Annons:
Etikettertraditionerhistoriabudskap
Läst 2417 ggr
[SharpMissy]
10/30/07, 8:27 PM

Köpegodis

Har ni någon tradition vad gäller köpegodis i er familj?

Sedan min barndom (och lååångt före plock-godisets entré i matvarubutikerna) har jag vant mig vid vissa sorters godis. Fast på den tiden köpte mamma det i små kartonger, vill jag minnas.

Dessa var som följer:

Vaniljpraliner
Punchpraliner
Hallonbåtar
Geléhallon
Polkagrisar
Lakritsbåtar
Kolabönor

Alltså, dessa sorter bara måste jag ha till jul! Jag drar inte hem vanliga påsar med blandat plockgodis, det kan man ju äta året om.
Därutöver är det den sedvanliga Aladdin-asken. Jodå, de mörka bitarna med körsbär slinker ner i min hals först av alla, de är mina favoriter. Jag kan lugnt dela en ask med maken utan att vi slåss om godbitarna. Mmmmm…arabou.

Annons:
Rita-S
10/30/07, 8:28 PM
#1

vissa saker köps inn, vaniljetopper tex och vissa Juleblandinger i norge med norsk chocklad och godis :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Alven
10/30/07, 8:44 PM
#2

Så må vi ha julemarsipan, brente mandler, risboller og nøtter

Tufvans
10/30/07, 11:07 PM
#3

Nä, faktiskt inte. På julen är det hemlagat godis som gäller. Men visst slinker det ned en och annan Aladdin-bit, vet f-siken hur Marabou har lyckats med konststycket att få sin choklad "jul-märkt". Men allting går väl med tillräckligt med reklam. Penga mun

[Anna-N]
10/30/07, 11:39 PM
#4

Chokladaskar typ Alladin köper man ett par själv och får 10 i julklapp. Gör inte alls godis själv.

Micce11
10/31/07, 12:14 AM
#5

Jag inhandlar dragerade nötter på Lidl, det är kanon.

Faxlin
10/31/07, 1:55 AM
#6

Oh, alla dessa alladin askar som jag bara gårter av. Jag älskar ju ljus choklad. Paradis skulle sitta bättre. Tyvärr har folk fortfarande inte lärt sig det, så jag kan äta bara ett par av chokladbitrarna jag. Men resten av familjen blir nöjda. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
demon_sid
10/31/07, 2:11 AM
#7

Som markoolio sjunger,,,Vad är en soomar utan reagge,
SÅ sjunger jag VAD är en jul utan alladin!=)

isnornin
10/31/07, 9:05 AM
#8

jag tycker att det ska finnas polkakäppar! Sen hoppas jag att jag får isländsk choklad!

Alladin har varit ett måste, men nu har de ju ändrat och tagit bort de godaste bitarna! jag köper inte alladin i år.

Jag hade velat haft chokladask med bara vitchoklad i !Kyss

MVH Isnornin

Mervi
10/31/07, 10:35 AM
#9

Choklad och hemmagjorda marsipan-figurer i första hand.

Pernilla
10/31/07, 12:11 PM
#10

Julskum! Små rosa fluffiga tomtar! Mmmmm!

[Asta]
10/31/07, 1:12 PM
#11

En Paradiskartong brukar det bli ibland.

Tufvans
10/31/07, 3:03 PM
#12

#10 Nu får jag skämmas. Generad Klart man måste ha skumtomtar, hur kunde jag glömma bort det? Men jag vill ha de röda med vitt skägg, visst är det Cloetta som gör dem?

Konsulterna på vårt jobb brukar bjuda på stora tunnor fyllda med sådana till jul, det är riktig tomtefrossa. Skrattande

[MandaR]
10/31/07, 5:53 PM
#13

Aladdin/Paradis är ju ett måste! :)

Annons:
Martin
11/1/07, 2:38 AM
#14

Aftereight

Belgisk choklad ("havets frukter")

Valnötter, om man nu skall räkna in det som godis :D

mvh Martin

[MandaR]
11/1/07, 12:36 PM
#15

Aftereight glömde jag, det är ju också ett måste Cool

Simson
11/2/07, 8:30 PM
#16

Marsipangrisar!!! Ett absolut måste!

Jag hade en svärfar när jag var ung som också gillade marsipangrisar. Han fick till julen halvmeterstypen av sina klienter. Dessa grisar satt han och jag och skar centimetertjocka skivor av och pressade i oss. Vi "barn" fick dm-stora grisar men de tog slut i en tugga för mig så svärfar var toppen!! SkrattandeOskyldig

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

TacoBelle
11/2/07, 9:26 PM
#17

Våra köpegodisklassiker är; En paradiskartong och en alladinkartong, sånnadär stora, runda, mjuka och sockriga marmeladbollar, tomteskumfigurer och romerska bågar (halvrunda chokladsaker).

storAnnette
11/9/07, 2:00 AM
#18

Fazers marmeladbollar köper vi bara till jul,både "gröna kulor" och de blandade.Vissa älskar dom,andra hatar dom men de blir alltid uppätna!

Cicatrix
11/9/07, 8:51 AM
#19

Belgiska sjöfrukter samt att vi alltid haft sådana där skruvade, hårda godisar i blandade smaker. Vet inte vad de heter, men vi kallar dem för godisskruvar. Smaskens!

[hakkapelitta]
11/9/07, 2:14 PM
#20

Jag köper nötter, valnötter, hasselnötter, paranötter, alla möjliga nötter (naturgodis) Spanska mandlar är en favorit!

Annars uppskattar jag en och annan Toffifee, men det brukar jag alltid få i julklapp av min mamma, för hon vet om det ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: