Annons:
Etikettgodis
Läst 10577 ggr
Anne
2007-12-05 07:54

Brända mandlar!

Jag gillar såna där brända mandlar med rosa smet runt - och inte jättegärna såna med bara socker. Det borde ju gå att göra själv - någon som testat? Annars tycker jag att de absolut godaste görs av Timmernabbens Karamellfabrik. Stötte på dem på en mässa i höstas, och de har även chokladdoppade brända mandlar.. *suck* Ja, ni kan ju föreställa er. Supergott! :)

Annons:
CarolineO
2007-12-05 11:56
#1

Undrar om det inte finns ett recept på medeltiden sajten eller om det var lajv sajten…

Anne
2007-12-05 12:11
#2

Fast är det såna med rosa då? Medeltida brända mandlar är ju snarare såna med bara socker och kryddor. Gott det med i och för sig. :)

CarolineO
2007-12-05 12:25
#3

Nja… det var kanske bara de "vanliga" iofs.   Men är inte det rosa bara typ kristyr (sånt man gör på pepparkakshus, vad är det, typ ättika o florsocker?)  då?    Eller är det ngn speciell smak på det rosa?

Rita-S
2007-12-05 13:51
#4

Jag gör brända mandlar enbart med salt typ.. :) Jag lägger mandlar i jättesalt vatten över natten, sen lägger jag dom på bakplåt och rostar på medelstärk värme i ugnen till dom är torra och börjar spricka lite :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

CarolineO
2007-12-05 13:55
#5

Mmmm, det låter gott!

Rita-S
2007-12-05 14:53
#6

det ÄR gott :D Kommer använda det i stället för potatischips i julen :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Anne
2007-12-05 18:55
#7

Nä, det rosa är ju segt, tror man kokar glykos typ. Det är absolut inte som kristyr :)

[Asta]
2007-12-05 22:47
#8

Det här ser väl ut som sådana?  Där är smör i så det bör inte vara så hårt.

Nicolina
2007-12-06 13:37
#9

Åååå brända mandlar! Det bästa som finns, så otroligt gott!!
Fast det ska helst vara med bara socker ; )

Sandra
2007-12-06 15:21
#10

De med rosa på är väl kanderade mandlar och inte brända mandlar? Brända mandlar är väl de med socker? Så har jag förstått det iaf och jag gillar de med socker bäst!

Rita-S
2007-12-06 20:26
#11

I norge är brända mandler inte med socker, det är kandiserade mandler som har socker på iaf :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Ebba-A
2007-12-13 15:58
#12

Oooh! Karamell Fabriken i timmernabben gör ju bästa karammellerna! Vi känner några som har sommarstuga i timmernabben och när vi är där brukar vi ta en promenad till fabriken. Men jag tycker bättre om karamellerna än mandlarna :P

Värd på Choklad iFokus

Hoppfull
2007-12-13 19:17
#13

Brända mandlar här i småland (bor nära Timmernabbens karamellfabr.) är de med den rosa degen runt. Det är en sorts deg och historien säger att den kom till av misstag när man brände vid mandlar och därför i "desperation" fick baka in dem i något för att dölja sitt misstag (typ). De finns även doppade i mörk choklad.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
BlackMoon
2007-12-19 01:12
#14

Har hittat ett recept på brända mandlar med rosa smet. Vet ej om det är detta recept ni söker. Men lägger in det ändå.

  Brända mandlar
(70 Portioner)

Ingredienser:

100 g Sötmandel
3 1/2 dl Socker
50 ml Glukos; 1 tub från apoteket
1 dl Vatten
2 tsk Röd karamellfärg

Beskrivning:

Gnid mandlarna rena i en handduk eller i papper så att sockermassan kan fastna på dem. Blanda socker, glukos och vatten i en tjockbottnad kastrull och koka sockerlagen utan lock på ganska stark värme tills det klarar trådprovet (doppa två fingrar i kallt vatten, tag en droppe sockerlag mellan fingrarna och för i sär dem, bildas det en tråd är sockerlagen klar). Kokar man med teromometer ska den visa 115 grader.
Färga sockerlagen och häll upp den i en oljad porlinsskål.
Låt sockerlagen svalna något. Arbeta massan med en gaffel och lägg i mandeln när massan börjar tjockna. Arbeta det hela tills massan är rätt stel. Häll upp allt på plåt och sära mandlarna, forma massan lite runt mandlarna med fingrarna.

sisan881
2009-12-18 20:15
#15

Jag har gjort dessa mandlar en gång, och lyckats. Massan är väldigt varm och man måste jobba snabt och absolut inte göra för många åt gången för smeten stelnar väldigt fort.

Resultatet blev jättebra så testa. Jag kommer inte ihåg vart jag har receptet men det ovan låter ganska likt (fast jag tror jag hade florsocker i).

[djurgalen]
2011-12-13 20:00
#16

http://sotasaker.com/branda-mandlar/

annars står det på wikipedia att det röda runt mandlarna är marsipan…

Upp till toppen
Annons: