Annons:
Etikettadvent
Läst 1626 ggr
Rita-S
2007-12-03 11:04

Advents-traditioner

Vilka adventstraditioner har ni? Från och med 1a december/1 söndag i advent vad gjör ni på dom olika dagar?

Själv: Adventspyntar gjör jag innan 1 söndag i advent eller senast till 1a december (som i år): Julgardiner i köket, advents ljusstaker eller stjärna i fönster. Nu för tilfället har jag ett fönster i kök med en ljusstake i, och två fönster i vardagsrum med en adventsstake och en stjärna i vart sitt.
Jag lägger fram nystrukna adevntsdukar i kök, hall och vardagsrum, lila självklart. Jag ställer fram min ljusstake med 4 lila ljus och lila ljusmansjetter. Sen tar jag fram min adventskalender som är "En julberättelse" om ebeneser scrooge i form av 24 små böcker, så man får läsa en liten bit varje dag. Jag ställer fram The Julekalender på DVD, klart till att kika en episod varje dag :)

Vidare under december har jag sista innspurt på julgodis, bakning o dyl till senast 15 december. Mycket för att jag gjör julgodis att bortskänka till vänner och bekanta framföre att köpa julklappar. Dom måste ju postläggas. Jag gjör julkort, eller köper, och skriver dom i lediga stunder. Och jag lägger sista handen på julkläder, i år tänker jag sy en ermelös, höghalsat knälång klänning i grön "sammet" som jag sen skal brodera med strass-stenar vid halsen!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Sovgott
2007-12-03 21:04
#1

1 advent dricks det glögg och äts lussekatter. Annars inga speciella traditioner.

fettbramat
2007-12-03 23:03
#2

Jag brukar duka upp en extra fin frukost. Barnen brukar vilja ha choklad med vispgrädde. Det bästa är om jag kan jaga upp alla medan det fortarande är mörkt så att adventsstjärnan och alla levande ljusen ger den rätta julkänslan.

Vi brukar också någon av söndagarna åka på julmarknad.

Temat för alla fyra söndagar är att vi är tillsammans och gör saker tillsammans vare sig det är adventsfrukost, julmarknad eller julstök. Vi försöker helt enkelt njuta av varandra och julstämningen.

Upp till toppen
Annons: