Traditioner, historia, budskap!

Köpegodis

2007-10-30 20:27 #0 av: [SharpMissy]

Har ni någon tradition vad gäller köpegodis i er familj?

Sedan min barndom (och lååångt före plock-godisets entré i matvarubutikerna) har jag vant mig vid vissa sorters godis. Fast på den tiden köpte mamma det i små kartonger, vill jag minnas.

Dessa var som följer:

Vaniljpraliner
Punchpraliner
Hallonbåtar
Geléhallon
Polkagrisar
Lakritsbåtar
Kolabönor

Alltså, dessa sorter bara måste jag ha till jul! Jag drar inte hem vanliga påsar med blandat plockgodis, det kan man ju äta året om.
Därutöver är det den sedvanliga Aladdin-asken. Jodå, de mörka bitarna med körsbär slinker ner i min hals först av alla, de är mina favoriter. Jag kan lugnt dela en ask med maken utan att vi slåss om godbitarna. Mmmmm...arabou.

Anmäl
2007-10-30 20:28 #1 av: Rita-S

vissa saker köps inn, vaniljetopper tex och vissa Juleblandinger i norge med norsk chocklad och godis :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Anmäl
2007-10-30 20:44 #2 av: Alven

Så må vi ha julemarsipan, brente mandler, risboller og nøtter

Anmäl
2007-10-30 23:07 #3 av: Tufvans

Nä, faktiskt inte. På julen är det hemlagat godis som gäller. Men visst slinker det ned en och annan Aladdin-bit, vet f-siken hur Marabou har lyckats med konststycket att få sin choklad "jul-märkt". Men allting går väl med tillräckligt med reklam. Penga mun

Anmäl
2007-10-30 23:39 #4 av: [Anna-N]

Chokladaskar typ Alladin köper man ett par själv och får 10 i julklapp. Gör inte alls godis själv.

Anmäl
2007-10-31 00:14 #5 av: Micce11

Jag inhandlar dragerade nötter på Lidl, det är kanon.

Anmäl
2007-10-31 01:55 #6 av: Faxlin

Oh, alla dessa alladin askar som jag bara gårter av. Jag älskar ju ljus choklad. Paradis skulle sitta bättre. Tyvärr har folk fortfarande inte lärt sig det, så jag kan äta bara ett par av chokladbitrarna jag. Men resten av familjen blir nöjda. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Anmäl
2007-10-31 02:11 #7 av: demon_sid

Som markoolio sjunger,,,Vad är en soomar utan reagge,
SÅ sjunger jag VAD är en jul utan alladin!=)

Anmäl
2007-10-31 09:05 #8 av: isnornin

jag tycker att det ska finnas polkakäppar! Sen hoppas jag att jag får isländsk choklad!

Alladin har varit ett måste, men nu har de ju ändrat och tagit bort de godaste bitarna! jag köper inte alladin i år.

Jag hade velat haft chokladask med bara vitchoklad i !Kyss

MVH Isnornin

Anmäl
2007-10-31 10:35 #9 av: Mervi

Choklad och hemmagjorda marsipan-figurer i första hand.

Anmäl
2007-10-31 12:11 #10 av: Pernilla

Julskum! Små rosa fluffiga tomtar! Mmmmm!

Anmäl
2007-10-31 13:12 #11 av: [Asta]

En Paradiskartong brukar det bli ibland.

Anmäl
2007-10-31 15:03 #12 av: Tufvans

#10 Nu får jag skämmas. Generad Klart man måste ha skumtomtar, hur kunde jag glömma bort det? Men jag vill ha de röda med vitt skägg, visst är det Cloetta som gör dem?

Konsulterna på vårt jobb brukar bjuda på stora tunnor fyllda med sådana till jul, det är riktig tomtefrossa. Skrattande

Anmäl
2007-10-31 17:53 #13 av: [MandaR]

Aladdin/Paradis är ju ett måste! :)

Anmäl
2007-11-01 02:38 #14 av: Martin

Aftereight

Belgisk choklad ("havets frukter")

Valnötter, om man nu skall räkna in det som godis :D

mvh Martin
Medarbetare på Djurfoto.IFokus.se

Anmäl
2007-11-01 12:36 #15 av: [MandaR]

Aftereight glömde jag, det är ju också ett måste Cool

Anmäl
2007-11-02 20:30 #16 av: Simson

Marsipangrisar!!! Ett absolut måste!

Jag hade en svärfar när jag var ung som också gillade marsipangrisar. Han fick till julen halvmeterstypen av sina klienter. Dessa grisar satt han och jag och skar centimetertjocka skivor av och pressade i oss. Vi "barn" fick dm-stora grisar men de tog slut i en tugga för mig så svärfar var toppen!! SkrattandeOskyldig

Anmäl
2007-11-02 21:26 #17 av: TacoBelle

Våra köpegodisklassiker är; En paradiskartong och en alladinkartong, sånnadär stora, runda, mjuka och sockriga marmeladbollar, tomteskumfigurer och romerska bågar (halvrunda chokladsaker).

Anmäl
2007-11-09 02:00 #18 av: storAnnette

Fazers marmeladbollar köper vi bara till jul,både "gröna kulor" och de blandade.Vissa älskar dom,andra hatar dom men de blir alltid uppätna!

Anmäl
2007-11-09 08:51 #19 av: Cicatrix

Belgiska sjöfrukter samt att vi alltid haft sådana där skruvade, hårda godisar i blandade smaker. Vet inte vad de heter, men vi kallar dem för godisskruvar. Smaskens!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.