Annons:
Etikettdekoration
Läst 1262 ggr
Pernilla
11/13/07, 11:20 AM

Julgranspyntsidé

Har fått en idé till ett julpynt att ha i granen som jag skulle vilja bolla med er. Jag skulle vilja göra pepparkakeliknande granprydnader och på varje prydnad skulle det stå ett namn på en familjemedlem, så det blir som ett helt släktträd. Frågan är vad man ska göra det i för material för att det ska hålla sig - jag vill inte göra nya varje år eller riskera att någon prydnad går sönder eller blir uppäten… Vad tror ni, cernitlera?

Förslag mottages tacksamt!

Annons:
Rita-S
11/13/07, 12:41 PM
#1

Pepparkaksbrun filt ? Och sy namnet med korsstygn? Limma 2 lag filt då, så det får lite konsistens, sy i kanterna med vit tråd?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Pernilla
11/13/07, 12:47 PM
#2

Aaah, listigt! Är inte så himla bra på korsstygn, men jag kanske kan bli - eller så kanske det finns nån sorts textilfärg?

Sara
11/13/07, 12:53 PM
#3

Trolldeg?

Sara

Pernilla
11/13/07, 12:59 PM
#4

#3 Kan man få den att torka och hålla sig bra? Minns bara att min brukade spricka när jag var liten…

Rita-S
11/13/07, 1:13 PM
#5

#4 om man gräddar i ugnen jättelänge på låg värme håller dom sig bra, då blir dom gjennomtorra. :)

Om du inte vill sy för hand fins där ju textilfärg man kan använda, eller du kan klippa bokstäver i annan färg filt och limma på, eller köpa tjock "guld" eller "silver"tråd och limma på i bokstavsform :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Sara
11/13/07, 2:02 PM
#6

Det finns lite olika recept på trolldeg, men jag har för mig att man ska använda dem med olja.

Sara

Annons:
Rita-S
11/13/07, 2:07 PM
#7

Jag gjör med mel, salt, massor av salt, vatten och lite Yes i stället för olja :) Yes harsknar inte :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Sara
11/13/07, 2:17 PM
#8

AAAh, bra idé. Samma mängd yes som olja?

Sara

Pernilla
11/13/07, 2:20 PM
#9

Oh, jag tror jag ska testa trolldegsvarianten men ska klura lute till.

Rita-S
11/13/07, 2:52 PM
#10

Litegrann mindre tror jag, sara, min mamma som föreslog yes i stället för oljan :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: