Annons:
Etikettgodis
Läst 3668 ggr
Rita-S
2007-10-28 19:26

Lätt gräddkola

Detta receptet lärde jag faktisk av min morfar! I gamla dar så fanns vikingmelk i norge, såkallad kondencerat mjölk, och den va då sockrat så dom bara stälte en burk med mjölk på värmen och fick gräddkola. Numera får man nog tilsätta socker.

Man tar: En burk kondencerat mjölk. Ungefär lika mycket socker (beroende på hur sött man vill ha det), och eventuell tillägg i form av smak, som eksempelvis pepparmynteolje om man vill ha mintkola, anis om man vill ha bitar av anis i, eller annat som måste smaka.

Koka det på låg värme läääääänge. Det skal bli tjockt, brunt och kletig. Ta den traditionella test-i-kallvatten: Stelnar droppen till hård men fortfarande tuggbart har det kokat klart. Ha ut på smord bakplåtspapper och låt kylna av till det är möiligt att ta på det. Skär i fyrkantiga bitar och låt kylna helt innan man packar inn i bakplåtspapper. Obs: kan va bra att använda glatt bakplåtspapper då det blir lite.. kletigt.. ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
korseett
2007-10-28 19:27
#1

snacka om att vara fresterska va?

Rita-S
2007-10-28 19:31
#2

Muahaha, hämd hämd! :D

Bästa är, Korseett, om vi ersätter socker med tex hermesetas, så TROR jag man kan koka gräddkola på detta som är lowcarb snäll! Jag tror jag skal kolla kolhydrater i kondenserat mjölk i mårn tror jag :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
2007-10-28 19:37
#3

Kondenserat mjölk innehåller ungefär 10 gram kolhydrater per 100 gram mjölk. Det är ju inte sådär mycket egentligen :D Inte när man sammanliknar med annan gräddkola som kokast med mjöl och socker i massor! :D Hva säger du Korseett, funkar bra som Low-carb snäll gräddkola? :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

korseett
2007-10-28 20:35
#4

du kan ju alltid testa och se om du överlever *fniss*

Rita-S
2007-10-28 20:39
#5

haha jag lovar överlever kommer jag gjöra :D Men som sagt, vanlig gräddkola innehåller ju vetemjöl och socker i rika monn, och skiter vi i mjölet och ersätter socker med liten aning hermesetas så måste det ju bli okej att äta litegrann till julen iaf :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

tussilago
2007-10-28 20:41
#6

men den kondenserade mjölken jag brukar köpa (i tex invandrarbutiker) är sötad. ska den sötas ännu mer?

Annons:
Rita-S
2007-10-28 20:42
#7

Nej om den redan är sötat lär nog inte det behövast :) Det är om den är utan socker man kan söta till äfter smak :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Anne
2007-10-28 21:23
#8

Vanlig gräddkola innehåller väl inte alls mjöl? Inte något av de recept jag använder i alla fall…

Rita-S
2007-10-28 21:26
#9

#8 varje gong jag har forsökt googla gräddkola dyker det upp massor av recept med mjöl, grädde, socker o så iaf :) Men det finns ju massor utan med, beror väl på om det skal va kola eller fugde typ

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Anne
2007-10-29 08:02
#10

Grädde ska det såklart vara, annars tycker jag inte att det är gräddkola.. :) Men mjöl, nää…

Jag kokade kola på grädde och honung häromsistens, det blev också jättegott. Hade i espresso. :)

[Asta]
2007-10-29 09:16
#11

Kondenserad mjölk som man köper här är väldigt söt, jag brukar nämligen göra kolakräm på sådan. Liknande ditt recept, man kokar burken i vatten  i ca tre timmar och när man öppnar den har man superfin kolakräm. Att tillsätta mer socker än vad där är i den är nog inte lämpligt.

tussilago
2007-10-29 09:25
#12

kokar burken i vatten? vadå, lägger du bara ned den eller öppnar du den och låter den stå i vattenbad?

Rita-S
2007-10-29 10:14
#13

#11 mitt recept baserar sig på osockrat kondenserat mjölk som sagt, Vikingmelk i norge är inte sockrat längre.. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[Asta]
2007-10-29 19:03
#14

#12 - man tar av pappret på burken (blir kletigt i grytan annars). Lägger den i en gryta med vatten och låter den koka/sjuda. Fyll på vatten några gånger eftersom det kokar bort efter hand. Efter ca 3 timmar plockar du upp burken och låter den svalna lite. När du öppnar den så har du en superfin kolakräm. Om det var mig du frågade.

Jag har faktiskt aldrig sett osötad kondenserad mjölk i affärerna här. Finns kanske i affärer med större sortiment. Men det borde gå att använda ditt recept ändå - fast låta bli att sockra.

Rita-S
2007-10-29 21:09
#15

Jo presis Asta, sockeret skall oavsett smakast till, tyker man det redan är lagom sött låter man ju bara bli :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Alven
2007-10-31 13:20
#16

Asta: Det ser ut til å være en fin måte å lage karameller på. Man slipper jo å stå der å røre hele tiden:)Passer meg helt perfekt. Tror jeg må prøve det.

[Asta]
2007-11-01 00:19
#17

#16 - fast det blir mer som en tjock kräm. Att ha på kakor och till desserter och så. Kanske inte karameller. Jag vet i och för sig inte vad som händer om man kokar ännu längre tid.

emmsaaan
2007-11-01 00:22
#18

KOndenserad mjölk är det godaste jag vet ;) <3

[MandaR]
2007-11-01 12:33
#19

hehe, liten sockerälskare ? :P

Sara
2007-11-01 15:32
#20

Ska vattnet täcka burken hela tiden?

Sara

Annons:
[Asta]
2007-11-01 16:28
#21

#20 - Den skall väl vara mer eller mindre täckt, men det kokar ju undan efter hand och man får fylla på och just då är det ju mindre.
Det är alltså inte så farligt om den inte är helt täckt hela tiden. Det viktigaste är ju att den håller värmen.

Sara
2007-11-01 19:36
#22

Tack! Ska pröva med en sådan kolasås.

Sara

Rita-S
2007-11-01 21:56
#23

*kolasugen* Erat fel! Allt ihopa är erat fel! ;D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[MandaR]
2007-11-01 22:08
#24

Hehe, nejdu, det var du som skrev receptet ;)

Rita-S
2007-11-01 22:10
#25

Jag näkar! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[MandaR]
2007-11-01 23:07
#26

Grrrr… SkrikandesFlört

dragonstar
2011-10-10 14:22
#27

HUr myket och hur länge skulle kåålan hålal tror ni? Tänkte om man gör för att ge bort?

HUr längt i förväg kan man göra det =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Rita-S
2011-10-10 16:38
#28

det håller några månader om det förvaras svalt :) Det är iaf min erfarenhet!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

dragonstar
2011-10-11 11:37
#29

Okej =) då askulel de kanske gå att göra i början av december så att jag slipper ha allt pågång runt jultiden =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
2011-11-11 13:43
#30

Har nu införskaffat en burk sötad mjölk. Ska ta och testa detta recept sanrt .blir det bra komemr de bli en julklapp. Hoppas att det håller till jul om ajg göra det nu. men 2 månader borde det nog holla.. Hmm

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Rita-S
2011-11-11 14:07
#31

Om det förvaras i kylskåpet så :) Men det är klart man måste ju provsmaka… Tungan ute

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: