Annons:
Etikettbakning
Läst 1537 ggr
Robinsnel
2007-11-22 11:21

Efterlyser bra vörtrecept!

Jag älskar vörtbröd, och bakar gärna själv. Så om ni har något bra vörtbrödsrecept, släng upp det här är ni snälla. Gärna någon variant med skållat mjöl.

Annons:
[Asta]
2007-12-01 16:18
#1

Jag är ingen älskare av vörtbröd så jag vet inte om det här är något bra recept, men det innehåller i alla fall skållat mjöl.

 Scannade in text från Jan Hedhs brödbok. Har inte gått igenom den så finns där några konstiga ord så må det vara hänt. Det var så långt att jag inte orkade skriva av det.

Vörtbröd

En jul utan vörtbröd är otänkbart för de flesta av oss svenskar. När jag var 16 år och arbetade på Blekingsborgs konditori i Malmö kom drickabilen från Vellinge med vört till oss. Verkmästare Kurt sa till mig att koka sam man vörten till hälften och hälla upp den på mejerikannor.
Detta vörtbröd är saftigt och gott och hållbart i flera dagar. De klassiska tre stegen i deggörningen är typiska för skånska bröd.

4 bröd Idealisk degtemperatur är 28°.

SKÅLLNING
200 g svagdricka (2 dl)
100 g fint rågmjöl

RASKDEG
100 g svagdricka (1 dl)
80 g jäst 100 g fint rågmjöl

BORTGÖRNING
140 g svagdricka (1,4 dl)
260 g brun sirap
200 g flytande vört (2 dl)
6 g malen pomerans
2 g malen kryddnejlika
4 g malen ingefära
3 g malen kardemumma
100 g fint rågmjöl, gärna sten malt
1 000 g vetemjöl med hög proteinhalt, gärna sten malt
40 g smör 20 g salt

160 g russin
25 g smör till pensling

SKÅLLNING
Koka upp svagdrickan och häll den kokande över mjölet i degbunken. Rör till en slät massa med degkrok i ca 30 minuter. Kontrollera att temperaturen sjunker till 50°.

RASKDEG
Tillsätt svagdrickan och blanda väl. Tillsätt jäst och rågmjöl och knåda degen i 10 minuter. Täck över med bakduk och låt jäsa i 30 minuter. Lägg russinen i rikligt med kallt vatten och låt svälla i 30 minuter. Låt russinen rinna av i en sil.

BORTGÖRNING
1. Värm upp svagdricka, sirap, vört och kryddor till 35°.
Häll över raskdegen och tillsätt mjöl, smör och salt.
Knåda degen på låg hastighet i 12 minuter. Öka hastigheten och arbeta degen riktigt elastisk i ytterligare ca 5 minuter.
2. Strö en nypa vetemjöl över russinen innan de arbetas in i degen, på så vis blir det lättare att blanda in dem.
3. Lägg degen i en lätt inoUad plastlåda med lock och låt vila i 45 minuter. Stöt samman degen efter halva tiden.
4. Lägg degen på ett mjölat arbetsbord och dela den i fyra lika stora bitar. Rulla till bullar, täck över med bakduk och låt vila i 10 minuter. Slå samman till fyra avlånga bröd. Sätt två bröd på varje plåt, spruta med vatten och ställ in bröden i den avstängda ugnen. Låt jäsa till dubbel storlek, ca 60 minuter. Spruta vatten på brödet två gånger under jästiden så blir det ingen skorpa på det och du undviker att det spricker under bakningen.
Ta ut bröden ur ugnen.
5. Sätt ugnen på 250°, med stenen eller plåten inne.
6. Sätt den ena plåten på ett svalt ställe så att bröden inte jäser för mycket.
7. Flytta över bröden till stenen eller den heta plåten med hjälp aven stekspade och spruta in lite vatten i ugnen med en blomspruta.
8. Sänk värmen till 200° efter 5 minuter. Efter ytterligare 10 minuter, lufta ugnen genom att öppna ugnsluckan så att bröden inte spricker på sidorna. Upprepa proceduren två gånger under bakningen.
9. Baka bröden i 45 minuter. Kontrollera med en termometer att brödet är färdigbakat (98°).
10. Ta ut plåten ur ugnen och pensla bröden med skirat smör. Låt svalna på galler. Upprepa proceduren med de två andra bröden.

Tips!
Baka i god tid före julafton och frys in bröden i plastpåsar.
Får du inte tag i flytande vört så gå in på ett konditori eller bageri och be att få köpa lite. Det går också att koka samman 1 000 g svagdricka till 200 g och använda det i stället.

Upp till toppen
Annons: