Annons:
Etikettjulmaten
Läst 4407 ggr
Anne
2007-10-25 15:38

Snittar med jultema?

Min mamma fyller år på julafton, och vi ska ha en liten mottagning av något slag. Tänkte inte bjuda på julmat - det blir det så mycket av ändå, och det lär inte vara så att folk stannar särskilt länge - men däremot lite snittar och plockmat. Fast med jultema, då. Kom gärna med idéer! :)

Ska även göra pepparkakor som "siffror", med de aktuella talen :)

Annons:
Rita-S
2007-10-25 15:43
#1

Använder ni inte smörgåstårta till "alt" i sverige? :D Va med smörgåstårta med köttbullar och prinskorv, med sill brevid? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Amiechan
2007-10-25 15:49
#2

Jag minns att min mamma hade en glöggfest för ett par år sedan där hon serverade bl.a nån sorts fyllda "hjärtan". Det såg juligt ut. Hjärtana var bakade i våffeljärn men var matiga och inte söta. Är det nåt intressant? I så fall kan jag fråga henne efter recept.

AndreasS
2007-10-25 16:29
#3

Rita.S :-) Jo vi svenskar har nippran på att ha smörgåstårta dill det mesta i firandes stund.
Man kanske skulle ta och våga sig på en smörgåstårta med köttbullar, prinskorv och sill, ingen dum idé….


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Rita-S
2007-10-25 16:50
#4

*flinar* Bara en galen ide från en som inte "kan" smörgåstårta ;) men om man ändå stoppar det tilsammans på en talrik.. varför inte i en smörgåstårta med? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

drutten53
2007-10-25 17:48
#5

hej Anne…varför inte en härlig ostbricka med goa kex och massor av frukt..o glögg…sen en smarrig efterätt…kaffe och en jultårta…kram

Anne
2007-10-25 20:21
#6

Jag avskyr smörgåstårta, så det blir det garanterat inte :)

Våfflorna - var de varma eller kalla? Varm mat går nog helt bort är jag rädd, det skulle jag skrivit. Drutten - ostbricka, ja, kanske.. fast snarare i portionsform då, jag tror inte det blir tid att stå och skära om det kommer många på kort tid. Vi får se :)

Annons:
korseett
2007-10-25 20:26
#7

jag har ätit grönmögelost på pepparkakor och det var jättegott

drutten53
2007-10-25 23:14
#8

men Anne..läg upp några olika sorter ostar på ett fat med lite vindruvor…sen ett annat fat med olika kex..sen ett fat med frukt på..ha sen gladpack på det in i kylen..ta fram sen när dom kommer…dom får väl göra sina egna små kex /ost/frukt på en tallrik..eller annars ett gåendebord…dom får ta själv…jultårtan gör du oxå dagen förre..ställ i kylen tills det är dax…är det barn med..gör glass med maräng o vispgrädde o frukt

Morsan1
2007-10-25 23:17
#9

Bravo Drutten! Värsta festfixaren! När ska vi komma?? ;)

Kramis

Anne
2007-10-25 23:32
#10

Drutten - jodå, det kan funka. Men jag vet inte, jag tänker mig nog ändå nåt mer.. roligare? :) Jag står gärna i köket, och det får gärna vara pyssligt. Kanske något med kalkon och tranbärssås, fast som snitt? Fick idag en liten minitoast med rökt ankbröst och en lingonkaramell, det var riktigt gott.. kanske skulle försöka göra något liknande. Saffranskyckling funderar jag också på.

Barn tror jag inte det blir däremot. :) Över huvud taget kommer inte folk stanna länge, utan det blir en slags öppet-hus-mottagning men bara i några timmar, och gissningsvis är folk bara där nån halvtimme. Det är ju ändå julafton :)

drutten53
2007-10-25 23:56
#11

okey..gör då en minitost med kalkon..med en lkick tranbärssås på..gör sen en STOR sallad..fin hacka isbergsallad/salladslök/tomat/gurka/massor av bladpersilja och bulgur…salta pressa i massor av citron..beror på hur stor sallade du gör…blötlägg bulguren i vatten  tvätta av den häll av bulguren..gör detta ett par gånger..häll sen av vattnet låt det sen stå i skålen o svälla..går lika bra med coscos…bladpersiljan är godare  har en verkligen en persiljesmak….bland allt  ha i matolja… bland igen…ha paprikapulver i..blanda..godast om den får stå över natten  kallt…krydda efter behag blanda..om du tar coscos..så ska du inte hälla bort vatten utan det ska stå och dra in sig allt vatten själv…jag brukar ha fullkornsbulgur…

Pernilla
2007-10-30 17:48
#12

Spontant tänker man ju på smaker som kalkon, tranbär, lax och rom kanske, renstek? Pepparrot. Äpplen. Valnötter och stilton? Strimlad tomteluva… (Näää… jag är förkyld och febrig och borde nog sova lite nu…)

Rita-S
2007-10-30 17:52
#13

#12 strimlad tomteluva lät intressant, har du nåt recept som gjör det saftigt? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Anne
2007-10-30 21:45
#14

Renstek och pepparrot, valnötter och stilton.. hm, inte dumt tänkt alls. Tack! :) (Tomteluvan hoppar vi.)

[MandaR]
2007-10-31 17:45
#15

Hemma här hade vi glöggfest, o då bakade mamma saffranshjärtan med färgat socker på. Väldigt juligt å gott :D

Upp till toppen
Annons: