julfint.
Förmodligen veckorna innan Julafton nu ska jag jobba 110% brukar alltid bli så nämligen..

Faxlin
2007-11-15 11:42
#6

Exakt så som du skriver har vi börjat göra här hemma. Jag vänder verkligen inte uppp och ner på huset och städar varje millimeter längre. Men ack så mycket trevligare våran jul blivit efter det. Hellre en glad och utvilad mamma på julen än ett kliniskt rent hus. Åtminstone om ni frågar min familj.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
[Asta]
2007-11-15 17:30
#7

Här stressas inte.
Vi pyntar inte så himla mycket.
Ingen extra städning till jul - det får duga med den vanliga.
Vi gör bara sådan mat som vi absolut vill ha så vårt julbord brukar inte innehålla så himla många olika saker.

Dessutom så vägrar vi dra runt som tättingar på vägen för att hinna träffa en massa människor som vi träffar hela året ändå. Så jag ser julen som en väldigt lugn och skön helg.

V-lang
2007-11-15 20:34
#8

Jag har vuxna barn som ställer upp och hjälper till med städning och bakning och allt annat som har med julen att göra…tack och lov =) Ska väl också tillägga att det har bestämts nu i år ;)

Julklapparna har jag köpt in lite då och då så dom är nästan klara….så här stressas inte ett dugg, lugnt och fint får det bli i år =)

Upp till toppen
Annons: