Annons:
Etikettbakning
Läst 7437 ggr
korseett
2007-10-28 19:05

Majs Vårbitar

ytterligare ett gammalt recept där ursprungsreceptet stod i koppar och inte deciliter.. En favoritkaka i min familj.

  • 3 dl socker
  • 2 ägg
  • 1½ dl mjölk
  • 4½ dl mjöl
  • 120 g smör som smältes
  • 1 msk vaniljsocker
  • 2 tsk bakpulver

garnering

  • 2 hg florsocker
  • 2 msk kakao
  • 2 msk vanilj
  • 3 msk starkt kaffe
  • 7 msk smält smör, ca 100 g

Smörj och brödbeströ en långpanna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt därefter vanilj, det avsvalnade smöret samt mjölken och mjölet som är uppblandat med bakpulvret. Häll smeten i långpanna och grädda i 200 grader tills kakan fått färg.

Blanda under tiden som kakan gräddas, alla ingredienserna till garneringen och bred den över kakan då den är gräddad. Sätt in den i ugnen igen så att garneringen hinner liksom koka in. Strö kokos över den färdiga kakan då den kommer ur ugnen. Skär den varm i fyrkantiga bitar.

Annons:
Rita-S
2007-10-28 19:22
#1

Korseett! Frästerskan som leder mig inn i frästelsen, jag skal ju köra low carb ju! :D :D :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

korseett
2007-10-28 19:25
#2

me too! men jag delar med mig av mina recept jag använde förut. Eller jag använder dem ju nu med men jag äter inte av dem(var det tänkt iallafall)

Rita-S
2007-10-28 19:29
#3

åå jag lovar, jag kommer äta lite julkakor :) har smakat några pepparkakor i dag, men nu skal jag va duktig och inte äta mer enn EN burk sammanlagt fram tills mellandagarna! (tilsammans med min mann)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

CarolineO
2007-12-06 11:47
#4

Mmmmmm, det låter goooott!!!    =0)

Hem o baka sen *s*

Upp till toppen
Annons: